Categories: اخبار نساجی

کاهش ۱۱۱ میلیارد دلاری ارزش بورس های عربی در سال ۲۰۱۱

خبرگزاری فارس: تشدید تنشهای سیاسی در خاور میانه و شمال آفریقا و ادامه بحران مالی در جهان موجب کاهش شدید ارزش سهام در بازارهای مالی کشورهای عربی شده است.
خبرگزاری فارس: کاهش ۱۱۱ میلیارد دلاری ارزش بورس های عربی در سال ۲۰۱۱

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی عربین بیزینس صندوق پول عربی اعلام کرد ارزش بازارهای سهام کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی به شدت کاهش یافت و به کمترین حد خود در شش سال اخیر رسیده است.
بر اساس این گزارش ارزش کل سرمایه در بازارهای بورس عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۱۱۱.۷ میلیارد دلار کاهش داشته است و به کمترین حد خود از سال ۲۰۰۵ میلادی رسیده است . کاهش شدید ارزش سهام کشورهای عربی در حالی است که این کشورها در سال ۲۰۱۱ میلادی به لطف افزایش قیمت نفت با رشد اقتصادی بالایی روبرو خواهند شد .
بر این اساس بازار های بورس عربستان بزرگترین بازار بورس عربی به همراه کویت و مصر بزرگترین قربانی های کاهش ارزش سهام در سال ۲۰۱۱ بودند و مجموعا بیش از ۷۰ درصد کاهش سرمایه بازارهای بورس عربی مربوط به این سه کشور بوده است .
این گزارش می افزاید ارزش کل بازارهای بورس عربی از ۹۹۱.۵ میلیارد دلار در اواخر سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۸۷۹.۸ میلیارد دلار در پایان ۲۰۱۱ رسیده است که این رقم معادل کاهش ۴۴۰ میلیون دلاری در روز ارزش سرمایه بازارهای مالی عربی در سال گذشته بوده است .
بورس مصر تحت تاثیر ادامه تنشهای سیاسی داخلی با افت ۳۳ میلیارد دلاری ارزش سرمایه روبرو شد. ارزش سرمایه ها در بازار مالی عربستان نیز سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد دلار و در بازار کویت نیز بیش از ۲۲ میلیارد دلار کاهش داشته است . این سه کشور مجموعا ۷۲ درصد افت سرمایه بازارهای مالی عربی را در اختیار دارند . ارزش سرمایه در بازارهای مالی ابو ظبی و دوبی نیز در این مدت بیش از ۶ و ۵ میلیارد دلار کاهش داشته است. ارزش سرمایه در بازارهای مالی بحرین و عمان نیز هر یک ۳ میلیارد دلار کاهش داشته است .
بورس قطر تنها بازار بورس عربی است که در سال ۲۰۱۱ با افزایش ۲.۴ میلیارد دلاری سرمایه روبرو شده است . ارزش سرمایه در بازار بورس اردن نیز در این مدت ۴ میلیارد دلار و بازار مالی لبنان نیز با افت ۲ میلیارد دلاری روبرو شده است . ارزش سرمایه در بازارهای مالی مراکش ۷ میلیارد دلار تونس ۲ میلیارد دلار و فلسطین نیز ۱.۲ میلیارد دلار روبرو شده است .
میزان کاهش سرمایه در بورس سوریه هنوز به طور دقیق اعلام نشده است ولی ارزش سرمایه در بازار بورس این کشور در نه ماه اخیر ۱.۷ میلیارد دلار کاهش داشته است .
بر این اساس گردش مالی بازارهای بورس عربی از ۳۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۳۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است که این پایین ترین حد در ده سال اخیر است .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پارچه مبلی اروپا

نام و نام خانوادگی: جلال فردوس نام شرکت/موسسه: پارچه مبلی اروپا زمینه فعالیت: پارچه مبلی…

16 ساعت ago

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

1 روز ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

2 روز ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

4 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

4 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

5 روز ago