Categories: اخبار نساجی

کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران برگزار شد

 

 

کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران برگزار شد
ارگانیک نیازمند اعتماد مردم است
مصوبه شورای سلامت برای حذف تعرفه واردات روغن زیتون

    کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران برای دومین جلسه پیاپی خود بحث تولید محصولات ارگانیک را در دستور کار خود قرار داده بود تا روند تولید، بازرسی، نظارت و در نهایت اعطای نشان ارگانیک به یک محصول به طور کامل روشن و شفاف و مسئولیت هر یک از نهادهای دولتی و خصوصی در این مسیر معین شود. علاوه بر این خبر مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای حذف تعرفه واردات روغن زیتون در جهت ترویج استفاده این روغن سالم در تهیه مواد غذایی از دیگر موارد قابل توجه اعلام شده در هشتمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران بود.

در ابتدای این نشست و پیش از ورود به بحث محصولات ارگانیک شاهرخ ظهیری از مصوبه‌ای در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد که تاکید بر حذف تعرفه واردات روغن زیتون فله دارد. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: «در آخرین نشست شورا ما آمار مصرف سرانه روغن زیتون در کشور را اعلام کردیم که تنها ۲۰۰ گرم است در حالی که در دنیا سرانه ۲۷ و ۲۴ کیلوگرم را هم داریم. ما از تعرفه بالای واردات روغن زیتون به عنوان یکی از عوامل در دسترس نبودن و گران بودن روغن زیتون گفتیم که باعث مصرف بسیار اندک آن در بین خانوار ایرانی شده است.» ظهیری اعلام کرد که در این نشست شورای سلامت مصوب شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به حذف تعرفه واردات روغن زیتون فله اقدام کند و تنها در زمانی که کارخانجات داخلی بعد از برداشت محصول در حال تولید هستند برای جلوگیری از واردات بی‌رویه از تعرفه استفاده کند. بنا بر گفته شاهرخ ظهیری در این مصوبه سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت و درمان نیز موظف شده‌اند در مورد استفاده از روغن زیتون بجای روغن‌های خوراکی دیگر در تولید محصولاتی چون سس اعلام نظر کنند و راهکارهایی برای ترغیب تولیدکنندگان برای استفاده از این روغن سالم در تولید محصول ارائه دهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه به بحث تولید محصول ارگانیک پرداخت و ابراز نگرانی کرد اگر اکنون که هنوز در آغاز راه تولید ارگانیک هستیم درست پیش نرویم این مسیر دچار انحراف شود. شاهرخ ظهیری با مثال آوردن از برند حلال و مشکلاتی که برای آن پیش آمده گفت: «در حال حاضر کشورهایی چون مالزی برند حلال ایران را قبول ندارند چون ما در تولید غذای حلال فقط ذبح حلال را مدنظر قرار دادیم و از دیگر فاکتورها چشم پوشیده‌ایم.» او با تاکید بر این که نباید اجازه دهیم برند ارگانیک کشور نیز به چنین سرنوشتی دچار شود برای آشنایی بیشتر با نحوه تولید ارگانیک از یکی از تولیدکنندگان زیتون ارگانیک و رئیس شورای ملی زیتون را برای ارائه توضیحات در این مورد دعوت کرد.

سلامت خاک مهمترین عامل تولید ارگانیک است

احمد بلندنظر در مورد نحوه تولید محصول ارگانیک ابتدا به اهمیت سالم‌سازی خاک و تقویت آن اشاره کرد و محدود کردن کشت ارگانیک به دو مولفه عدم استفاده از کود شیمیایی و سم را ساده‌انگارانه خواند. بلندنظر سلامت خاک را اصلی‌ترین مساله در تولید محصول ارگانیک عنوان کرد و گفت: «همان‌طور که به کارگر حقوق می‌دهیم باید به زمین هم حقوق بدهیم. می‌توانیم مقداری از آنچه را که در زمین کشت کرده‌ایم به خود خاک برگردانیم.» او با انتقاد از آتش زدن باقی‌مانده محصول در زمین بهترین کار را شخم زدن و برگرداندن آن باقی‌مانده به خود زمین عنوان کرد. رئیس شورای ملی زیتون گفت: «من در زمین گندم کاه و کلش را برای خود زمین می‌گذارم. از ساقه ذرت بیش از ۳۰ سانتی‌متر را برای زمین نگه می‌دارم و محصول آخر یونجه را هم معتقدم که باید به زمین برگرداند.» او هم‌چنین عنوان کرد که سابقه شخم زدن یک مزرعه بلال و برگرداندن کل محصول به زمین را هم دارد. او با اذعان به این که بسیاری از کشاورزان با زمین بدرفتاری می‌کنند تاکید کرد که بزرگترین کارخانه خلقت خاک است.
این فعال حوزه کشاورزی در مورد پرورش محصول زیتون ارگانیک در مزرعه‌اش توضیح داد که چگونه از شاخ و برگ درختان زیتون و کود حیوانی برای آماده‌سازی خاک استفاده کرده و پس از گذشت نزدیک به دو سال در آن خاک زیتون کاشته که در سال پنجم به باردهی کامل رسیده است.

پیگیر تخلفات هستیم

مهدی مهدی‌پور از انجمن ارگانیک دومین سخنران هشتیمن نشست کمیسیون بود و سخنان خود را با این مطلع آغاز کرد که انجمن ارگانیک ایران در سال ۸۵ در اتاق ایران ثبت شده و اکنون بیش از ۳۰۰ عضو دارد. مهدی‌پور هم‌چنین اشاره کرد که انجمن در ۱۰ استان کشور نماینده دارد که هرکدام از این شعبه‌ها حداقل ۵۰ عضو دارند. دبیر انجمن ارگانیک اعلام کرد پیش از تشکیل انجمن نیز تعدادی از کشاورزان در داخل کشور به کشت ارگانیک مشغول بوده‌اند و در کل کشور مساحتی در حدود ۱۵ هکتار زیر کشت ارگانیک بوده اما این کشاورزان برای اخذ گواهی و نشان از شرکت‌های خارجی استفاده کرده‌اند. او در مورد تخلفات صورت گرفته و استفاده از نشان ارگانیک که یکی از دغدغه‌های مطرح شده در نشست بود نیز اعلام کرد که چندین برند تاکنون از این علامت ارگانیک استفاده کرده‌اند که با تذکر انجمن اعلام کرده‌اند اقدام به این کار ندانسته و بدون آگاهی بوده است. دبیر انجمن ارگانیک هم‌چنین از گزارش تخلف دو برند در استفاده از علامت ارگانیک به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد.

سازمان استاندارد متولی اعطای نشان ارگانیک است

غلامرضا قاسم‌پور مشاور سازمان ملی استاندارد نیز در مورد وظیفه این سازمان در ارتباط با تولید محصولات ارگانیک از نوشته شدن استانداردها توسط سازمان و واگذاری امور نظارتی و بازرسی به شرکت‌های بخش خصوصی خبر داد. قاسم‌پور با اشاره به این که استاندارد این محصولات توسط کارشناسان سازمان و با مشاوره و همراهی فعالان این حوزه نوشته شده و نسخه به روز شده آن نیز تا دو هفته دیگر منتشر می‌شود اعلام کرد که نشان ارگانیک یک نشان دولتی است که در اختیار سازمان استاندارد است و این سازمان باید آن را اعطا کند.
او افزود: «در ابتدا شرکت‌های بازرسی و گواهی محصول که به تایید سازمان رسیده و خود استانداردهای لازم را دارند بر روی کار تولید نظارت می‌کنند و پس از تایید آنها در نهایت سازمان ملی استاندارد نشان ارگانیک را به یک محصول اعطا می‌کند.» قاسم‌پور این روند را همانند صدور گواهینامه رانندگی توصیف کرد که همه امور توسط دفاتر پلیس+۱۰ انجام می‌شود و در نهایت این پلیس راهنمایی و رانندگی است که آن را تایید و گواهینامه را اعطا می‌کند. غلامرضا قاسم‌پور هم‌چنین اعلام کرد اگر پیش‌نویس استاندارد از نگاه کارشناسان و فعالان حوزه دارای اشکال باشد می‌توان آن را اصلاح کرد.

محصولات تازه‌مصرف باید ارگانیک تولید شوند

دکتر مرزبان از وزارت جهاد کشاورزی نیز در مورد تولید محصولات ارگانیک اعلام کرد آنچه در کشور مورد نیاز است تولید ارگانیک محصولاتی است که روزانه مصرف می‌شوند. مرزبان افزود: « ما نیاز داریم محصولاتی چون سیب‌زمینی، کلم، کاهو، هویج، گوجه‌فرنگی و … که روزانه توسط مردم مصرف می‌شوند ارگانیک باشند وگرنه شاید تولید زیتون و چای ارگانیک چندان به کار امروز ما نیاید.» او تاکید کرد که نمی‌توانیم صرفا با تولید برمبنای الگوی خودمان به اروپا محصول ارگانیک صادر کنیم چرا که اگر بخواهیم محصول ارگانیک صادر کنیم باید استانداردهای کشور مبدا را هم رعایت کنیم.
محمدحسین شریعتمدار بر نقش محوری انجمن ارگانیک در تولید این محصولات تاکید و اعلام کرد که بهتر است وزارت‌ جهادکشاورزی و سازمان استاندارد با اعتماد و اطمینان به انجمن ارگانیک که یک نهاد بخش خصوصی و کارآست امور مربوط به تولید ارگانیک را به پیش برند.

مناطق کوهستانی برای کشت ارگانیک مناسب‌تر است

رضا ارجمندی کارشناس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در انتها این نشست با جمع‌بندی مطالب مطرح شده در جلسه توصیه کرد تا در ابتدا تولید ارگانیک در مکان‌هایی که قابلیت بیشتر دارد و روی محصولاتی که ساده‌تر و پرمصرف‌تر است صورت گیرد تا نتیجه بهتری عاید شود. ارجمندی مناطق کوهستانی را که استفاده از کود و سم در آنها بسیار کم است مکان جغرافیایی مناسب دانست و از کشت دیم که هم‌اکنون بدون مواد شیمیایی صورت می‌گیرد به عنوان کشت مناسب برای تمرین تولید محصول ارگانیک نام برد. این کارشناس حوزه کشاورزی تاکید کرد بجای تولید محصولاتی که ارگانیک تولید کردن آنها سخت است بهتر است تمرکز ما روی محصولاتی باشد که می‌توان آنها را ساده‌تر به صورت ارگانیک تولید کرد. او افزود: «تولید ارگانیک در باغ‌های مرکبات در جنوب کشور نسبت به شمال ساده‌تر است چون باغ‌های شمال به دفعات بیشتر از باغ‌های جنوب سمپاشی می‌شوند.» او هم‌چنین عنوان کرد که با تبلیغ مناسب می‌توان به تدریج تولید محصول ارگانیک را در کشور نهادینه کرد.
شاهرخ ظهیری نیز در پایان این نشست با تاکید بر حفظ چرخه بازرسی و نظارت خواستار برخورد جدی با تولیدکنندگانی شد که با استفاده تخلف‌آمیز از نشان ارگانیک اعتماد جامعه نسبت به این محصولات را از بین می‌برند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago