Categories: اخبار نساجی

کوثری: احمدی‌نژاد به مجلس بیاید بازار به هم می‌ریزد

علی مطهری در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» گفت از اسماعیل کوثری در مجلس با اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی، وضع معیشتی مردم و گرانی‌ها پرسیده که آیا جرات داری در پیاده‌رو جلوی مردم راه بروی؟ و او هم در جواب مطهری گفته است «نه». «اعتماد» درصدد این بود که از کوثری بپرسد چقدر در به وجود آمدن چنین وضعی برای معیشت مردم خودش و همکارانش در خانه ملت را مقصر می‌داند. اما کوثری در پاسخ گفت که جمله‌اش را مطهری دقیق انتقال نداده است. کوثری گفت که او هم برای وضع معیشتی مردم نگران است اما راه‌حل آن را در سوال از رییس‌جمهور نمی‌داند. به باور او اگر احمدی‌نژاد به بهارستان بیاید احتمال اینکه ثبات بازار بار دیگر به هم بریزد وجود دارد.

آقای مطهری در برنامه «دیروز، امروز، فردا» گفتند که ظاهرا شما به دلیل وضع معیشتی مردم به نوعی احساس شرمندگی و ناراحتی می‌کنید…

نه، اصلا چنین چیزی نیست و در واقع ایشان جمله من را درست به کار نبردند.

جمله‌یی که شما گفتید چه بود؟

من به ایشان گفتم شما بار پیش آمدن آقای رییس‌جمهور به مجلس را دیدید و سوالتان را هم پرسیدید اما واقعا چه نتیجه‌یی گرفتید؟ الان هم به نظر من همان مساله تکرار خواهد شد. درست است که سوال از رییس‌جمهور حق ایشان است و کسی نمی‌گوید چرا از رییس‌جمهور سوال کردید اما واقعا نتیجه این سوال پرسیدن چیست؟ اگر نتیجه آن به نفع مردم است اشکالی ندارد و حق شما هم هست که از آقای احمدی‌نژاد سوال کنید. بعد خود آقای مطهری گفت که ما نمی‌توانیم بیرون برویم و پاسخگوی مردم باشیم. بعد از من پرسید که شما می‌توانید پاسخ مردم را بدهید؟ من گفتم نه. ما هم نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و نمی‌توانیم بگوییم که گرانی نیست. اصلا حرف ما این نیست که نباید به این مسائل پرداخته شود بلکه توجه به این مسائل لازم است. اما حرف من این بود که آیا سوال از رییس‌جمهور راه‌حل مناسبی است که ایشان جمله من را آن‌طوری در برنامه تلویزیون به کار گرفتند که اتفاقا من تصمیم داشتم حضورا خودم این مساله را به ایشان بگویم.

پس شما نگفتید که شرمنده مردم هستید؟

به هر حال ما هم ناراحت هستیم و این‌طور نیست که از این گرانی‌ها ناراحت نباشیم. اما من به آقای مطهری که معتقد است از طرح سوال می‌توان به نتیجه رسید می‌گویم که نتیجه آن را بگویید. به هر حال هرکسی از کاری که انجام می‌دهد یک هدفی دارد. من می‌گویم هدف شما از طرح سوال چیست و فکر می‌کنید به چه نتیجه‌یی می‌توانید برسید.

یعنی شما واقعا فکر می‌کنید سوال از رییس‌جمهور نمی‌تواند هیچ نتیجه‌یی داشته باشد؟

من می‌گویم برای مردم نتیجه‌یی ندارد.

خب اگر سوال پرسیدن از رییس‌جمهوری نتیجه‌یی ندارد اساسا چرا این اصل در قانون به رسمیت شناخته شده است؟ در واقع چرا اهرمی که هیچ کارکردی برای اصلاح امور ندارد به صورت قانونی در اختیار مجلس قرار گرفته است؟

خب حالا بالاخره بحث این است که آنهایی که طرح سوال را دنبال می‌کنند درصدد این هستند که به نوعی آقای احمدی‌نژاد را به مجلس بکشانند. در واقع آنها دنبال این نیستند که سوالی بشود که نتیجه‌یی از آن حاصل شود بلکه به دنبال این هستند که بگویند ما رییس‌جمهور را به مجلس کشاندیم و بعد هم بالاخره آقای احمدی‌نژاد مثل بار پیش جواب خواهد داد.

در این صورت روش جایگزین شما چیست؟ یعنی اگر معتقدید سوال از رییس‌جمهور فایده‌یی ندارد و مشکلات ناشی از قانون‌گریزی دولت حل نمی‌شود چه اقدامی را مفید می‌دانید؟

روش جایگزین این است که متخصصان باید بروند، بنشینند و ببینند که اشکال‌ها و ایرادها در کجا است و بر همان اساس اقتصاددان‌های مجلس که در کمیسیون برنامه و بودجه هستند و علاوه بر آن افرادی که توسط مجلس برای برنامه‌ریزی برای بازار ارز معرفی شدند از طریق تعامل با دولت به نتیجه مطلوبی برسند. خب همین بحث تعیین مکان برای ارز که اسمش مرکز مبادلات ارزی هست در همین راستا قرار دارد. البته من نمی‌خواهم بگویم که مثلا ما خیلی دلسوز مردم هستیم و آن گروه دیگر در مجلس نیستند.

اینکه طرح سوال به نفع مردم هست یا نه بحثی است که دو طرف استدلال‌های متفاوتی دارند و آقای مطهری و نمایندگان هم نظر با ایشان معتقد هستند که اتفاقا سوال از رییس‌جمهور در شرایط فعلی به نفع مردم است. اما آن چیزی که در صحبت‌های آقای مطهری مطرح است اینکه برخی نمایندگان تاکید می‌کنند که سوال از احمدی‌نژاد بر خلاف نظر رهبری است…

نه. این‌طور نیست. هیچ‌وقت هیچ‌کس نگفته که… بعضی‌ها گفته‌اند که استنباط ما از صحبت‌های رهبری این است که اختلافات را کنار بگذاریم و به حل مشکلات بپردازیم.

اما خب درباره طرح سوال گفته می‌شود که این اصلا به معنای اختلاف نیست و یک…

خب بله این نظر آنها است و عیبی هم ندارد. ما که نمی‌توانیم به زور نظر خودمان را به آنها تحمیل کنیم.

اما آقای کوثری یک مساله‌یی که برای افکار عمومی مطرح است اینکه مجلس به نوعی از حضور احمدی‌نژاد در ساختمان بهارستان واهمه دارد…

نه اصلا این‌طور نیست. اتفاقا هیچ واهمه‌یی وجود ندارد چراکه این قضیه دقیقا در زمانی هست که نمایندگان اصولگرا دارای چنین جسارتی هستند که بتوانند از ایشان سوال بپرسند. اما ما فکر می‌کنیم بهتر از طرح سوال این است که ما به فکر راه‌حلی برای برطرف کردم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشیم.

اما این مساله‌یی که برای افکار عمومی مطرح است اتفاقا آقای احمدی‌نژاد هم به آن اشاره کرد و گفت که آمدن به مجلس را فرصتی برای «نگفته»هایش می‌داند…

خب حالا ایشان بیاید و «نگفته»هایش را هم بگوید. کسی حرفی ندارد و قرار نیست کسی ایشان را کنترل کند و مثلا به آقای احمدی‌نژاد بگوید که حتما باید این حرف را بگویی و غیر از آن نباید بگویی.

اما برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان با محوریت آقای حداد همین تهدید رییس‌جمهور را دلیلی برای متشنج شدن فضا در صورت حضور احمدی‌نژاد در مجلس تلقی کرده بودند…

نه. بحث این بود که ممکن است این مساله باعث شود که بازاری که اکنون رو به ثبات دارد را دوباره به تزلزل بکشاند و اگر مشکلات از طریق دیگری که ثبات به هم نخورد حل شود به مراتب بهتر است. حالا اگر کسانی فکر می‌کنند با سوال از رییس‌جمهور مشکلات حل می‌شود و این ثبات هم به هم نمی‌خورد ما هم واقعا خوشحال می‌شویم و قبول داریم که این کار انجام شود. اما تحلیل ما الان این است که با سوال از آقای احمدی‌نژاد و حضور ایشان در مجلس احتمال اینکه بازار به هم ریخته شود وجود دارد.

پس فکر می‌کنید بهتر است که مجلس باز هم کوتاه بیاید؟

نه. به هیچ‌وجه این کوتاه آمدن نیست. اتفاقا الان این مسائلی که به وجود آمده این است که مجلس دائما گیر داده است و دولت هم تقابل می‌کند. یعنی مجلس و دولت با یکدیگر تعامل نمی‌کنند و می‌خواهند با هم تقابل کنند. ما می‌گوییم که با تقابل کاری درست نمی‌شود. اما اینکه کسی بخواهد برخلاف قانون کار کند، قطعا مجلس جلوی او می‌ایستد.

الان مساله سوال از رییس‌جمهور در چه وضعیتی قرار دارد؟

خب طرح صادر و ابلاغ شده و از زمانی که اعلام شده رییس‌جمهور به مدت یک ماه وقت دارد تا به مجلس بیاید و به سولات نمایندگان پاسخ دهد.

شما از کسانی بودید که این طرح را امضا کردید و بعد امضایتان را پس گرفتید؟

نه. من هیچ‌گاه این طرح را امضا نکردم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

16 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

18 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago