گزارش نمایشگاه دموتکس ۲۰۰۹


نمایشگاه دموتکس هانوفر در تاریخ ۱۷ لغایت ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ در مرکز نمایشگاه های شهر هانوفر آلمان و در فضایی بالغ بر ۹۰۰۰۰ متر مربع برگزار گردید. در نمایشگاه امسال ۱۳۹۴ شرکت از ۷۱ کشور جهان حاضر بودند که این رقم نسبت به سال گذشته دچار افت شد. ‏

امسال طبق آمارهای اعلام شده بیش از ۸۵ درصد بازدید کنندگان دارای نقش اساسی در شرکت های تابعه خود بودند یعنی بخش عمده ای از آنها مدیران عامل، مدیران فروش و بازاریابی و … بودند که این از دیدگاه برگزار کنندگان نمایشگاه یک نکته مثبت ارزیابی می شود.
همچنین امسال نمایشگاه بیشتر از سالهای پیش بین المللی بود چرا که ۸۲ درصد غرفه گذاران و ۶۴ درصد بازدید کنندگان غیر آلمانی بودند. در واقع این نمایانگر محبوبیت بین المللی نمایشگاه دموتکس است.

حضور شرکت های ایرانی نیز در این نمایشگاه جالب توجه بود. ایران در این نمایشگاه با ۳۲ غرفه گذار در هر دو بخش دستباف و ماشینی و فضایی بیش از ۳۶۰۰ متر مربع حضور خوبی داشت هر چند که این تعداد اصلا با ظرفیت های بالای صنعت فرش در ایران مطابقت ندارد. بد نیست بدانیم تعداد شرکت کنندگان از کشور ترکیه ۱۱۸ ، بلژیک ۱۰۰ و هندوستان ۳۰۰ بوده است!! ‏

از بین شرکت های ایرانی در حوزه فرش ماشینی و نرم افزاری می توان به شرکت های بوریا ، فرش ستاره کویر یزد، فرش مشهد، فرش زرباف خراسان و تمدن فرش کاشان اشاره کرد که در ادامه توضیحات بیشتری درباره آن می خوانید.

آقای مهندس زکی پور از شرکت فرش ستاره کویر یزد با اشاره به اینکه این شرکت در نمایشگاه امسال طرح های جدید و تازه ای را ارائه کرده است از استقبال بازدیدکنندگان از غرفه این شرکت با وجود خلوت بودن نمایشگاه در روز ابتدایی اظهار رضایت کرد. وی با اشاره به نمایش فرش دستباف گونه ستاره کویر با عنوان شاهکار استقبال از آنرا خوب توصیف کرد. در بین شرکت های ایرانی حاضر در این بخش ستاره کویر با غرفه ای ۳۰۰ متری بزرگترین غرفه از نظر مساحت را به خود اختصاص داد. ‏

آقای مهندس حریری مدیر عامل شرکت بوریا به عنوان یکی از شرکت های موفق و نمونه در تولید نرم افزارهای اتوماسیون و طراحی در صنعت فرش ایران میگوید : نمایشگاه واقعا پر از ایده ها و طرح های جذاب و جدید است. ما امسال با حضور قوی تر در نمایشگاه علاوه بر معرفی محصولات خود سعی داریم تا با برقراری ارتباطات بیشتر با شرکت های تولیدی از دریای نوآوری دموتکس بیشتر بهره ببریم. ایشان در رابطه با محصول جدید شرکت بوریا یعنی روبات فرش باف که چندی پیش از آن در نمایشگاه نساجی تهران پرده برداری کرده بود و قرار بود در این نمایشگاه نیز آنرا نمایش دهد گفت :‌ متاسفانه به دلیل مشکلاتی نتوانستیم روبات فرش باف را به نمایشگاه بیاوریم اما امیدوارم در نمایشگاه ۲۰۱۰ این کار انجام شود. وی استقبال شرکت های ایرانی از این تکنولوژی جدید و به روز را متوسط ارزیابی کرد و ادامه داد: معمولا سرمایه گذاران و شرکت های تولید کننده در رابطه با پروژه هایی که برای اولین بار می خواهد اجرا شود با حساسیت بسیار بالایی برخورد می کنند چرا که هیچ پیشینه ای از آن در ایران وجود ندارد. در رابطه با تولید فرش های مدرن با سیستم تافتینگ به وسیله یک روبات فرش باف هم همینطور است و با اینکه نیاز داخل بسیار بالاست و تقریبا همه چیز اقتصادی است اما هنوز همه محتاط هستند. ‏

آقای بنکدار از شرکت فرش زرباف خراسان که حدود ۳۰ سال سابقه کار در زمینه فرش دستباف و ماشینی دارند در رابطه با شرکت زرباف خراسان می گوید : این شرکت با اینکه مدت کمی است که به صحنه بازارهای جهانی پای گذاشته اما در این مدت بسیار موفق عمل کرده. ایشان با اشاره به برخی خصوصیات ویژه فرش های شرکت زرباف خراسان همانند نوع خاص ریشه و بافت امیدوار است در آینده بتوانند بازارهای خود را گسترش دهند. ایشان که همچنین به عنوان یک استاد کار حرفه ای در شاخه رفوگری و ترمیم فرش های دست باف ایرانی در آلمان مشغول به فعالیت است در رابطه با حضور ایرانیان در دموتکس می گوید : همواره بازار آلمان پس از بازار فرش تهران و آمریکا در رتبه سوم قرار داشته و این نشان دهنده اهمیت این بازار برای فرش ایرانی است. اما اگر این تعداد غرفه گذار را با دوره های دورتر مقایسه کنیم خواهیم دید که بسیار ناچیز است.‏

شرکت فرش مشهد نیز یکی دیگر از برندهای خوشنام فرش ماشینی ایران است که در هانوفر حاضر بود. یکی از مدیران فروش شرکت فرش مشهد در گفتگو با صنعت کهن گفت : برای شرکت فرش مشهد و کلا شرکتهایی در این سطح که بر صادرات خود تکیه دارند و حفظ میزان صادرات برای آنها مهم است حضور در نمایشگاه دموتکس تقریبا ضروری است چرا که حضور در اینجا موجب برقرای ارتباط نزدیک با مشتریان قدیم و نیز پیدا کردن مشتریان جدید می شود. فرش مشهد امسال با طرح های جدید و ارائه فرش های پشمی و ابریشمی در نمایشگاه حاضر شده بود. نکته دیگر اینکه غرفه آرایی، ‌طراحی دکوراسیون، رنگ آمیزی و … در غرفه فرش مشهد توسط کارکنان این شرکت و تقریبا در طی مدت ۱۰ روز قبل از نمایشگاه انجام گرفته بود که در نوع خود بسیار جالب توجه است. ‏

اما امسال جایزه شجاعت! را باید به شرکت تمدن فرش کاشان داد. این شرکت برای اولین بار در این نمایشگاه حاضر شد و به نمایش فرش های خود پرداخت. آقای دریاب از بخش فروش شرکت هدف خود از شرکت در این نمایشگاه را بررسی بازار و سلایق جهانی اعلام می کند. گروه تمدن فرش کاشان اولین شرکت از شهرستان کاشان است که در نمایشگاه دموتکس هانوفر شرکت کرده است و این نشانگر تمایل شرکت های تولیدی متوسط و کوچک به امر صادرات است. ‏
شرکت تمدن فرش کاشان با ارائه طرح های شلوغ و پر نقش و نگار و بدون حاشیه و طرح های منصوب به کرمان تقریبا از سایر شرکت ها متمایز بود. متاسفانه محل غرفه شرکت تمدن فرش در گوشه سالن ۳ و در محلی کم رفت و آمد واقع شده بود و وقتی دلیل این امر را از برگزار کنندگان نمایشگاه جویا شدیم آنها دیر اقدام کردن این شرکت را برای ثبت نام و اجاره غرفه اعلام کردند !

اما در یک نگاه به طرح ها و نقشه های شرکت های فرش ماشینی ایرانی حاضر در نمایشگاه می توان دریافت که تکیه اصلی آنها بر روی طرح های کلاسیک و سنتی ایرانی است در حالی که در بین شرکت های اروپایی و ترک این امر کاملا برعکس بوده و یا تعادلی بین نقشه های کلاسیک و مدرن وجود دارد.‏
اگر از جنبه های مختلف به این موضوع بپردازیم شاید به نتایج متفاوتی برسیم. برخی از مدیران و کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران بر این باورند که توانایی ما در بافت طرح های کلاسیک بسیار بالاست به همین خاطر شرکت های ایرانی ترجیح می دهند تنها به عنوان تولید کننده طرح های کلاسیک در دنیا معروف شوند.
در اینکه طراحان ایرانی در خلق طرح های کلاسیک تبحر زیادی دارند شکی نیست اما باید پذیرفت که طراحان فرش ما در طرح های مدرن به اندازه همتایان خارجی خود تبحر نداشته و یا اگر هم دارند بنا به خواسته مدیران خود به سمت خلق این طرح ها نمی روند.

آقای دل آسا که به عنوان طراح در شرکت بوریا مشغول به فعالیت است در این باره می گوید :‌ طراحان اروپایی و ترک در ایجاد طرح های کلاسیک به سبک ایرانی واقعا ضعیفند اما آنها در بخش طرح های مدرن و به روز متبحر و همچنین ترکیب کننده های فوق العاده ای هستند به طوری که با ترکیب المانهای مدرن و کلاسیک می توانند شاهکارهایی خلق کنند که هم اکنون نیز یکی از برتری های آنها در بازار به شمار میرود.

سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا اصرار ما به تولید فرش های کلاسیک و عدم ورود به بازار فرش های مدرن به نفع صنعت فرش ماشینی ایران است یا خیر. آیا هدف نهایی فرش ماشینی ما بازارهای کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس است یا اینکه به بازارهای اروپایی و سلایق آنها نیز فکر می کنیم؟

در جدول زیر لیست کامل شرکت کنندگان ایرانی و محل حضور آنها در نمایشگاه را مشاهده می کنید ‏

بد نیست نظرات دست اندر کاران برگزاری نمایشگاه را نیز مرور کنیم :‌
آقایKuhn ‎‏ عضو هیئت رئیسه شرکت نمایشگاههای هانوفر معتقد است بحران های اخیر مالی و اقتصادی که بر فعالیت های تجاری در سر تا سر دنیا سایه افکنده می تواند فرصت های جدیدی را برای تجارت ایجاد کند. در واقع این دیدگاه جالب و ایجاد فضای مثبت توسط برگزار کنندگان در این برحه از زمان ستودنی است. ‏
در حقیقت جو حاکم بر نمایشگاه نیز این چنین بود و امید به آینده و آمادگی برای فروش بیشتر بعد از خروج از بحران در سال آتی ایده اغلب حاضرین بود. ‏

دکتر علی ایپکچی رئیس اتحادیه واردکنندگان فرش اروپا ‏‎(EUCA) ‎‏ اعتقاد دارد نمایشگاههای تجاری و آنهم نمایشگاه هایی در حد و اندازه های دموتکس، در روزهای خوب این صنعت نقش بسیار مهمی ایفا میکنند و در روزهای بد همانند شرایط کنونی نیز این نقش نه تنها کمرنگ نشده بلکه بیشتر لمس می شود چرا که فعالان این صنعت بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک گردهمایی این چنینی برای بررسی همه جانبه بازار دارند.

نظرات غرفه داران این نمایشگاه نیز در نوع خود جالب توجه بود .
آقای جان کت به عنوان یکی از طراحان جوان و مدیر شرکت آلمانی ‏Jan Kath Design‏ از شهر بوخوم نظرات جالبی دارد. وی می گوید نمایشگاه دموتکس همواره یکی از بزرگترین محل های فروش ما بوده و حدود ۵۰ درصد از معاملات و اخذ سفارشات ما در این نمایشگاه صورت گرفته است.
وی به وضعیت بازار اشاره می کند و ادامه می دهد: امیدوارم بتوانیم این الگوی فروش را در سالهای بعد نیز ادامه دهیم. هر چند بازار شرایط مناسبی ندارد اما به هیچ وجه ناامید کننده نیست. اینجا کوچه ها و خیاباهای فرعی زیادی برای رسیدن به یک تجارت موفق وجود دارد. امسال استراتژی ما ارائه طرح های کاملا جدید و مدرن بوده است.

آقای مدهات حسن مدیر طراحی شرکت قدرتمند مصری ‏Oriental Weavers‏ در یک اظهار نظر عجیب می گوید ما قراردادهای بسیار خوبی داشتیم و سال پیش رو سال خوبی برای ما خواهد بود. وی ادامه می دهد اگر نمایشگاه دموتکس هر ۶ ماه یکبار نیز برگزار شود ما باز هم توانایی ارائه طرح های جدید و به روز را خواهیم داشت. این شرکت همانند سالهای پیش با غرفه ای به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع بزرگترین غرفه نمایشگاه را به خود اختصاص داد که به شکل فوق العاده زیبایی نیز با المانهای فرهنگی و اهرام مصر آراسته شده بود.

فرش دستباف ۶ جایزه برد
اگر همه عوارض و بیماری هایی که صنعت فرش دستباف ما را کسل کرده جمع کنیم باز هم موجب توقف نوآوری ها و نبوغ ایرانی در صنعت فرش نخواهد شد. امسال هم یکی از شاهکارهای حاضر در نمایشگاه را ایرانیان خلق کردند و آن هم بزرگترین فرش دستباف یکپارچه مربع شکل جهان به مساحت ۴۰۰ متر مربع بود. این فرش ۴۹۰ هزار گره در متر مربع دارد و در نائین تولید شده است. مشخصات دیگر این فرش عبارتند از:
تار و پود پنبه / نخ خاب از جنس پشم خالص درجه یک و ابریشم طبیعی / استفاده از رنگهای طبیعی / این فرش جهت نمایشگاه بزرگ فرش دستباف تهران بافته شده بود.  همچنین در این فرش ۲۲۵۰ کیلو گرم پشم ، ۳۰۰ کیلو ابریشم طبیعی و ۱۲۸۰ کیلوگرم نخ پنبه به کار رفته است. این فرش توسط ۲۵ بافنده ماهر در دو شیفت کاری و روزی ۸ ساعت کار، در ۶ سال بافته شده است. این فرش از جهات مختلف جزو فرشهای نادر و گرانبهای ایرانی است که در ۱۰ سال گذشته بافته شده است و این افتخاری است برای شهر ۱۵۰۰۰ نفری نائین و همچنین افتخاری برای صنعت فرش ایران. این فرش در سالن ۱۷ نمایشگاه به نمایش عموم گذاشته شده بود. ‏

هر ساله یکی از جذاب ترین بخش های نمایشگاه دموتکس به ویژه برای صنعت فرش دستباف ایران بخش ‏Carpet Design Awards‏ است. در این رویداد هیئت داوران فرشهای دستباف برگزیده دنیا را از نظر خلاقیت و نوآوری در طراحی و نیز کیفیت تولید بررسی می نمایند و جای تعجب نیست که هر ساله ایران در این رویداد حرف اول و آخر را می زند. امسال ۱۴۰ فرش از ۱۸ کشور دنیا در این رقابت شرکت کردند. مجموع جوایز ارائه شده ۱۰ هزار دلار بود و در ۱۱ بخش مختلف توزیع شد که امسال ۶ جایزه به فرش های ایرانی رسید. ‏
جایزه بهترین طراحی مدرن برای فرش های با قیمت زیر ۱۰۰ یورو بر متر مربع و همچنین جایزه برترین طراحی مدرن برای فرش های با قیمت بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ یورو بر متر مربع به فرش ذوالانواری رسید اما نتوانست جایزه بهترین طراحی برای فرش های بالای ۲۵۰ یورو بر متر مربع را از آن خود کند. سومین جایزه فرش ذوالانواری هم جایزه برترین نوآوری و ابداع بود.  ‏

برترین طراحی از دیدگاه بازدیدکنندگان و نیز جایزه بهترین کلکسیون طرح های سنتی به طراح مشهور آلمانی یعنی جان کت رسید. ‏
‏ همچنین جایزه برترین مجموعه مدرن به شرکت ‏Zoe Luvendijk Studio‏  ، جایزه برترین فرش آنتیک و قدیمی به شرکت ‏Bereket Hali‏  ، جایزه بهترین طراحی سنتی و نیز برترین طراحی سنتی ‏NOMADIC ‎‏ برای فرش های با ارزش زیر ۱۵۰ یورو بر متر مربع به فرش حیدریان و جایزه بهترین طراحی سنتی ‏NOMADIC ‎‏ برای فرشهای بالای ۱۵۰ یورو بر متر مربع به فرش آقا میری رسید.

همچنین لازم به ذکر است در بخش جوایز شرکت بوریا از ایران به عنوان یکی از اسپانسرهای اصلی مثل سالهای گذشته ایفای نقش کرد و آقای مهندس حریری مدیر عامل این شرکت در این مراسم حضور یافت. این رویداد در روز دوم نمایشگاه یعنی هجدهم ژانویه در سالن ۱۵ نمایشگاه برگزار گردید. ‏

 

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۹۰ مجله نساجی کهن ویژه نامه آبان ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 90 مجله نساجی کهن نمایشگاه پیشرفته‌ترین فناوری‌های…

4 روز ago

Heimtextil 2025: گسترش نوآورانه در صنعت فرش و کفپوش

در نمایشگاه Heimtextil 2025، بخش فرش و کفپوش به سطح جدیدی از گسترش و نوآوری…

5 روز ago

درباره رخدادی خوب در هنر فرش ایران

نویسنده:سیامک عیقرلو آری، تیتر این نوشتار درست نوشته شده است و به درستی آن را…

6 روز ago

فناوری در عصر هوش مصنوعی

فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی با وجود همه اثرات مثبت و غیرقابل انکاری که برای…

6 روز ago

ایتما آسیا ۲۰۲۴؛ بررسی حضور پررنگ چینی‌ها و چالش‌های صنعت نساجی ایران (ویدیو)

ایتما آسیا ۲۰۲۴ فرصتی برای نمایش پیشرفت‌های چشمگیر صنعت نساجی چین بود، جایی که شرکت‌های…

1 هفته ago

مزایا ومعایب شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که بر پایه دانش و فناوری‌های نوین…

2 هفته ago