Categories: اخبار نساجی

کلید موفقیت های اقتصادی را باید حول محور فرهنگ جستجو کرد

 

استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اهمیت و جایگاه دو حوزه مهم اقتصاد و فرهنگ و تاثیر این دو حوزه بر یکدیگر، گفت: برای دستیابی به کلید موفقیت های اقتصادی، باید آن را حول محور فرهنگ جستجو کرد.

علی اکبر نیکو اقبال روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اصلاح و تغییر در دو حوزه مهم اقتصاد و فرهنگ را نیازمند برنامه ریزی و طرح ایده های نو دانست و افزود: برای اجرایی شدن و موفقیت در این راه باید همه با هم و با همت بالا تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی های داخلی و با رویکرد دانش محور و تعامل سازنده با دنیای خارج بنیانگذاری شده لذا این اقتصاد شکوفا و بدون وابستگی قادر است ما را به آرمان های انقلاب رهنمون سازد.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: مدیران به عنوان الگوهای رفتاری می توانند نقش موثری در تحقق شعار سال داشته باشند و بدیهی است که هرچه سطوح مدیریتی بالاتر باشد، شعاع تاثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: باید تلاش شود تا توسعه اقتصادی و فرهنگی به یک خواست ملی تبدیل شود و واژه «می توانیم» به عنوان رکن فرهنگی مهم اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داده شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه واژه «می توانیم» تنها در عزم جدی و اراده ملی تجلی خواهد کرد، افزود: در این عزم ملی، منافع جامعه و مردم بر منافع شخصی، گروهی، جناحی و حزبی اولویت خواهد داشت و منافع ملی و کلان نیز بر منافع خرد و مقطعی ارجحیت پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه عزم ملی نباید تنها در واژه های زیبا خلاصه شود، افزود: باید با پرهیز از شعار زدگی، مدیریت جهادی را تنها راهکار تبلور عزم ملی و بهره گیری از فرهنگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی قلمداد کنیم.

نیکواقبال با اشاره به اینکه واژه مدیریت جهادی بارها در دوران دفاع مقدس مطرح شد، افزود: با توجه به اینکه امروز هر نوع دیگری از برخورد بر کشور و مردم تحمیل شده است، باید مانند دفاع مقدس با مدیریت جهادی به مقابله با آن بپردازیم.

وی افزود: مدیریت جهادی هم اکنون به معنای بهره گیری از تدبیر، دانش و نرمش قهرمانانه به همراه پایداری بر اصول انقلاب در صحنه مقابله اقتصادی و فرهنگی با دشمنان انقلاب کاربرد دارد.

این اقتصاددان راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی را تغییر نگاه مردم نسبت به توانمندی های خود دانست و افزود: مردم باید در باورهای فرهنگی خود بپذیرند که فرهنگ به عنوان یک اصل مهم در کنار اقتصاد نقش خود را آشکار کرده است.

وی تاکید کرد: تلاش جامعه برای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و استانداردهای تولید شده به عنوان رویکرد مهم اقتصادی باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد تا اعتماد مردم نسبت به کالای ساخت داخل اصلاح و عرق ملی برای استفاده کالای داخلی برانگیخته شود.

نیکواقبال تاکید کرد: اجرای اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر ظرفیت های داخلی به جای توجه به ظرفیت های خارجی به عنوان مهمترین رویکرد اقتصادی و فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جنس موضوعات اقتصادی و فرهنگی از جنس پروژه ای نیستند که با آغاز سال شروع و در پایان سال به اتمام برسد، افزود: موضوعات اقتصادی و فرهنگی نیازمند برنامه ریزی و تلاش مستمر است و برنامه ها نباید تنها برای یک سال تعریف و در پایان سال نیز پرونده آن بسته شود بلکه توسعه اقتصادی و اعتلای فرهنگی، برنامه ریزی های جامع و بلندمدت را می طلبد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

16 ساعت ago

مروری بر موفقیت های نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۴

دموتکس خاورمیانه 2024 به پایان رسید و با موفقیت بسیار زیاد و تأثیر ماندگار در…

18 ساعت ago

ITM 2024 و HIGHTEX 2024 در لیست حمایت‌های وزارت بازرگانی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ترکیه (ITM 2024) و نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی (HIGHTEX 2024) در…

20 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

2 روز ago

طراح فرش ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی طراحی Adesign شد (ویدیو)

خانم سمیه صالحی یکی از طراحان برجسته فرش ماشینی و دستباف ایرانی و استاد دانشگاه…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

3 روز ago