Categories: اخبار نساجی

گزارش بانک مرکزی از اقتصاد ایران در سال ۸۹

 

گزارش بانک مرکزی از اقتصاد ایران در سال ۸۹

رشد اقتصادی اسمی ۲۰.۸، رشد واقعی ۵.۸ درصد

اگر چه بر اساس برآوردهای اولیه، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه بر حسب قیمت‌های جاری از ۳۵۶۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۸ به ۴۳۰۴ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۹ افزایش یافت که نشان دهنده ۲۰.۸ درصد رشد اسمی است، اما با توجه به تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها،‌ آمارهای مقدماتی بخش واقعی اقتصاد نشان دهنده آن است که تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت ۱۳۷۶ درسال ۱۳۸۹، ۵.۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا بر اساس گزارشی که بانک مرکزی به تازگی درباره اقتصاد ایران منتشر کرده است در سال ۱۳۸۸ رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سه درصد بود. بر این اساس رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۸۹ به قیمت‌های ثابت در مقایسه با عملکرد سال گذشته آن حدود ۲.۸ واحد درصد افزایش یافت.

بر اساس برآوردهای اولیه در سال ۱۳۸۹ گروه‌های صنایع و معادن،‌خدمات، کشاورزی و نفت به ترتیب با ۲.۵، ۲.۱، ۱.۱ و ۰.۲ واحد درصد سهم از رشد، بیشترین اثر را بر افزایش تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت داشتند. در گروه صنایع و معادن ، بخش‌های صنعت و ساختمان به ترتیب با دو و ۰.۴ واحد درصد بیشترین سهم را در افزایش تولید ناخالص داخلی داشته و در گروه خدمات نیز بخش‌های بازرگانی، رستوران و هتل‌داری، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و خدمات موسسات پولی و مالی به ترتیب با ۱.۱، ۰.۷ و ۰.۲ واحد درصد، بیشترین سهم را در افزایش تولید ناخالص داخلی داشتند.

براساس برآوردهای اولیه در سال ۱۳۸۹ هزینه های مصرف نهایی بخش‌های خصوصی و دولتی به قیمت‌های ثابت ۱۳۷۶ به ترتیب ۱.۹ و منفی ۲.۸۷ درصد رشد داشت. مقایسه نتایج به دست آمده در سال ۱۳۸۹ با نتایج سال قبل از آن نشان دهنده افزایش نرخ رشد هزینه‌های مصرفی خصوصی و کاهش نرخ رشد هزینه‌های مصرفی دولتی است.

مقایسه نتایج حاصل از برآوردهای سال ۱۳۸۹ نشان دهنده افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص به میزان ۷.۸ واحد درصد است. در این سال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمت‌های ثابت در ماشین‌آلات و ساختمان نسبت به سال قبل به ترتیب ۶.۲ و ۷.۸ درصد افزایش یافت. رشد تشکیل سرمایه در ساختمان عمدتا ناشی از اجرای پروژه مسکن مهر و افزایش پرداخت‌های عمرانی دولت بوده است. با این حال، مقایسه آمار سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ حاکی از افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه در ساختمان به میزان ۱۱.۴ واحد درصد است.

نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات و تجهیزات از ۱.۳ درصد در سال ۱۳۸۸ به ۶.۲ درصد در سال ۱۳۸۹ افزایش یافت. افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و بهبود عملکرد بخش صنعت از عوامل موثر بر افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات بوده است. به این ترتیب در سال ۱۳۸۹، کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از رشدی معادل ۶.۹ درصد برخوردار شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

19 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

20 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

20 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago