کاهش۳۰ درصدی صادرات فرش خراسان شمالی

امسال سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است، این جمله ای است که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کلام خود را با آن شروع می کند.

«محمد صمدی» در گفت و گو با خراسان شمالی به موانع صادرات در استان، نبود واردات و بسترهای مناسب آن و قوانین گمرکی که در برخی موارد باید اصلاح و بازنگری شود، اشاره می کند. وی که رئیس تشکل های صادراتی و عضو کمیسیون واردات و هیئت نمایندگان اتاق ایران هم هست، با تأکید بر این که اگر بعضی از موانع بر سر راه صادرکننده نباشد، می تواند حماسه بیافریند، می گوید: با وجود تحریم ها، فشارهای اقتصادی و نرخ ارز، صادرکنندگان استان توانسته اند بیش از آن چه که در سال ۹۱ نسبت به آن تعهد داشته اند صادرات داشته باشند و امسال این تلاش ۲ برابر خواهد شد تا منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق شود.

سال بد فرش استان

* سال گذشته وضعیت صدور صنایع دستی چطور بود؟

** سال گذشته متأسفانه سال خوبی برای صادرات فرش نبود و کاهش ۳۰ درصدی صادرات فرش استان بیانگر این موضوع است. پارسال از تعداد مشتریان فرش در کشورهای مختلف کم شد ولی امسال برای صدور فرش برنامه های زیادی تدارک دیده ایم. البته کتاب فرش استان هم برای معرفی فرش ما به منطقه و کشورهای دیگر تدوین شده است. سال گذشته فقط ۳۰۰ هزار دلار صادرات فرش داشتیم، اما در سفرهایی که هیئت های بازاریابی داشتند، توانستیم درباره صنعت فرش با تاجیکستان و اندونزی به توافقاتی دست پیدا کنیم.به صنایع دستی استان به ویژه فرش ما طی این سفرها در اندونزی توجه زیادی شد و امسال فعالیت خود را روی این صنعت مهم استان متمرکز کرده ایم.

ملاک تمدید کارت بازرگانی فعال بودن دارنده آن نیست

* چند نفر در استان کارت بازرگانی دارند و از این تعداد چند نفر فعالانه در این بخش حضور دارند؟

** ۵۳۰ کارت بازرگانی در استان صادر شده است. این کارت ها یک ساله هستند و هر سال تمدید می شوند. فعال بودن و یا نبودن دارندگان کارت ملاک تمدید آن نیست. اگر چه موانع و مشکلات بر سر راه صادرات یکی از عللی است که باعث شده است برخی تجار و دارندگان کارت بازرگانی فعال نباشند و یکی از این موانع، کمبود سرمایه در گردش این افراد است.تهیه کالا و خدمات به سرمایه در گردش نیاز دارد، اما تجار و بازرگانان استان در این زمینه با مشکل مواجه هستند و بانک نیز از آن ها وثایق سنگین می خواهد. یکی دیگر از مشکلات ما تعهدات ارزی است، چند ماه است که این مشکل به وجود آمده است و علت آن نیز تفاوت نرخ ارز در داخل است. هر کالایی را که صادر می کنیم متعهد می شویم که بهای ارزی آن را طی چند ماه به داخل برگردانیم اما مدتی است که بعضی از بازارها با استفاده از تفاوت نرخ ارز، بهای صادرات را ریالی می پردازند و تبدیل مجدد آن به دلار به ضرر ما صادرکنندگان است، در واقع تسویه ارزی آن برای ما مشکل ایجاد کرده است و اگر نسبت به اصلاح این روش اقدام و یا راهکاری ارائه نشود، صادرکننده به سختی می تواند تعهدات خود را عملی کند. از سویی مشوق های صادراتی کاهش پیدا کرده است و حتی این کاهش به مشوق های سال های قبل هم تسری یافته است. مشوق های صادراتی ۵ درصد از قیمت صادرات را شامل می شود و امسال ۲ درصد شده است. اما مشوق های ما را که از سال ۹۰ پرداخت نشده است، هم به جای محاسبه ۵ درصدی با کاهش آن به ۲ درصد پرداخت می کنند. این مشوق ها برای ما بسیار خوب بود و قسمتی از هزینه های ما را پوشش می داد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

21 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

21 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

22 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago