گره‌ای تازه در دار بافندگان، تسهیلاتی که هیچ وقت پرداخت نشد!

گزارش از خبرنگار ایسنا، منطقه همدان: سعید شاهسوند

فرش صنعتی پرسود، که امروز پایش برابر سنگ اخذ تسهیلات لنگ مانده است.

فرش از هنرهای قدیمی همدان است که قدمتی طولانی‌تر از تاریخ برخی کشورها دارد، هنری که در فراز و فرود بوده و گاه سلیقه‌ای هم با آن برخورد شده است. فرش هنری است ماندگار، صنعتی پرسود، اشتغالی پایدار که نیازمند برنامه‌ریزی و توجه‌ی ویژه است.

در شرایط فعلی که صنعت نفت با مشکلات فراوانی در فروش و بازگشت درآمدهای حاصل دست و پنجه نرم می‌کند می‌توان به صنعتی رو آورد که با وجود تحریم هنوز هم هواخواهان خود را دارد، هوادارانی از آمریکا و کانادا اما نه هم‌چون سال‌های پیشین، اما دارد.

بافندگان همدان با چاقو و خامه‌های فرش دست و پنجه نرم می‌کنند و انصاف نیست که آنها را پنجه در پنجه‌ی بانک‌ها بیندازیم چون این پنجه‌ها باید هنر بیافریند.

از سال پیش قالیبافان همدانی اندر خم چند کوچه‌اند تا بتوانند وامی در حد سه میلیون تومان و نه سه هزار میلیارد تومان، بگیرند اما هنوز اندر خم‌اند… گویی مسؤولان بانکی کشور چشمانشان از عدد سه می‌ترسد و این سه میلیون را به مثابه آن ۳۰۰۰ می‌بینند.

بافنده‌ای که نان دستان زخم و پینه بسته خود را می‌خورد، گره روی گره می‌اندازد تا گره معیشت و اقتصاد خانواده خود را باز کند، نباید کار و حرفه‌اش توسعه یابد؟ این بافندگان با همه‌ی شرایط ساخته‌اند و چیزی هم نخواستند تنها پاسخ انتظاری را داشتند که خود مسؤولان برای آنها ایجاد کردند.
بافندگان همدانی از مسؤولانی استان و مدیران بانک‌ها می‌خواهند در پرداخت تسهیلات آنها راهی هموار ایجاد کنند.

چرا برای بافندگان انتظار ایجاد می‌کنید!

رییس اداره‌ی فرش استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: این انتظار در بافندگان ایجاد شد اما پاسخی به آن داده نشده است، اگر قصد خدمت به مردم داریم باید پاسخگو بود.
«احمد علی بابایی» ادامه داد: تا پایان بهمن ۹۱، ۲۲۰۰ نفر برای اخذ وام به دبیرخانه‌ی کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان و سپس با تصویب این کارگروه به بانک‌های عامل و صندوق مهر امام رضا(ع) معرفی شدند.
رییس اداره‌ی فرش استان همدان افزود: برای وام‌های مشاغل خانگی در بخش فرش رقمی حدود پنج میلیارد تومان در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مصوب و قرار شد هر بافنده بین دو تا سه میلیون تومان وام دریافت کند.

تنها ۱۵ درصد تسهیلات بخش فرش پرداخت شده است

وی ادامه داد: در بانک از متقاضیان وثیقه‌های سنگین و ضامن‌های زیادی درخواست کردند، با این روند حدود ۱۵ درصد افراد معرفی شده یعنی ۳۵۰ نفر توانستند این وام را دریافت کنند اما بقیه هنوز پرداخت نشده است که مسؤولان بانک باید پاسخگو باشند که چرا وام مشاغل خانگی در بخش فرش با این روند روبروست.
علی بابایی اعلام کرد: پس از هفت ماه بافندگان هنوز در بلاتکلیفی هستند، باید ببینیم اعتباری بوده و پرداخت نکرده‌اند یا این‌که تنها برای مردم توقع ایجاد کرده‌اند.

وام‌های بخش فرش متمرکز شود

وی تصریح کرد: در شیوه‌ی پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در حوزه‌ی فرش مشکلات دیگری از جمله توزیع خرد تسهیلات وجود دارد به‌طوری‌که این اعتبار بین دو تا سه میلیون تومان در اختیار بافنده قرار می‌گیرد که نمی‌تواند مدیریت شود و بعضاً هم مشاهده شده که در محل دیگری هزینه می‌شود.

رییس اداره‌ی فرش استان تصریح کرد: اگر این اعتبارات را در قالب تسهیلات بزرگ به واحدهای متمرکز، غیرمتمرکز و پشتیبان پرداخت کنیم بازدهی بهتری دارد چون این واحدها، بافنده‌ها و بازار را می‌شناسند و بهتر می‌توانند نقش حلقه‌ی واسط را ایفا کنند.
وی درباره واحدهای پشتیبان قالیبافی نیز گفت: این واحدها بیش از ۲۰ بافنده را در کارگاهی با ضوابط خاص خود، مشغول به کار کرده‌اند که برای ادامه کار نیازمند تسهیلاتی هستند، هم‌اکنون ۲۲ مجتمع متمرکز و پشتیبان در استان شناسایی و به کارگروه اشتغال معرفی شده‌اند.

وی افزود: از این تعداد، ۲۱ واحد پشتیبان از کارگروه مصوبه دریافت تسهیلات گرفته که متاسفانه این واحدها نیز با مشکل روبرو شده‌اند. وام‌های این واحدها به‌طور میانگین حدود ۳۰ میلیون تومان است که صندوق مهر امام رضا(ع) پراخت نکرده است.
رییس اداره‌ی فرش استان همدان با بیان این‌که بوروکراسی پیچیده‌ی اداری برای پرداخت وام بافندگان را نسبت به فرشبافی بی‌میل کرده است، یادآور شد: واحدهای پشتیبان در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ از کارگروه اشتغال مصوبه گرفته‌اند اما هنوز پرداختی انجام نشده است.

بافندگان شرایط اخذ وام را ندارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: متقاضیان اخذ وام مشاغل خانگی در بخش فرش شرایط لازم را ندارند.

«مسعود اقلامی» ادامه داد: اعتبار برخی بانک‌ها ابلاغ شده و در حال پرداخت هستند، اما متقاضیان اخذ وام شرایط لازم از جمله داشتن تضمین مورد نظر بانک را ندارند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۷ میلیارد تومان در بخش مشاغل خانگی و ۱۳ میلیارد تومان در بخش خود اشتغالی به متقاضیان وام پرداخت شده است، به علت این‌که سهمیه‌ی سال ۹۱ در اواخر سال ابلاغ شده بانک‌ها می‌توانند در سال ۹۲ نیز این تسهیلات را پرداخت کنند.

به گفته‌ی اقلامی از ابتدا به بنگاه‌های زودبازده (از سال ۸۵ تاکنون) در بخش فرش ۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و مقرر است در سهمیه‌ی سال ۹۲، سهم بیشتری برای بخش فرش در نظر گرفته شود.
وی افزود: همچنین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از طرف صندوق مهر امام رضا(ع) به بانک رفاه ابلاغ شده که متقاضیان تسهیلات در بخش فرش برای اخذ وام خود به این بانک معرفی شده و در حال پرداخت وام است.

اقلامی با بیان این‌که در جلسه‌ای مشکلات موجود بر سر راه تسهیلات واحدهای پشتیبان از جمله نوع قرارداد و تضمین برطرف شد، اعلام کرد: تسهیلات واحدهای پشتیبان تا پایان شهریورماه توسط صندوق مهر اما رضا(ع) پرداخت می‌شود، تسهیلات این واحدها به‌طور میانگین حدود ۳۰ میلیون تومان است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

4 ساعت ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

10 ساعت ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

10 ساعت ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

11 ساعت ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

1 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago