Categories: اخبار نساجی

گردشگری، صنعتی پویا برای توسعه اشتغال

 

گردشگری ، صنعتی پویا برای توسعه اشتغال محسوب می شود و با توجه به اینکه هم اکنون حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان بیکار هستند، این صنعت می تواند بحران بیکاری را در جهان کاهش دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سازمان بین المللی کار به تازگی با انتشار گزارشی ، صنعت گردشگری را زمینه ساز ایجاد میلیونها فرصت شغلی در کشورها معرفی کرد.

براساس این گزارش، بررسی های نشان می دهد صنعت توریسم می تواند بیش از پنج میلیون شغل جدید در جهان ایجاد کند و نیمی از نیروی کار جوان را در کشورها به کار گمارد.

سازمان بین المللی کار تعداد بیکاران جوان در سراسر جهان را در حال حاضر ۷۵ میلیون نفر اعلام کرده است.

صنعت جهانگردی در سال ۲۰۱۱ میلادی به شکل مستقیم و غیرمستقیم حدود ۲۵۵ میلیون فرصت شغلی را با درآمدی حدود ۶ میلیارد دلار در اقتصاد جهان ایجاد کرد.

بررسی های نشان می دهد از هر ۱۲ شغلی که در جهان ایجاد می شود،یک شغل می تواند در زمینه گردشگری باشد. صنعت گردشگری در جهان ۹درصد تولید ناخالص داخلی را بعهده دارد.

پیش بینی ها نشان می دهد ، تا سال ۲۰۲۲ میلادی بالغ بر ۳۲۸ میلیون شغل در صنعت گردشگری جهان ایجاد شود.

صنعت گردشگری در کشورهای درحال توسعه می تواند فرصت های شغلی بسیاری ایجاد کند. مناطق روستایی، زنان و مهاجران از جمله گروههای هدف برای اشتغال در زمینه صنعت گردشگری هستند.

هم اکنون صنعت توریسم به عنوان پیشنهادی متفاوت برای کشورهای با حداقل توسعه مطرح است.

در نشست اخیر کشورهای گروه ۲۰ ،برخی از شرکت کنندگان با تاکید بر اهمیت صنعت گردشگری در جهان، این صنعت را موتوری قوی برای رشد اقتصادی و کاهش فقر عنوان کردند.

** سایه تاریک بر صنعت گردشگری

صنعت گردشگری اما سایه های تاریک خود را دارد. در حال حاضر وضعیت بازار کار در اغلب کشورها با شرایط فقر و بی قاعدگی،دستمزد اندک ،ساعات طولانی کار و فرصت های محدود شغلی مواجه است.

سازمان بین المللی کار که کار شایسته را به عنوان الگویی متمایز برای حوزه کار در نظر گرفته، معتقد است کار در زمینه گردشگری استانداردهای بالاتری را نسبت به سایر مشاغل دارد.

کار شایسته در صنعت گردشگری اهمیت ویژه ای دارد ، زیرا رضایت شغلی به طور مستقیم بر روی ارائه کار و خدمات تاثیر دارد.

همچنین صنعت گردشگری، تاثیر بسزایی بر روی مهارتهای متنوع دیگر، از جمله فراگیری زبان دارد به طوری که این صنعت موجب می شود شاغلان در این صنعت زبان های دیگر ملل را بیاموزند.

بررسی های نشان می دهد به ازای ورود هر گردشگر به یک کشور شش شغل ایجاد می شود و بدین ترتیب بر اساس آمارها ۲۰۰ میلیون شغل تا سال ۲۰۱۰ میلادی در صنعت گردشگری در سراسر جهان ایجاد شد.

صنعت گردشگری همچنین به شکل مستقیم بر روی بخش های مهم اقتصادی تاثیر دارد. افزایش تولید محصولات کشاورزی و تنوع بخشی به این محصولات به همراه توسعه صنایع غذایی، رونق بخش مسکن به لحاظ ساخت اماکن توریستی، گسترش بخش حمل و نقل به لحاظ جابه جایی گردشگر، توسعه بخش صنعت به لحاظ تولید کالاهای متنوع برای نیازهای گردشگری، تنوع بخشی به صنایع دستی در کشورها و بسیاری از زیر بخش های دیگر از جمله فعالیتهای مرتبط با صنعت گردشگری است که می تواند تحقق یابد.

ایجاد این تحرکات در بخش های مختلف اقتصادی ، نه تنها زمینه ساز رشد اقتصادی است بلکه می تواند در همه این بخش ها اشتغال بالایی را ایجاد کند .

با توجه به اینکه جهان به لحاظ بحرانهای اقتصادی به طور عام با معضل بیکاری مواجه است ، بنابراین صنعت گردشگری از جمله فعالیت هایی است که می تواند زمینه ساز اشتغال در بسیاری از کشورها باشد. اما شکی نیست که رشد این صنعت نیاز به افزایش توانمندی اقتصادی جمعیت به لحاظ معیشتی دارد ، زیرا گردشگری نیاز ثانویه افراد است و در صورتی که نیازهای معیشتی اولیه پوشش داده شود، مردم به موضوع نیاز ثانویه که همان گردشگری است خواهند پرداخت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

1 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

1 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago