اخبار نساجی

ورود کالاهای قاچاق از امارات به ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ورود کالاهای قاچاق از امارات به ایران

در حالی که امارات متحده عربی جزو مناطق آزاد تجاری است به روند ورود و خروج کالا کاری ندارد و ایران برای جلوگیری از قاچاق کالا از این کشور باید بداند که کالای قاچاق سرمایه ملی نیست و باید آن ها را معدوم کند نه ضبط.

مسعود دانشمند، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ورود کالاهای قاچاق از امارات به ایران، اظهار کرد: دوبی یک بازار آزاد تجاری است. هر کالایی می تواند به دوبی وارد شده و از آنجا خارج شود. در این روند هیچ محدودیتی از سوی کشور امارات وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ دولت امارات هیچ کنترل و محدودیتی برای واردات کالا از سایر کشورها نداشته و هیچ نظارتی هم ندارد که این کالاها به کدام کشورها صادر می‌شود.

دانشمند با بیان این‌که این کشور تنها بابت ارزش هر کالا پنج درصد مالیات و عوارض از واردات و صادرات آنها دریافت می کند، بیان کرد: این ایران است که برای فرآیند تجاری برخی کالاها محدودیت می گذارد و برای برخی دیگر محدودیتی را اعمال نمی‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر این‌که کالایی که واردات آن به ایران با محدودیت مواجه است از دوبی به صورت قاچاق وارد می شود گفت: از نظر کشور امارات این کالا به هیچ وجه قاچاق نیست. این روند در جزیره کیش نیز به همین نحو است و هر کالایی می‌تواند وارد این جزیره شده و از آن خارج شود. حال سوال اینجاست که آیا هر کالایی می‌تواند از کیش به کشور اصلی منتقل شود؟

وی افزود: هر کالایی برای این که از کیش به داخل ایران وارد شود باید تشریفات گمرکی آن انجام شود اما همه این قواعد تبصره دارد. به عنوان مثال مسافر در بازار کیش خرید می کند و برخی کالاها را به عنوان کالای مسافری وارد ایران کرده و به فروش می‌رساند.

دانشمند با تاکید بر این‌که با توجه به فرآیند موجود در جزیره کیش می توان گفت که این جزیره محلی برای قاچاق است، تصریح کرد: اتاق مشترک هیچ کاری برای نظارت بر روند ورود غیر قانونی کالاها از کشور امارات متحده عربی نمی‌تواند داشته باشد زیرا هیچ نقشی در این ماجرا ندارد.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، اتاق مشترک ایران و امارات سعی کرده است به بازرگانان تفهیم کند که حتما کالاهایی که سوار بر شناورها شده و از امارات به داخل ایران می‌آید حتما اسناد تجاری داشته باشند. بدین معنی که بارنامه رسمی و گواهی مبداء داشته باشد.

وی در این باره تصریح کرد: بخشی از شناورها کالاهای رسمی و بخش دیگری از شناورها کالاهای غیر رسمی با خود می‌آورند و نمی توان از دولت امارات خواست که بر تک تک شناورهایی که به مقصد ایران کالا از این کشور خارج می کنند نظارت کند که ببیند آیا با قوانین ایران تطبیق دارد یا خیر.

دانشمند با بیان این‌که این موضوع نه تنها برای امارات اهمیت ندارد بلکه برای این کشور هزینه‌بر هم است گفت: ما باید سیستم خود را در ایران به نحوی تعیین کنیم که کالاهای غیر رسمی به کشور وارد نشود. ایران ۱۴ کشور همسایه دارد که یک سری از آن‌ها همسایه‌های دریایی و یک سری از آن‌ها همسایه‌های خاکی ما هستند. هر کدام از این کشورها قواعد خاص خود را دارند و هیچ کدام هم وظیفه خود را نظارت بر کالاهایی که وارد ایران می شوند نمی دانند زیرا هر کدام از آن‌ها قواعد خود را دارند.

این این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر این‌که این تصور که کالای قاچاق صرفا مواد مخدر بوده اشتباه است، بیان کرد: قاچاق یعنی کالایی که به گمرک اظهار نشود. برای جلوگیری از این اتفاق اجرای طرح‌های نظیر طرح شبنم و ایران کد می تواند موفق عمل کند.

وی ادامه داد: تا زمانی که این طرح‌ها به طور گسترده انجام نشود کالای قاچاق و غیر قاچاق در کنار هم در بازار وجود دارد و مصرف کننده نمی تواند تشخیص دهد کالایی که می خرد از طریق گمرک رسمی وارد شده یا از طریق قاچاق.

دانشمند در پاسخ به این سوال که برای مصرف کننده نیز اهمیت زیادی ندارد که کالا از طریق مجاری رسمی وارد کشور شده باشد یا از طریق گمرک، اظهار کرد: ولی برای سازمان‌های نظارتی این موضوع حائز اهمیت است. اگر بازار فروش کالاهای قاچاق را از قاچاقچی بگیریم این روند متوقف می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: قانون قاچاق کالا در کشور باید اصلاح شود و هر چقدر ما تلاش کردیم که این قانون در کمیسیون‌های مجلس تصویب شود این اتفاق نیفتاد.

وی با تاکید بر این‌که تنها راه از بین بردن بازار کالاهای قاچاق معدوم کردن این کالاهاست نه ضبط کردن آن‌ها تصریح کرد: عده ‌ای معتقدندند کالاهایی که به کشور قاچاق می شود از محل سرمایه‌های ملی خریداری شده و باید پس از ضبط شدن مجددا در بازار عرضه شود ولی از نظر ما تنها برخورد قهری برای متوقف کردن کالاهای قاچاق این است که این کالاها را منهدم کرد.

دانشمند گفت:‌ قاچاقچیان ما معتقدند که وقتی کالایی را قاچاق می کنند اگر ضبط شود جریمه آن را پرداخت کنند و بعد در حراجی خریداری کرده و مجددا آن را در بازار با قیمت بالاتری توزیع می کنند ولی به اعتقاد ما در اصلاح قانون قاچاق به کشور باید اعلام کنیم که کالای قاچاق معدوم می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر این‌که نباید به کالاهای قاچاق به عنوان سرمایه‌های ملی نگاه کرد، خاطرنشان کرد: وقتی کسی قانقاریا می‌گیرد پای او را برای سلامت کل بدن قطع می کنند. در فعالیت‌های اقتصادی کشور نیز باید قاچاق را به عنوان یک عضو بیمار از کل بدنه اقتصاد جدا کرد تا این بیماری به کل بدن منتقل نشود.

وی در پایان با بیان این‌که ریسک قاچاق در ایران باید بالا برود و هر چه ریسک این کار بالاتر رود انجام آن نیز سخت تر می‌شود، تصریح کرد: هر چند این روند سخت‌تر شود قاچاق برخی کالاها به داخل کشور به هیچ وجه به صرفه نخواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×