گلایه یک قالیباف عشایری از مقرون به صرفه نبودن بافت فرش

یک قالیباف زن عشایر شاهرودی معتقد است: بافت فرش و تابلوفرش به علت هزینه بالا و نبود مشتری به خصوص برای ما زنان عشایر، مقرون به صرفه نیست.

فاطمه خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، افزود: در حال حاضر قیمت نخ و دیگر مواد مورد نیاز برای قالیبافی بسیار بالا است و از طرفی قدرت خرید مردم پایین آمده است و از رو هنرمندان صنایع دستی و قالیباف کمتر به بافت قالی دستباف و تابلو فرش‌های گران‌قیمت می‌پردازند.

این بافنده صنایع دستی شاهرودی ادامه داد: در حال حاضر هزینه تمام شده برای بافت یک تابلو فرش که قبلا حدود ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و اگر سود و دستمزد بافنده و فروشنده را به آن هم اضافه کنیم قیمت آن رقم بالاتری می‌شود و از این رو خریداران این صنایع دستی و آثار هنری، کم شده و کمتر برای آنها مشتری پیدا می‌شود.

این هنرمند زن عشایر، به روی آوردن هنرمندان صنایع دستی به بافت صنایع دستی کوچکتری نظیر کیف، جانمازی و شال و درگاهی اشاره کرد و افزود: بهای تمام شده این صنایع دستی پایین تر است و به نسبت خریداران آنها نیز بیشترند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش هر کیلو نخ، بیش از ۶۰۰ هزار ریال و هر کیلو پشم نیز بیشتر از ۳۰۰ هزار ریال ارزش دارد و از این رو بافنده‌ها کمتر می‌توانند به بافت قالی دستبافت روی بیاورند.

خانی، خواستار حمایت مسئولان از هنرمندان صنایع دستی و بوی‍ژه بافنده‌های روستایی شد و تصریح کرد: اگر مسئولان حمایت بیشتری کنند و یا نخ ارزان قیمت در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم به بافت قالی‌های دستباف ۶ متری و ۹ متری بپردازیم اما به علت همین گرانی‌ها، اکثر بافنده‌های روستایی به بافت کیف و جانمازهای یک متری با نخ‌های ارزان تر می‌پردازند.

وی با بیان این‌که جای برپایی نمایشگاه‌های فرش و صنایع دستی در مناطق عشایری و شهرهای کوچکتر خالی است، خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه‌ها علاوه بر معرفی صنایع دستی، به فروش آثار و حمایت از هنرمندان کمک می‌کند.

خانی با بیان این‌که باید کمک کنید که این هنر گذشتگان را حفظ کنیم، ادامه داد: ما در خارتوران و در حوالی کویر نمک زندگی می‌کنیم و در مسیر عبور زائران امام رضا و مسافران نیستیم، بنابراین اگر نمایشگاه‌هایی در این مسیر برگزار شود می‌تواند به فروش آثار ما کمک کند. همچنین انتظار داریم حمایت بیشتری از هنرمندان صنایع دستی و به خصوص زنان عشایر شود تا این هنر که از گذشته به ما رسیده حفظ شود. البته حمایت‌هایی انجام شده اما مشکلات ما همچنان باقی است.

خانی تصریح کرد: ثبت یک شرکت از سوی زنان عشایر را خواستار شدیم و هم اینک بیش از شش ماه است که این درخواست را که می‌تواند بیش از ۵۰ شغل ایجاد کند به مسوولان ارایه دادیم اما متاسفانه هنوز مجوز آن داده نشده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

19 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

20 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

2 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

3 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

4 روز ago