گزارش مکتوب … گامی نو در جهانی شدن صنعت قم

تاسیس شهرکهای صنعتی به موازات گسترش واحدهای صنعتی در قم سبب افزایش تولیدات شده است ، اما این کافی نیست .

به باور بسیاری از کارشناسان تجارت جهانی، خوشه سازی صنایع راهی برای هدفمند کردن تولیدات صنایع به سمت جهانی کردن تولیدات است.

۵ صنعت فرش ،کفش ، چوب، سوهان پزی و سنگ در قم از صنایعی هستندکه می توانند با قرار گرفتن در قالب خوشه تولیدات صنعتی این استان را در مسیر جهانی شدن قرار دهند.

صنعت کفش نخستین صنعتی بود که در طرح خوشه سازی صنعت قم قرار گرفت.

عامل توسعه خوشه کفش قم ، از عوامل پرداختن شهرک صنعتی قم به خوشه صنعتی کفش و دمپایی ماشینی را وجود۲۳۰ واحد صنعتی تولید کفش بیان می کند و می افزاید: خوشه کسب و کارکفش و دمپایی از سال ۸۵ شناسایی شده و از تاریخ فروردین ۸۹ با انتخاب عامل توسعه، آغاز به کار کرده است.

آقای ربیعی با بیان اینکه راهبردهای توسعه خوشه کفش ماشینی قم با توجه به نقاط فشار خوشه که نبود فعالیت های مدیریت بازار و ناکارآمدی نظام توزیع و تامین مواد اولیه PU و PVC بوده است می افزاید : استراتژیهای محوری خوشه حرکت به سمت حل این مشکلات و معضلات مبتلا به صنعتگران کفش است.

او عمده راهکارهای لحاظ شده در خوشه صنعت کفش قم توسعه و مدیریت بازار محصولات خوشه، افزایش سهم در بازار داخلی، توسعه بازار منطقه‌ای و شناسایی و حضور در بازارهای جهانی می داند و می افزاید: طبق آمار ارائه شده صادرات پایپوش از گمرک قم در سال ۸۹ ،۴۵ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۸۸ جهش۳۰ درصدی داشت؛ در سال ۹۰ نیز صادرات استان ۴۶ میلیون دلار اعلام و این محصول برای چهارمین سال پیاپی کالای نخست صادراتی استان شناخته شد که نشان دهنده موفقیت خوشه در این صنعت است.

عامل توسعه خوشه کفش قم با بیان اینکه خوشه سازی درصنعت کفش قم سبب تحول در این صنعت خواهد شد می گوید : خوشه سازی صنعت کفش قم یک اتفاق خوب در این زمینه محسوب می شود و اگر این طرح به طور کامل اجرا شود باعث رونق دوچندان این صنعت در استان خواهد شد.

آقای ربیعی با اشاره به اهمیت خوشه های صنعتی در توسعه پایدار کشور می افزاید : وجود خوشه های صنعتی موجب می شود در زنجیرهای تولید محصولات بومی پیشرفت داشته باشیم.

او با اشاره به پررنگ بودن نقش اشتغال آفرینی خوشه کفش ماشینی در قم می افزاید: صنعت کفش استان متشکل از تعداد زیادی واحدهای کسب و کار کوچک و متوسط بوده و هم اکنون این صنعت برای ۳ هزار نفر بصورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر بطور غیر مستقیم و یا به شکل فعالیت های خانگی ایجاد اشتغال کرده است.

عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان قم هم با بیان اینکه آغاز فعالیت این طرح در سال ۸۹ بوده است و هم اکنون در مرحله مطالعه شناختی به سرمی برد می گوید: در این مرحله از طرح اتفاقات پیش روی فرش دستباف و نقاط فشار خوشه شناسایی می شود.

آقای بیک زاده چشم انداز خوشه فرش قم را تبدیل شدن به رتبه یک فرش صادراتی ایران بیان می کند و می افزاید: هم اکنون رتبه صادرات فرش استان درکشور رتبه هفتم و امید است با اجرای صحیح طرحها فرش دستباف قم به جایگاه اصلی خود دست یابد.

او با اشاره به اینکه۹۰درصد تولیدات فرش دستباف استان را ابریشم تشکیل می دهد می گوید: از نقاط فشار این خوشه وارداتی بودن مواد اولیه است که نوسانات ارز باعث مشکل در چرخه تولید می شود.

عامل توسعه خوشه فرش دستباف قم می افزاید: برای رفع مشکل مواد اولیه درخوشه تلاش شده است تا تولیدکنندگان در شبکه گروهی خرید قرار گیرند تا واسطه ها حذف شوند و بافندگان به طور مستقیم از مواد استفاده کنند.

آقای بیک زاده درخصوص شناخت بازارهای جهانی برای صادرات می گوید: سه کشور چین، روسیه و برزیل مورد بررسی قرار گرفته اند که در کشورهای چین و روسیه به اطلاعات و بازار مفیدی دست پیدا کرده ایم.

او درباره دیگر اقدامات برای بازار فروش فرش دستباف قم می گوید: تلاش می کنیم که برای فرش دستباف استان دو نمایشگاه دائمی برقرار کنیم که یکی در استان و دیگری در خارج از کشور باشد و اگر موفق به انجام این کار شویم می توانیم کمک شایانی به شناسایی و فروش فرش دستباف استان کرده باشیم.

از دیگرظرفیتهای صنایع موجود در قم صنعت چوب است که در بخش تولید مبل از قدرتهای ایران محسوب می شود و خوشه سازی آن مراحل ابتدایی خود را طی می کند .

آقای ولی عامل توسعه خوشه مبلمان قم هم می گوید: خوشه مبلمان در مرحله امکان سنجی است و در سالهای آینده این خوشه نیز می تواند به توسعه صنایع استان کمک کند.

ازدیگر صنایع شناسایی شده در نقشه خوشه سازی صنایع قم صنعت سنگبری و سوهان پزی است که در آینده ای نزدیک این دو صنعت نیز جزء خوشه های صنعتی قم محسوب خواهند شد.

هرچند خوشه سازی صنایع در قم در مقایسه با استانهای دیگر جوان محسوب می شود اما انتظار می رود با قرار گرفتن مدیران استان در کنار عاملان صنعتی و اقتصادی قم باعث توسعه صنعتی استان شوند تا گام های جهانی شدن صنعت قم را بپیماییم.

 

منبع: کارپتور

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

3 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

4 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

4 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

4 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

4 روز ago