Categories: اخبار نساجی

گزارش یک نشریه آلمانی از پس توافق ژنو / شرکت های اروپایی کار با ایران را رصد می کنند

 

نشریه آلمانی فاکس بیزینس در گزارشی از اتفاقاتی که پس از تواق ایران با شش قدرت برتر جهانی در ژنو رخ داده, منتشر کرده است می گوید شرکت های اروپایی در حال سبک و سنگین کردن همکاری با ایران و سرمایه گذاری در این کشور هستند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از” فاکس بیزینس “, میشل توکاس, رییس اتاق بازرگانی آلمان و ایران می گوید از زمانی که این توافق در ژنو رقم خورد تلفن های اتاق بازرگانی آلمان و ایران روزانه در حال پاسخگویی به شرکت هایی است که خواستار تعامل با ایران هستند.وی آلمان را نخستین شریک تجاری ایران دانسته و تصریح کرد موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران و منابع سرشار نفت و گاز آن در کنار ۷۶ میلیون جمعیت جوان که کالاهای آلمانی در میانشان از محبوبیت بالایی برخوردار است همگی ایران را به یک بازار جذاب برای سرمایه گذاران آلمانی تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش توافق شش ماهه ایران با شش قدرت جهانی که به آن امکان دسترسی به ۷ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش را داده و بخشی از تحریم ها در خصوص معامله فلزات گرانبها , خودرو و صادرات پتروشیمی را بر می دارد فرصت مناسبی را برای شرکت های اروپایی فعال در این زمینه ها فراهم کرده است. اما به نوشته این نشریه این شرکت ها با احتیاط به این توافق نگاه کرده و گام به گام و آهسته پیش خواهند رفت.

رییس اتاق بازرگانی آلمان و ایران می گوید: اما این تنها شرکت های آلمانی نیستند که برای کار با ایران اشتها دارند, شرکت های آمریکایی نیز در این خصوص اشتیاق زیادی دارند به خصوص در بخش پزشکی و دارو چرا که بخشی از تحریم های مالی برداشته شده است.توکاس افزود: تولیدکنندگان قطعات خودرو, سازندگان ماشین آلات و عرضه کنندگان زیرساخت بخش هایی هستند که از این توافق سود می برند.

از سوی دیگر با برداشته شدن بخشی از تحریم های مالی تولیدکنندگان دارو و لوازم پزشکی نیز قادر خواهند بود تولیدات خود را که جزو موارد بشر دوستانه ای می شوند که مشمول تحریم نبودند, راهی ایران کنند.

یک سخنگوی کمپانی قطعه سازی بوش به این نشریه گفت که این شرکت در حال حاضر تعاملی با ایران ندارد و دفترش را نیز در این کشور در سال ۲۰۱۰ بست اما انتظار می رود با تغییر تحولات صورت گرفته تعامل این کمپانی نیز با ایران مجددا از سر گرفته شود.

این نشریه از قول یک سخنگوی کمپانی سوئدی ولو نیز نوشت که با کاهش تحریم ها این شرکت امیدوار است کار با ایران را از سر گیرد. رییس اجرایی شرکت فرانسوی سن گوبین, تولید کننده مصالح ساختمانی نیز نسبت به افزایش همکاری با شرکای ایرانی ابراز خوشبینی کرد.

اما به نوشته این نشریه شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی که اپراتور موبایلی است که طی سال های گذشته سرمایه گذاری های کلانی در ایران به عمل آورده بود از قبال کاهش تحریم ها بیشترین سود را خواهد برد.

یک سخنگوی شرکت اتریشی او ای وی که در زمینه اکتشاف و استخراج گاز فعال است و در همین خصوص سرگرم مذاکره با مقامات ایرانی است در باره توافق ژنو و کاهش تحریم ها گفته: ما موقعیت به وجود آمده را بررسی می کنیم اما برای تصمیم نهایی زود است.
شرکت فرانسوی والورک, تولیدکنندگان مته های حفر چاه های نفت و گاز نیز نسبت به همکاری با ایران اظهار خوشبینی کرد.

رییس اتاق بازرگانی آلمان و ایران نسبت به پیشی گرفتن رقبای امریکایی از همتایان اروپایی در تعامل با ایران هشدار داد و گفت آلمانی ها نباید بازار ۵ میلیارد دلاری صادرات به ایران را به راحتی به امریکایی ها واگذار کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

2 روز ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

4 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago