کم توجهی به مقوله برندسازی در کشور

 

نخستین کنفرانس بین المللی استراتژی برند با حضور ۱۹۳ سازمان، نهاد و شرکت های دولتی و خصوصی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

نخستین روز برگزاری کنفرانس بین المللی استراتژی برند با شرکت سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی پژوهش گران و اساتید حوزه بازاریابی و برند و علاقمندان این حوزه یکشنبه ۵ بهمن ۹۳ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس دکتر محمد آزادی دبیر علمی کنفرانس با اشاره به اهمیت موضوع برند سازی در ایران اظهار داشت: حوزه برند یکی از حوزه های مهم اقتصادی کشور است که طی سالهای اخیر آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. هدف این کنفرانس این است که اساتید این حوزه را جمع آوری کنیم تا حاصل آن نفعی برای کشورمان در پی داشته باشد.

دبیر علمی کنفرانس افزود: در برگزاری این رویداد دو اصل مهم را مدنظر داشتیم اصل علمی بودن و اصل مشارکت. این کنفرانس اولین کنفرانسی است که قرار نیست به کسی جایزه بدهد چون معیارهای جایزه دادن مشخص نیست. می خواهیم از این جلسات نتایجی بدست بیاید که سازمان های خصوصی و دولتی ما نقش و جایگاه خودشان را پیدا کنند . قرار نیست در این کنفرانس محدودیتی برای ارائه تجارب موجود باشد. ما ۱۹۳ لوگو را در این کنفرانس می بینیم و خوشحال می شویم در سال‌های آینده شرکت های ایرانی و بین المللی تجاربشان را در اختیار ما قرار دهند .

در افتتاحیه کنفرانس پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کنفرانس توسط دکتر رجایی مشاور رئیس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام قرائت شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام خود ضمن اشاره به اهمیت موضوع برند سازی در ایران در خصوص ضرورت پیگیری این هدف مهم اقتصادی اظهار داشت: همه اذعان دارند که حیات سازمان ها و صنایع بر پایه توانایی آنها در ایجاد ارتباط، کیفیت ممتاز و نام نیک در بازارهای داخلی و خارجی، تداوم می یابد با این حال سرمایه برند فقط فراهم کننده فروش بیشتر و تولید پایدارتر برای بنگاه های صنعتی و خدماتی نیست؛ بلکه سرمایه ای ملی است که اعتبار یک ملت و تاثیرگذاری آن بر سبک زندگی سایر مردمان دنیا را متحول می کند. عزت ایران اسلامی ما در دنیای پیش روی ، با عزت محصولاتی که در داخل و در خارج کشور عرضه می کنیم، گره خورده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص اهمیت برندسازی در شرایط فعلی کشور گفت: برند معتبر و محصول با کیفیت ایرانی می تواند بهترین مروج برای فرهنگ رحمانی، سازگار و مولد ما در دنیا باشد؛ آن هم در چنین شرایطی که بر طبل اسلام هراسی و ایران هراسی کوبیده می شود.

۷ محور اصلی که در کنفرانس بین المللی استراتژی برند به آنها پرداخته می شود عبارتند از : ۱-ورود ایران به بازارهای جهانی ۲-استراتژی های برند و برندسازی ۳-برندسازی اسلامی و برند حلال ۴-برندسازی اجتماعی / مسئولیت های اجتماعی ۵-احیای برند/رسوایی برند ۶-معماری برند ۷-ارزیابی و ارزش گذاری برند ۸-روابط عمومی و تبلیغات در توسعه برند می باشند.

در روز نخست کنفرانس بین المللی استراتژی برند پانل های تخصصی کنفرانس با موضوعات (نقش قانون ، سازمان های حاکمیتی و برنامه های توسعه در شکل گیری برندهای ملی و جهانی) و ( نقش و جایگاه روابط عمومی و تبلیغات در ایجاد و توسعه برندها ) با سخنرانی آقایان دکتر محمود صادقی و دکتر آسوک کومارسوآمیناتان از دانشگاه هندوستان و دکتر فیروزه قنات آبادی برگزار شد.

روز دوم کنفرانس بین المللی استراتژی برند با برگزاری پانل های تخصصی کنفرانس با موضوعات (بایدها و نبایدها در معماری برند) و (چرایی و چگونگی های ارزش گذاری برند در ایران) با سخنرانی آقایان دکتر تهمه ازوری و دکتر محمد آزادی ادامه یافت.

در دومین روز برگزاری کنفرانس استراتژی برند، ابتدا پانل تخصصی “بایدها و نبایدها در معماری برند” با حضور اساتید دانشگاه دکتر محمد حقیقی، دکتر ابوالقاسم ابراهیمی، دکتر کاملیا احتشامی اکبری، دکتر منصور مجدم، دکتر وحید ناصحی فر و دکتر مهدی نداف، در مقام هیات رییسه پانل، برگزار شد.
سخنران کلیدی این پانل دکتر تهمه آزوری از دانشگاه لبنان بود که با موضوع ” آیا ارزش دارد یک برند بین المللی شود؟” برای حاضران سخنرانی کرد.

بعد از سخنرانی دکتر آزوری، دو عنوان مقاله با موضوع ” سیستم مدیریت برند و چارچوب خدمات رقابتی در وفاداری مشتریان” و ” بررسی تاثیر پیشبرد قیمتی بر ارزش ویژه برند” در پانل قرائت شد.

دومین پانل تخصصی امروز با عنوان “چرایی و چگونگی های ارزش گذاری برند در ایران” با حضور اساتید دانشگاه دکتر محمد آزادی، دکتر زهره دهدشتی، دکتر علی رحمانی، دکتر ناصر صنوبر، دکتر معصومه حسین زاده شهری، دکتر مرتضی عمادزاده برگزار شد.

دکتر محمد آزادی دبیر علمی کنفرانس، سخنران کلیدی این پانل بود که سخنرانی او به موضوع “چالش ها و راهکارهای برندسازی، برند داری و ارزش گذاری برند در ایران” اختصاص داشت.

در پایان هر پانل تخصصی، سخنران و هیات رئیسه پانل به پرسش های حاضران در خصوص موضوع مورد بحث پاسخ داده، به بررسی و بحث در خصوص آن پرداختند.

در مراسم اختتامیه ابتدا قطعنامه نهایی کنفرانس استراتژی برند توسط محمدرضا انبیایی دبیراجرایی کنفرانس قرائت شد سپس دکتر ابتکار طی سخنانی ضمن اشاره به اهمیت موضوع رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در ایران گفت: شاخص ها وشرایط کنونی اقتصادی ما حاکی از این است که ما باید در این زمینه پیشرفت کنیم و از شرایط سخت اقتصادی عبور کنیم .

خوشحالم که بحث برند در این کنفرانس با نگاه علمی با شرکت همه دست اندرکاران فعالیت اقتصادی شکل می گیرد .

ابتکار افزود: موضوع مهم دیگر بحث محیط زیست و توجه به توسعه پایدار است . دنیا امروز با بحران های جدی زیست محیطی مواجه است و هر کشور باید مسئولیت فردی و اجتماعی اش را در حفظ محیط زیست انجام دهد که این بحث با موضوع برند پیوند دارد .

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: سازمان محیط زیست برای ترویج برند سبز حتما تلاش خواهد کرد همانطور که رقابت برندهای سبز را طی دولت هفتم و هشتم نهادینه کردیم در این دولت هم این بحث به طور جدی پیگیری خواهد شد. در موضوع برند و مباحث اقتصاد نوین یکی از موضوعات مورد اهمیت بحث توسعه پایدار است یعنی سیاست هایی را دنبال کنیم که به بهبود کیفیت زندگی برای نسل حاضر و آینده منتهی شود. پایداری یعنی رویکردی اتخاذ نکنیم که در آن حقوق نسل‌های آینده حتی ۱۰ سال آینده ما پایمال شود.

معاون رئیس جمهور سپس به موضوع حکمرانی مطلوب در سیاست های نوین جهانی اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: حکمرانی مطلوب امروز دیگر فقط بحث دولت و مجلس و قوه قضائیه نیست بلکه موضوع مشارکت مردم و بخش خصوصی و نهادهای مدنی را در بر می گیرد .

وی افزود: بحث توسعه پایدار با مسئولیت اجتماعی پیوند خورده که مسئولیت اجتماعی در بحث برند بسیار مورد توجه است توجه به محیط زیست علاوه بر اهمیت اخلاقی و رفتار انسانی یک پاداش مادی هم دارد امروز حفاظت از منابع محیط زیست دنیا در بحث تولید گاز گلخانه ای مشخصا کنترل می شود و مصرف کننده را به سمت خرید محصولی سوق می دهد که آسیب کمتری به محیط زیست بزند در بحث مصرف آب هم خیلی از برندهای موفق میزان مصرف آب مجازی برای تولید آن محصول را اعلام می کنند که خصوصا در تولید پوشاک و کفش مطرح می شود.

ابتکار افزود: در کشور ما که الگوی مصرف انرژی و آب نادرست است این جهت گیری ها در برندسازی هم می تواند به تولید کننده کمک کند و هم به مصرف کننده. موضوع اقتصادسبز یکی از اهداف دولت آقای دکتر روحانی است و من خوشحالم موضوع برند سبز در این کنفرانس مورد توجه و مداقه عزیزان قرار گرفته است امیدوارم برای پیشبرد استانداردهای محیط زیست و رسیدن به اقتصاد سبز گام های موثری برداریم و ما آمادگی کامل داریم در بحث برند سبز همکاری داشته باشیم .

در پایان مراسم اختتامیه با اهدای لوح تقدیر از شرکت های حامی برگزاری این رویداد علمی و تخصصی تقدیر به عمل آمد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها(ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

5 ساعت ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

2 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

2 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

3 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

3 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

7 روز ago