Categories: اخبار نساجی

کاهش ۴۰ درصدی قیمت پنبه/ پنبه کاران حال و روز خوبی ندارند

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های پنبه کاران کشور با اشاره به وضعیت بد پنبه کاری در کشور، گفت: کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خرید پنبه نسبت به سال گذشته منجر به ضرر مالی پنبه کاران شده است.

بهرام نظری در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه وضعیت کشت پنبه در شرایط خوبی قرار ندارد، گفت: زمانی بعد از نفت، پنبه بالاترین ارزآوری را برای کشور به همراه داشت به طوری که نه تنها می توانستیم نیاز داخل را تأمین کنیم بلکه نسبت به صادرات نیز اقدام می کردیم.
وی با بیان اینکه کشت پنبه در سایر کشورهای دنیا مورد حمایت قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر امریکا بزرگترین صادر کننده پنبه در دنیاست و از کشاورزان این بخش حمایت بسیاری به عمل آورده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های پنبه کاران کشور ضمن ارزیابی وضعیت کشت پنبه، اظهار داشت: متأسفانه در سالیان گذشته حمایت ویژه ای از پنبه کاران در کشور صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: زمانی در کشور ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت پنبه بود اما در حال حاضر اراضی تحت کشت پنبه ۱۱۰ هزار هکتار است.

نظری علت کاهش سطح زیر کشت پنبه را عدم توجه مسئولان به پنبه دانست و افزود: بخش تولید پنبه به حمایت ویژه دولت نیاز دارد.

وی درباره عدم خریداری پنبه به قیمت مناسب توسط تعاونی ها و کارخانجات از کشاورزان توضیح داد: از آنجایی که تعاونی‌ها منابع مالی در اختیار ندارند معمولا امکان خرید برای آنها نیست اما کارخانجات نیز به دلیل عدم وضعیت مناسب اقتصادی یا کیفیت پایین پنبه، این محصول را خریداری نکردند.

این مقام مسئول ضمن یادآوری وضعیت خوب خرید پنبه در سال گذشته، گفت: امسال خرید پنبه شرایط خوبی نداشته به طوری که قیمت هر کیلو پنبه به زیر ۱۰۰۰ تومان رسیده است.

پس زدن پنبه گلستان از سوی کارخانجات

وی همچنین درباره وضعیت بذر پنبه در کشور نیز اعلام کرد: وضعیت بذر پنبه به شدت خراب است به گونه ای که پنبه استان گلستان که معروف ترین بوده، امسال از سوی کارخانجات خریداری نشده است.

نظری دلیل پس زدن پنبه گلستان توسط کارخانجات را بی کیفیت بودن بذر دانست و گفت: در برخی مواقع کشاورزان هر بذری که به دستشان برسد را کاشت می کنند. در استان گلستان و مازندارن به جای استفاده از بذر ساحلی از سایر بذرها استفاده شده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های پنبه کاران کشور گفت: در برخی مزارع سموم استفاده شده کارآیی نداشته است و کشاورزان علی رغم استفاده مکرر از سموم نتوانسته اند نسبت به دفع آفات اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه پنبه کاری در کشور وضعیت بدی دارد، گفت: کشاورزان به دنبال منفعت هستند وقتی محصولی را کشت می کنند که قیمت هزینه های آن بیشتر از سود است بدون شک به دنبال کشت محصول دیگری می روند.

این مقام مسئول وضعیت قیمت پنبه را در سال جاری رضایت بخش ندانست و گفت: سال گذشته قیمت هر کیلو پنبه وش در مزارع ۱۴۰۰ تومان بود اما امسال قیمت به زیر ۱۰۰۰ تومان رسیده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

14 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

16 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago