اخبار نساجی

برداشت نادرست برگ سبز؛ عامل پایین بودن کیفیت چای ایرانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیر عامل اتحادیه چایکاران شمال کشور تصریح کرد: چای ایرانی از بهترین نوع چای دنیا محسوب می شود اما به دلیل پایین بودن قیمت های خرید برگ سبز، این محصول در زمان مطلوب خود چیده نمی شود که باعث افت کیفیت آن شده است.

ایرج هوسمی در گفت وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایین بودن کیفیت چای ایرانی را به دلیل عدم رعایت اصول استاندارد در زمان چیدن برگ سبز عنوان و اظهار کرد: چایکاران برای سنگین شدن وزن محصول، آن را دیر برداشت می کنند. همچنین اصول و استاندارد برداشت رعایت نمی شود که این دو عامل باعث شده کیفیت چای ایرانی کاهش یابد.

هوسمی خاطرنشان کرد: زمان برداشت برگ سبز چای با دو غنچه و سه غنچه برگ است اما کشاورزان به دلیل پایین بودن قیمت های خرید آن را دیرتر برداشت می کنند تا به وزن سنگین تری برسد.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور تصریح کرد: چیدن برگ سبز چای غیر استاندارد است؛ پس از سنگین شدن برگ سبز خراب می شود که در این حین از بوته جدا و به کارخانه ها تحویل داده می شوند، لذا چای ایرانی کیفیت مطلوب خود را از دست داده است.

وی استاندارد نبودن برداشت را به دلیل اقتصادی نبودن قیمت عنوان و اظهار کرد: تا زمانی که سود های میلیاردی از واردات غیررسمی چای عاید وارد کنندگان آن می شود، به تولید داخلی بها داده نمی شود.

هوسمی تصریح کرد: طی سال های اخیر نه به موقع قیمت خرید تضمینی تعیین شده و نه قیمت مناسبی برای آن لحاظ شده است، همچنین هیچگاه به موقع پول و دستمزد کشاورزان پرداخت نشده و تسهیلاتی هم برای اصلاح باغات چای اختصاص نمی یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور تصریح کرد: زمانی که این محصول در کشورمان مزیت تولید دارد و اقتصاد استان های شمالی کشورمان به کشت آن وابسته است، جای سوال است که چرا با واردات رسمی و غیررسمی چای به کشاورزان خارجی کمک می کنیم و تولید داخلی را رها کرده ایم.

وی افزود: این درحالی است که کشاورزان داخلی برای امرار معاش خود با مشکل مواجه هستند و محصولاتشان در انبار مانده است.

هوسمی با تاکید بر این که محصول چای نیازمند توجه ویژه است، گفت: باید قیمت های خرید تضمینی برگ سبز چای اصلاح شود تا این محصول از حالت غیراقتصادی خارج گردد و کشاورزان بتوانند به برداشت اصولی و استاندارد برای افزایش کیفیت چای و مناسب شدن قیمت آن روی آورند.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل این که چایکاران به بانک ها بدهکار هستند، وام و تسهیلات به آنها تعلق نمی گیرد که امید است در سال حمایت از تولید ملی از این محصول که مزیت بالایی برای کشورمان دارد و اقتصاد و امرار معاش استان های شمالی کشورمان به آن وابسته است، توجه ویژه شود و این محصول رونق پیدا کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×