کمبود نقدینگی، مشکل اصلی تولید کنندگان فرش قم است

تولید کننده و صادرکننده نمونه فرش، کمبود نقدینگی را مشکل اصلی تولید کنندگان فرش در استان قم عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، خودش می گوید اولین تولید کننده تابلو فرش در قم و همچنین نخستین تولید کننده تابلو فرش ابریشم در سطح کشور است.

بیش از ۱۵ سال است که به صورت جدی در عرصه تولید تابلو فرش دست باف فعالیت می کند و تاکنون نیز در نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف داخل و خارج کشور، حضور داشته است.

گفتگوی خبرنگار ما با مجید جهانی، تولید کننده فرش دست باف ابریشم که خود را اولین تولید کننده در دنیا در عرصه تولید تابلو فرش دست باف قرآن کریم می داند، حاوی نکات قابل توجهی درباره وضعیت فرش استان قم و نیز راهکارهایی برای حل مشکلات دامن گیر این هنر-صنعت برجسته است.

صادرات تابلو فرش قم به کشورهای مختلف

وی با بیان این که از آغاز فعالیت خود را در عرصه فرش به عنوان خدمات شروع کرده و اینک به صورت تولید کننده حرفه ای در سطح ملی و بین المللی مطرح می باشد، ابراز داشت: در حال حاضر محصولات فرش و تابلو فرش ما به کشورهای مسلمان عربی از جمله امارات متحده عربی ، قطر، کویت و همچنین مالزی صادر می شود.

حرف اول را در دنیا می زنیم اما…!

جهانی، همچنین با بیان این که حقیقتا فرش استان قم از حیث کیفیت ، حرف اول را در دنیا می زند، گفت: البته در سال های اخیر به جهت پاره ای مشکلات و محدودیت ها همچون کاهش نقدینگی، مشکلات تامین معیشتی کارگران حوزه فرش و … تا حدودی جایگاه فرش قم ضعیف شده است که لازم است با تدبیر مسئولان و نیز سخت کوشی تولید کنندگان و صادرکنندگان این جایگاه هر چه بیشتر تقویت شود.

لزوم حمایت مضاعف از تولید کنندگان فرش ابریشم

وی اضافه کرد: از نظر اقتصادی، فرش ابریشم، سرمایه بسیاری از لحاظ دستمزد بافنده و یا خرید ابریشم نیاز دارد و به همین دلیل دولت باید تولید کنندگان این بخش را که درآمدزایی خوبی هم برای کشور به همراه دارد، بیشترحمایت کند.

این تولید کننده و صادرکننده نمونه فرش بیان داشت: در این بین تسهیلاتی که بانک ها برای تولید کنندگان قرار داده اند، متناسب با خروجی هر تولید کننده نیست چرا که اساسا هزینه تولید فرش ابریشم با فرش معمولی متفاوت می باشد.

جوان تر ها را در یابیم

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از تولید کنندگان فرش به ویژه جوانانی که وارد این عرصه شده اند، گفت: این ها نیازمند تسهیلات بیشتر با مهلت بازپرداخت طولانی تر هستند.

جهانی همچنین به وضعیت معیشتی بافندگان فرش دست باف در استان اشاره و خاطرنشان کرد: چنانچه دستمزد بافندها را نسبت به حقوق اداره کار محاسبه کنیم برای یک بافند این مبلغ خیلی کم بوده و برای اداره یک خانواده اندک می باشد که همین مساله باعث دلزدگی بافنده ها و تغییر شغل آن ها شده که باید برای این مساله فکری کرد.

اختراعی برای تسریع در فرش بافی

وی که خود مخترع نیز می باشد و در برخی جشنواره ها نیز از این حیث مورد تقدیر قرار گرفته ، اظهار داشت: دستگاهی که بنده اختراع کرده ام به یک بافنده این امکان را می دهد که برای به پایان رساندن یک تابلو فرش ، نصف زمان متداول را صرف کند که از این نظر بافتن فرش برای او کاملا به صرفه خواهد بود؛ کار این دستگاه به گونه ای است که فرد بافنده پشت دستگاه می ایستد و بجای اینکه یک قلاب داخل چله ها برود ۷۲۰قلاب داخل چله ها می رود و به این ترتیب فرد ، یک رج را در ظرف ۵دقیقه می بافد.

وی افزود: به دلیل اختراع این دستگاه تولید کننده برگزیده انتخاب شده و در جشنواره علم و عمل سال ۱۳۹۰ و نیز جشنواره کوهرنگ که در ۴استان قم، اصفهان، شهرکرد و چهارمحال بختیاری برگزار می شد ، مورد تقدیر قرار گرفتم.

اشتغال زایی برای ۴۵۰ نفر

جهانی همچنین با اشاره به این که در حال حاضر ۴۰۰ نفر به صورت غیرمتمرکز در منازل و۵۰ نفر نیز بصورت متمرکز در کارگاه تولید فرش وی مشغول به کار هستند، گفت: به لطف خدا در این کارگاه، کار تولید فرش از ابتدا تا زمان تحویل به دست مشتری را بر عهده داریم که شامل مراحل بافت و شستشوی فرش، دارکشی و پرداخت فرش به غیر از رنگرزی می باشد.

مقابله با بیکاری با تقویت صنعت فرش

وی با بیان این که تقویت صنعت تولید فرش دست باف باعث رونق اشتغال زایی در سطح کشور و به ویژه استان قم می شود، تصریح کرد: تولید فرش دست باف از آن جمله مقولاتی است که دولت برای اشتغال زایی آن نیاز چندانی به آموزش ندارد چرا که این هنر را افراد در درون خانواده و دختر و پسر از پدر و مادرشان می آموزند و در واقع یک اشتغال خانگی و سرمایه گذاری زودبازده به شمار می رود.

برکت در کسب و کار به برکت قرآن

این تولید کننده فرش همچنین در ادامه با اشاره به این که فعالیت در عرصه تولید تابلو فرش قرآنی، برکت و معنویت خاصی به کسب و کار و زندگی اش بخشیده است، گفت:از روزی که شروع به بافت آیات قرآنی بر روی فرش کرده ام حقیقتا باید بگویم که برکت زندگی ام بیشتر شده ضمن آن که هر روز صبح سعی می کنم که با وضو از خانه خارج شوم و در حین کار و فعالیت نیز این نورانیت و معنویت برگرفته از کلام وحی را حفظ و حراست کنم.

دلایل افت جایگاه فرش ایران و راهکارها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که جایگاه فرش ایران در دنیا در مقایسه با سال های گذشته، تا حدودی افت داشته است، تاکید کرد: دلایل این مساله به خاطر کاهش تولید و در نتیجه کاهش صادرات فرش دست باف است، ضمن آن که از سویی باید توجه داشت که قیمت تمام شده فرش ایرانی نسبت به فرش های دیگر کشورها بالا می باشد و لذا هر کسی توان خرید فرش ایرانی را ندارد.

جهانی یادآور شد: البته با این وجود و به لطف خدا و به برکت نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، تولیدات ما رشد خوبی داشته و از این رهگذر توانسته ایم بافندگان بیشتری را دعوت به همکاری کنیم.

ضرورت رفع مشکل نقدینگی در عرصه فرش

وی در خاتمه سخنان خود بر لزوم حل مشکلات اقتصادی تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش به ویژه مساله کمبود نقدینگی تاکید و ابراز امیدواری کرد: مسئولان استان با حمایت خود از تولید کنندگان و نیز توسعه پوشش بیمه درمانی بافندگان خانگی و کارگاهی، زمینه و بستر رشد و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت فرش دست باف قم را فراهم کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago