اخبار نساجی

کاهش صادرات صنعت نساجی ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴

صادرات بخش نساجی و مواد خام ترکیه در دوره دیماه تا خردادماه ۱۴۰۳ (ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴) ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و از ۵.۸ میلیارد دلار به ۵.۶ میلیارد دلار کاهش یافت. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط İTHİB، صادرات پوشاک و منسوجات که در مدت مشابه سال گذشته به ارزش ۸.۸ میلیارد دلار بود، با ۱۳.۶ درصد کاهش به ۷.۶ میلیارد دلار رسید.

در این مدت، ارقام کلی صادرات ترکیه با افزایش ۲ درصدی به ارزش ۱۲۵.۴ میلیارد دلار رسید، در حالی که بخش نساجی و مواد اولیه آن سهم ۴.۴ درصدی در صادرات عمومی و بخش پوشاک و منسوجات سهم ۶.۱ درصدی را به خود اختصاص داده است. .

هنگامی که ارقام صادرات به تفکیک کشور مورد بررسی قرار دهیم، ایتالیا، آلمان و ایالات متحده آمریکا در میان کشورهایی که ترکیه بیشترین منسوجات را به آنها صادر کرد، برجسته بودند. در حالی که صادرات به ایتالیا در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ ۴۶۷ میلیون دلار بود، این رقم در سال ۲۰۲۴ با ۶.۵ درصد کاهش به ۴۳۶ میلیون دلار رسید. صادرات به آلمان با ۱۱.۱ درصد کاهش از ۴۰۸ میلیون دلار به ۳۶۳ میلیون دلار کاهش یافت. صادرات به آمریکا با افزایش ۷.۶ درصدی از ۳۳۶ میلیون دلار به ۳۶۱ میلیون دلار افزایش یافت.

بیشترین کاهش صادرات نساجی ترکیه مربوط به پارچه های تریکو و منسوجات خانگی بوده است. همچنین در ۳ گروه کالایی نخست صادراتی در بازه زمانی دیماه تا خردادماه، کاهش به ثبت رسیده است.

صادرات پارچه بافته در این مدت با ۷.۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل از ۱۲۴۲ میلیارد دلار به ۱۱۵۲ میلیارد دلار کاهش یافت. در همین مدت نسبت به سال قبل صادرات منسوجات فنی با ۲.۵ درصد کاهش از ۱۱۲۶ میلیارد دلار به ۱۰۹۸ میلیارد دلار رسید. صادرات نخ با کاهش ۰.۷ درصدی از ۱۰۵۸ میلیارد دلار به ۱۰۵۱ میلیارد دلار رسید. بر اساس گروه های کالایی، بیشترین کاهش صادرات در پارچه تریکو با نرخ ۱۲ درصد و منسوجات خانگی با نرخ ۱۳.۶ درصد مشاهده شد. تنها گروه محصولی که ارقام صادرات در آن افزایش یافت، الیاف با نرخ ۴.۷ درصد بود.

هنگامی که به نرخ بهره برداری از ظرفیت در صنعت نساجی ترکیه در دوره دیماه تا خردادماه نگاه می کنیم، افزایش ثابت، اگرچه با نرخ های پایین، قابل توجه است. بر این اساس نرخ بهره برداری از ظرفیت که در دی ماه ۶۹.۵ درصد بود، در خرداد به ۷۳.۳ درصد رسید.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تولید نخ پلی‌استر در چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد رشد یافت

مهدی عباس‌پور روز دوشنبه تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵ هزار تن نخ پلی‌استر…

13 دقیقه ago

کنفرانس تخصصی مدیریت آب و بازچرخانی پساب در صنعت

شرکت جهان اروم اُیاز و شرکت جهان اروم آراز با همکاری سازمان ملی محیط زیست…

2 روز ago

انتظارات فعالان صنعت نساجی از دولت جدید

درخواست فعالان نساجی ایران از دولت برای رفع چالش‌های اساسی صنعت فعالان صنعت نساجی ایران،…

3 روز ago

فرش تبریز، مسافر ویژه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه

المپیک ۲۰۲۴ فرصتی دیگر برای فرش تبریز است تا بار دیگر، پس از پرچم‌داری در…

4 روز ago

زندگی جدید منسوجات بازیافتی و تأثیرات زیست‌محیطی آن

صنعت نساجی یکی از مهم‌ترین صنایع جهان است که سالانه بیش از ۲.۶ میلیارد تکه،…

5 روز ago

احیای دوباره سبلان پارچه اردبیل به همت دولت

از بحران تا شکوفایی با حمایت‌های دولت سیزدهم مجتمع سبلان پارچه که شامل هفت کارخانه…

7 روز ago