Categories: اخبار نساجی

کمیسیون بیشتر، جریمه بیشتر

 

فصل نقل وانتقالات نزدیک شد ومسوولان با پیش بینی اینکه ممکن است بازار مسکن از نیمه دوم خرداد ماه وارد مرحله دیگری شود ازهم اکنون برنامه های خود را برای مبارزه باسوداگری روکردند.

در این راستا مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، هیچ مرجعی غیر از بانک مرکزی و وزارت راه، مجوز حق اعلام عمومی هرگونه قیمت اعم از منطقه ای و استانی کالا و خدمات از جمله مسکن و اجاره بها چه از طریق پیامک و سایت اینترنتی را ندارند.

محمدحسین مولاخواه از اجرای طرح بازرسی ویژه از بازار معاملات املاک خبر داد و گفت: همزمان با افزایش معاملات مسکن در نیمه اول هر سال، بازرسی و نظارت بر فعالیت واحدهای مشاوران املاک تشدید می شود و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد یافت.
وی افزود: در این طرح که به تمامی سازمان های صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است، پروانه کسب و مجوز فعالیت بنگاه های معاملات ملکی، نصب تابلوی نرخ دستمزد در محل کسب و رعایت حق الزحمه مجاز توسط بازرسان صنفی کنترل می شود.

کمیسیون بنگاه ها فقط براساس قانون

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی های انجام شده، به طرفین هرگونه قرارداد که در بنگاه های معاملات مسکن منعقد می شود، توصیه می شود پس از پرداخت حق الزحمه مشاوران املاک که طبق قانون نظام صنفی توسط کمیسیون نظارت شهرستانها تعیین و از سوی اتحادیه ها ابلاغ و در محل کسب نصب می شود، از مشاور املاک رسید بگیرند.

به گفته مولاخواه، اگر اجحافی در حق هر یک از طرفین قرارداد یک معامله و یا اجاره نامه صورت گرفت، می توانند با مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و یا اتحادیه مربوط، علیه واحد متخلف شکایت و یا از طریق سامانه ۱۲۴ تخلفات یادشده را اعلام کنند تا بازرسان مربوط رسیدگی کنند.

وی اظهار داشت: طبق قوانین و مقررات جاری کشور، تمامی عرضه کنندگان خدمات باید صورتحساب با ویژگی های منطبق با قانون و مقررات را به مصرف کنندگان ارایه نمایند؛ در غیر این صورت پس از تنظیم پرونده در هر بار تخلف توسط تعزیرات حکومتی جریمه نقدی خواهند شد.

تهران، مشهد، اصفهان وشیراز در صدر تخلفات

به گفته مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، درطول سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار مورد بازرسی از بنگاه های معاملات مسکن در سراسر کشور انجام شده که حدود ۹ درصد از این بازرسی ها، به تشکیل پرونده و کشف ۱۵ هزار مورد تخلف به ارزش بیش از دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان منجر شده که برای رسیدگی در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار گرفته است؛ نصب نکردن نرخنامه در محل کسب، ندادن فاکتور، دریافت کارمزد بالاتر از نرخ مقرر و نداشتن پروانه کسب به ترتیب بیشترین تخلف را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: بیشترین تخلفات صورت گرفته در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و کمترین تخلفات در شهرهای گرگان، بوشهر و بیرجند صورت گرفته است.
مولاخواه تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده سازمان برخی از سایت های اینترنتی جست و جوگر املاک ومستغلات که اقدام به ارایه گزارش منطقه ای قیمت املاک و یا با ارز خارجی آگهی مسکن برای فروش و اجاره می دادند و موجب ارایه اطلاعات نادرست به مصرف کنندگان و عاملی برای آشفتگی بازار مسکن بودند، شناسایی و فعالیت آنها اصلاح شد.

جریمه ۴ برابری در مقابل کمیسیون غیر قانونی

درهمین حال رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت: با توجه به نرخ مصوب حق کمیسیون بنگاه های معاملاتی مسکن، بنگاه های متخلفی که حق الزحمه بیشتری دریافت می کنند تا میزان چهار برابر جریمه می شوند.
مصطفی قلی خسروی با تاکید بر اینکه با بنگاه دارانی که از نرخ مصوب شده حق کمیسیون بیشتری دریافت می کنند، برخورد قانونی می شود، اظهار داشت: این تخلف تا میزان چهار برابر جریمه دارد و اگر مشتری رسید خود را به کمیسیونهای حل اختلاف ارایه کند، تعزیرات بنگاه معاملاتی متخلف را دست کم تا میزان چهار برابر جریمه می کند.
البته برخی از مراجعه کنندگان به بنگاه های معاملات مسکن از دریافت مازاد حق کمیسیون بنگاه ها اظهار ناراحتی کرده و خواستار پیگیری این موضوع از سوی مسوولان هستند.

برخورد با التهاب آفرینان بازار اجاره

در همین حال وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر اینکه چنانچه عده ای بخواهند با ایجاد جو روانی در فصل نقل و انتقالات در بازار اجاره التهاب آفرینی کنند با استفاده از ابزارهای قانونی با آنها برخورد می کنیم، گفت: بزودی ده ها هزار واحد مسکونی مهر در استان تهران به بهره برداری می رسد و این درحالی است که ثبت نام از متقاضیان برای ۷۵ هزار واحد مسکونی مهرشهر جدید پردیس نیز بزودی آغاز می شود.وی با تاکید بر اینکه اتفاق خاصی در بازار مسکن کشور نیفتاده است که به سبب آن برخی بخواهند قیمتها را بالا ببرند، افزود: برای جلوگیری از التهاب آفرینی در بازار مسکن و اجاره بهای شهر تهران افتتاح های چند ده هزار واحدی در شهرهای جدید پرند، پردیس و هشتگرد و شهرستانهای اسلامشهر و پاکدشت و دیگر نقاط مختلف این استان در دستور کار است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago