گالری ویدئو

حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی میشود (ویدیو)

گفتگو با آقای مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

در نمایشگاه ماشین آلات نساجی استانبول ITM 2024 با آقای مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مصاحبه ترتیب دادیم که در ذیل از نظر می گذرانیم.

اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیش از ۳۲ سال سابقه، اهداف خود را در راستای بهبود کیفیت خدمات و توسعه تولید و صادرات دنبال می‌کند. این اهداف شامل ساماندهی تولید و صادرات، بازاریابی مستمر، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری، جذب اشخاص حقیقی و حقوقی، ارتقاء اعتبار اعضا، انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، کمک به تحقق اهداف کمی و کیفی، ارائه خدمات حقوقی و مشورتی، جلوگیری از رقابت‌های ناسالم، افزایش دسترسی به بازارهای جهانی، تدوین و اجرای استانداردها، انجام وظایف اجرایی مرتبط، برگزاری دوره‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها، و جذب سرمایه و نیروی انسانی ماهر خارجی می‌باشد.

اتحادیه تولید و صادرات یک تشکیلات غیرانتفاعی است که زیر نظر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل شده است و رسالت این اتحادیه در ۲ حوزه میباشد: حوزه بهبود فضای کسب و کار اعم از بخش قانون، بخش های وزراتی، بخش های دولتی و بخش های نظارتی است. اکثر مشکلات با نهادهای دولتی است که طبیعتا اتحادیه جایگاهی برای پیگیری مسائل تولید کنندگان و اعضای مجموعه میباشد.

موضوع دیگر، انجام فعالیت ها برای اعضا یا محیط کسب و کار در قالب هیات های تجاری، حضور در نمایشگاه ها، تامین مواد اولیه، آموزش های تخصصی، فعالیت های پژوهشی، تحقیق و توسعه، تامین مالی جمعی و عمدتا فعالیت هایی که انجام آن به صورت گروهی آورده ای برای تک به تک اعضا یا اکوسیستم با هزینه کمتر دارد.

موضوع نمایشگاه و صادرات مطلبی است که باعث توسعه و رشد فروش شرکت ها خواهد شد که این موضوع یکی از رسالت های اتحادیه میباشد. اخیرا اتحادیه فعالیت خود را در زمینه بین الملل افزایش داده است و حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی و کمک به معرفی توانمندی های صنعت نساجی و پوشاک کشور میشود.

هرچه سرمایه گذاری در این زمینه بیشتر باشد نتیجه و آورده موثرتر خواهد داشت. سابقه کشور ترکیه در صنعت نساجی بیشتر ازایران نیست اما قدم هایی که این کشور در زمینه این صنعت برداشته است مهم است، ترکیه ارتباطات بین المللی خود را افزایش داده است.

متاسفانه دولت ایران در یک سری از حوزه ها مانند صنعت، معدن و تجارت که متولی مسائلی این چنینی هستند، انگیزه و هدف آن ها به سمت تولید و صادرات نیست. امسال نمایشگاه پوشاک را از تقویم نمایشگاهی حذف کردند در حالی که سال گذشته با بازدید جناب وزیر و استقبال بازدیدکنندگان باعث شگفت زدگی ایشان شد. اما متاسفانه سازمان توسعه و تجارت این نمایشگاه را امسال حذف کرد در صورتی نمایشگاه پوشاک هیچ ارتباطی به سازمان توسعه وتجارت ندارد. امیدواریم متولیان امسال در راه بخش خصوصی قدم بردارند و مسئله تولید و صادرات را در کشور تقویت کنند.

نمایشگاه ایران اکسپو در دوسال قبل سال ۱۴۰۱ در ماه اردیبشهت برگزار شد، انتظار میرفت در سال ۱۴۰۲ این نمایشگاه زودتر برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد، بازدیدکنندگان این نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ بین ۱۲۰۰ نفر بوده است ودر سال ۱۴۰۲، ۲۰۰۰ نفر بازدید کننده داشته است. طبیعتا نوع افرادی که به عنوان هیات خریدار برای بازدید نمایشگاه می آیند برای تک تک اعضا در این صنعت به خصوص صنعت نساجی بسیار مهم است و تلاش ما در سال آینده این است که غرفه های اختصاصی صنعت نساجی را داشته باشیم و هیات خریداران را خودمان معرفی کنیم تا بتوانیم نمایشگاه بهتری را برگزار کنیم.

بخشی تحت عنوان آمورش، تحقیق و تبادل فناوری وجود دارد، زمانی که رویکرد تحت عنوان کمیته بوده است جلسات با دانشگاه ها برگزار میشد اما نتیجه آن کار اجرایی خاص نبود. تغییر ماهیتی در کمیته آموزش انجام شد که به دپارتمان تبدیل شد و بخش اجرایی برای آن در نظر گرفته شد و افراد موظف شدند که در این موضوع دقیق تر و بهتر فعالیت کنند.

با این تغییر رویکرد طی سال های گذشته توانستیم دوره های مختلفی با محتواهای گوناگون برگزار کنیم. مسئله آموزش در صنعت نساجی و پوشاک مسئله بسیار مهمی است و تلاش کردیم این حوزه را توسعه دهیم و در زمینه تبادل فناوری که فعالیت آن از ۳ سال قبل شروع شده است تحت عنوان دپارتمان تبادل فناوری و هدف بلند مدت آن، تحقیق توسعه جمعی است. فناوری های مفید را برای دوستان فراهم کنیم و مسائل تولیدکنندگان را در حوزه فناوری شناسایی کنیم. در سال های آینده این مسائل با قدرت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

الهام حبیبی

Recent Posts

هدف شرکت الیاف شیوا ارائه انواع محصولات متفاوت و متنوع به بازار است (ویدیو)

شرکت شیوا در زمینه تولید الیاف پلی استر فعالیت میکند. بیشترین آمار صادرات متعلق به…

2 روز ago

شرح وظایف واحد مهندسی صنعتی – مطالعه موردی: سالن ریسندگی

مهندسی صنایع بطور کلی نقش بهینه کردن روش و هزینه انجام کار را برعهده دارد.…

2 روز ago

اندازه گیری عسلک پنبه جهت ارتقای کیفیت پنبه کشت شده در کشور

از جمله معایب پنبه با میزان عسلک بالا می توان به پیچیدگی بالای الیاف دور…

3 روز ago

چاپ پیگمنت به دلایل مختلف در آینده افزایش خواهد یافت (ویدیو)

آقای مصطفی ارگین در گفتگو با مجله کهن فرمودند: شرکت فاما با سابقه ۲۵ ساله…

3 روز ago

نمایشگاه ITM 2024 استانبول از استقبال بین المـللی برخوردار شـد (ویدیو)

نمایشگاه ماشین آلات نساجی ITM 2024 در استانبول با تنوع بسیاری از محصولات با طیف…

4 روز ago

عوامل موثر بر رضایتمندی کارکنان از محیط کار

1. شرایط فیزیکی محیط کار شرایط فیزیکی محیط کار شامل مواردی همچون نور، دما، تهویه،…

4 روز ago