Categories: اخبار نساجی

گزارش نجار از نهمین دوره انتخابات مجلس

 

وزیر کشور در جلسه افتتاحیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از رویداد انتخابات ۱۲ اسفند و ۱۵ اردیبهشت و حماسه بزرگ مردم در انتخابات، با اشاره به ترکیب مجلس نهم، گفت: ترکیب مجلس نهم از ۳۳ درصد نمایندگان مجلس هشتم ، ۵ درصد از نمایندگان ادوار گذشته و ۶۴ درصد منتخبان جدید تشکیل شده است.

به گزارش مهر، مصطفی محمد نجار در جلسه افتتاحیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از رویداد و حماسه بزرگ مردم در انتخابات ۱۲ اسفند گفت: انتخابات در نظام مردمسالاری دینی جمهوری اسلامی و با مشارکت اجتماعی، محل تجلی اراده مردم در تصمیم گیری ها و اداره کشور است.
وی افزود: تبلور این ساز و کار مردمی مبنی بر اصل ۶ قانون اساسی است که تمامی ارگان های کشور با واسطه یا با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و هیچ مرجعی نیست که رای مردم در آن نافذ نباشد.

وزیر کشور با بیان اینکه ایران در حالی به انتخابات مجلس رفت که در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ اسلام قرار داشت، افزود: شرایط بین المللی و برنامه ریزی استکبار جهانی در منطقه و تحریم های فلج کننده مخالفت با موج فزاینده بیداری اسلامی که متاثر از انقلاب اسلامی است، اجرای پروژه ایران هراسی، راه اندازی صدها شبکه ماهواره ای معاند و طراحی سناریوی تبلیغاتی با رویکرد تاثیرگذاری بر روند انتخابات، عواملی بود که انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را کانون توجهات جهانی قرار داد.

نجار ادامه داد: انتخابات ایران نظام استکباری را وا داشت که با صرف هزینه های گزاف و سناریوهای فراوان تمام تلاش خود را برای سد کردن انتخابات انجام دهد اما مردم ایران همچون گذشته رکورد جدیدی از وضعیت شناسی و بصیرت را به نمایش گذاشتند و مشارکت ۶۴ درصدی را رقم زدند که حاصلش مجلسی ولایی و ارزشمدار نهم شد.

وی با تشریح عملکرد وزارت کشور در برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجایی که برگزاری انتخابات به موجب قانون جزو وظایف وزارت کشور است ستاد انتخابات از یک سال پیش با دستور رئیس جمهور و با مبنا قرار دادن ۴ رویکرد قانونمداری، عدالت محوری، امانت داری و افزایش مشارکت مردم با تشکیل هفت کمیته کارشناسی فعال گردید و از همه زیرساخت های کشور و ظرفیت ها برای بهره گیری یک انتخابات بزرگ و با شکوه بهره گرفت.

وزیر کشور افزود: وزارت کشور طبق وظیفه قانونی خود با سازمانی و بسیج کلیه امکانات و به کارگیری ۲۹۷ هزار نفر از ماموران بسیجی و انتظامی و امکانات ترابری، هوایی، زمینی و دریایی در مناطق صعب العبور امنیت بیش از ۴۷ هزار شعبه اخذ رای را در سراسر کشور تامین کرد.

نجار تصریح کرد: از آنجایی که برقرار کردن امنیت انتخابات بر عهده وزارت کشور است در این راستا نسبت به تشکیل هیئت مرکزی بازرسی برای جلوگیری از تخلفات و اجرای بی نقص انتخابات اقدام و همه فرآیند انتخابات را با دقت هر چه تمام تر کنترل و پایش شد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول و دوم انتخابات در بسیاری از حوزه های انتخابیه فاقد شکایت بودیم، گفت: در مرحله اول و دوم انتخابات به جز یکی دو مورد جزئی هیچ نوع گزارش تخلفی به وزارت کشور ارسال نشد.

وزیر کشور با اشاره به تمهیدات به کار گرفته از سوی وزارت کشور در انتخابات اخیر اظهار داشت: وزارت کشور با درک حساسیت این دوره از انتخابات و با عنایت به نقش مجلس در چرخش مسئولیت ها و جایگاه رفیع آن در ساختار قانونگذاری کشور برای اولین بار تمهیداتی را در این انتخابات به کار گرفت.

نجار با بیان اینکه برای اولین بار این انتخابات به صورت رایانه ای برگزار شد، توضیح داد: در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۹۴۷۷۶۰ رای الکترونیکی در دوره اول ، ۵۸۰۳ رای در مرحله دوم به صورت الکترونیکی اخذ شد.

وی افزود: در این حوزه ها نتیجه آرا حدود ۶۰ الی ۹۰ دقیقه پس از پایان رای گیری مشخص شد.

وزیر کشور برگزاری سامانه جامع انتخابات را دومین راهکار وزارت کشور در این انتخابات نام برد و گفت: سیستم جامع بومی الکترونیکی که منجر به جلب نظر موافق شورای نگهبان نیز گردید تجربه ارزشمندی بود که ا یک محیط کاملا امن و کنترل شده بین شعب اخذ رای ، فرمانداری و ستاد انتخابات ایجاد کرده بود که موجب شفافیت و اطلاع از چگونگی برگزاری انتخابات در کلیه شعب اخذ شد.

وی با اشاره به سومین تمهیدات وزارت کشور گفت: بهره گیری از سامانه جامع انتخابات در کلیه شعب اخذ رای و مکانیزه کردن ۲۵ فرایند اصلی انتخابات به ویژه در مرحله اولیه ثبت نام داوطلبان از دیگر اقدامات وزارت کشور بود.

نجار افزود: همچنین وزارت کشور با استفاده از زیر ساخت های مخابراتی و استفاده از بستر اینترنت و امضای الکترونیکی برای تایید اطلاعات داوطلبان توانست سرعت و امنیت را در این دوره از انتخابات افزایش دهد.

وزیر کشور استفاده از شماره کارت ملی برای رای دهندگان را از پنجمین تمهیدات وزارت کشور در انتخابات اخیر دانست و گفت: استعلام هویت رای دهندگان و ۱۲۰ میلیون رکورد اطلاعاتی از ثبت احوال و استفاده از شماره کارت ملی برای اولین بار در این انتخابات به کار گرفته شد.

همچنین وی توسعه “وی پی ان” در سطح فرمانداری ها و بخش داری ها و برقراری ارتباط شبکه پرخط را ششمین راهکار وزارت کشور برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دانست.

بنا به گزارش نجار، طراحی و ساخت رای مکانیزه، ایجاد ترمینال به خصوص برای ناظران و مجریان انتخاباتی، تهیه طرح آموزش جریان انتخابات در قالب همایش های توجیهی آموزشی برای مجریان، به منظور ارتقای سطح اطلاعات آنان، ارتباط فعال و گسترده با جراید ، رسانه های خبری، داخلی و خارجی و به خصوص رسانه ملی به منظور اطلاع رسانی و شفافیت فضای سیاسی و انتقال اخبار به آحاد جامعه از دیگر اقدامات و تمهیدات صورت گرفته از سوی وزارت کشور بود.

وی بررسی اصلاح و تدوین آیین نامه انتخابات به منظور تسهیل در امر برگزاری در هیئت دولت و همچنین در نظر گرفتن مولفه های خاص امنیتی و تعرفه های اخذ رای به نحوی که درمرحله اول و دوم انتخابات با هیچ گونه کمبود تعرفه مواجه نشدیم و همچنین بهره گیری از ائمه جمعه دانشگاهیان، اصناف و اقشار، گروه های مختلف به منظور فراهم ساختن بستر و زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات از دیگر اقدامات وزارت کشور برای برگزاری یک انتخابات باشکوه عنوان کرد.

وزیر کشور افزود: لازم به ذکر است در روند اجرایی انتخابات از مجموع ۲۱۹۴۲ نفر از داوطلبان مراجعه کننده ۵۴۰۵ نفر داوطلب انصراف دادند و نهایتا ۳۴۴۴ نفر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که ۲۲۳ نفر در مرحله اول به مجلس راه یافتند و انتخابات دو حوزه نیز در دوره اول توسط شورای نگهبان باطل گردید.

نجار با اشاره به مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: در دور دوم انتخابات در ۳۳ حوزه اصلی و در ۱۴۳۰۴ شعبه اخذ رای ۶۵ نفر وارد مجلس شورای اسلامی شدند .

وی با بیان اینکه ۲۸ حوزه انتخابیه از مجموع ۳۳ حوزه انتخابیه مرحله دوم انتخابات مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، گفت: تاکنون در خصوص ۵ حوزه انتخابیه نتایج بررسی ها به وزارت کشور واصل نشده و وزارت کشور نیز تمام اعتبارنامه نمایندگانی که حوزه انتخابیه آنان توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته است به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

وزیر کشور با اشاره به ترکیب منتخبان مجلس نهم گفت: از میان نمایندگان مجلس نهم ۳۴ درصد دارای مدرک تحصیلی دکترا، ۴۱ درصد فوق لیسانس، ۱۲ درصد حوزوی و ۱۳ درصد نیز دارای سابقه نمایندگی هستند.

نجار همچنین با بیان اینکه ۹ زن به مجلس نهم راه یافتند گفت: از مجموع ۴۳۲ زن داوطلب نمایندگی مجلس، ۲۳۰ نفر وارد رقابتها شدند که در نهایت ۹ نفر به مجلس راه یافتند که یک نفر بیشتر از مجلس هشتم نماینده دارند.

وی گفت: همچنین جوان ترین نماینده ۳۰ سال و مسن‌ترین آن در آستانه ۷۳ سالگی است و بقیه در محدوده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال قرار دارند.

وزیر کشور با بیان اینکه ۳۳ درصد منتخبان از نمایندگان مجلس هشتم هستند گفت: ۵ درصد از نمایندگان نیز سابقه نمایندگی در ادوار گذشته را دارند و ۶۴ درصد از ترکیب مجلس نهم منتخبین جدید هستند.

وی با بیان اینکه مردم ایران در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷ میلیون بیشتر از مجلس هشتم به صندوق ها رای ریختند گفت: مردم ایران ۳۰ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۶۰۵ رای به صندوق ها ریختند و در مجموع مشارکت ۶۴ درصدی را در این انتخابات رقم زدند.

نجار ضمن تشکر از رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش های رئیس جمهور برای برگزاری باشکوه انتخابات مجلس نهم گفت: از هیئت وزیران، شورای نگهبان ، استانداران ، هیئت اجرایی، هیئت نظارت، ستاد انتخابات، وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش، و تمامی کسانی که در مراحل چهارگانه انتخابات همکاری و نظارت داشتند سپاسگزاری می کنم.

وزیر کشور همچنین ضمن قدردانی از داوطلبان، احزاب و تشکل های سیاسی برای حضور خود در انتخابات و گرم کردن تنور انتخابات گفت: از مطبوعات، جراید، رسانه های گروهی که در خنثی کردن فضای مسموم تبلیغاتی و جنگ روانی استکبار تلاش کردند تشکر می کنم.

وی خطاب به منتخبان گفت: ان شاء الله منتخبان مردم در خانه ملت در سالی که مزین به شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است از طریق قوانین کارآمد هم خود را برای اعتلای ایران اسلامی و خدمت به آحاد مردم عزم و دوره جدیدی را در تاریخ ایران اسلامی رقم زنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

13 ساعت ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

13 ساعت ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

2 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

2 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

6 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

6 روز ago