اخبار نساجی

چرا پشم بهترین انتخاب است؟

انتخاب پشم می‌تواند انتشار کربن را کاهش دهد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بر طبق گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC) ، صنعت مد بیشترین ردپای کربن را در طبیعت دارد. این مرکز از دولت‌ ها و کسب‌ وکارها می‌خواهد که برای کمک به نجات کره زمین سریع‌تر عمل کنند. اما آیا استفاده از الیاف طبیعی – مانند پشم – می‌تواند این تأثیر را کاهش دهد؟

الیاف پشم

الیاف پشم دارای خواصی طبیعی هستند که می‌توانند از الیاف مصنوعی بسیار  بهتر عمل کنند. محصولات پشمی دارای مزایای زیادی هستند

– می‌توانند دوام بیشتری داشته باشند.

– باید کمتر و در دمای پایین شستشو شوند.

– به راحتی قابل بازیافت هستند.

– هم در خشکی و هم در آب زیست تخریب پذیر هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

– منجر به هیچ گونه آلودگی میکرو پلاستیکی نمی‌شوند.

موج دار بودن و خاصیت ارتجاعی پشم می‌تواند فشار را تحمل کند و در برابر خرد شدن و مات شدن مقاومت کند. این امر به آن کمک می‌کند تا در برابر سایش و پوشش مداوم مقاومت کند. به این ترتیب محصولات پشمی برای مدت طولانی‌تری سالم و مانند حالت اولیه خود باقی می‌مانند.

آلودگی میکرو پلاستیک در اقیانوس‌ها به‌طور نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است، به طوری که ۲۰ تا ۳۵ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در اقیانوس از لباس‌ها (The State of Fashion, McKinsey, 2020) می‌باشند.

یک لباس پلی استر در هر شستشو بیش از ۱۹۰۰ الیاف رها می‌کند (International Wool Textile Organisation). با این حال، محصولات پشمی نیاز به شستشوی کمتری دارند و همچنین الیاف پلاستیکی ریز را در آب رها نمی‌کنند.

الیاف پشم نیز در حین شستشو می‌ریزند، اما این الیاف به طور طبیعی تجزیه می‌شوند، بدون اینکه اثرات مضری برای محیط زیست داشته باشند. به طور کلی، برای شستشو  پشم از آب کمتری استفاده می‌شود. برای تولید ۱۰۰ پیراهن، پشم ۱۸ درصد انرژی کمتری نسبت به پلی استر و تقریبا ۷۰ درصد آب کمتری در مقایسه با پنبه مصرف می‌کند.

انتخاب پشم

چرا پشم انتخاب بهتری است؟ گراهام کلارک، رئیس بازاریابی British Wool، در این باره بیشتر توضیح می‌دهد.

تجزیه محصولات ساخته شده از الیاف مصنوعی در طبیعت و مکانهای دفع زباله ممکن است تا ۴۰ سال طول بکشد. در حالیکه الیاف طبیعی پشم، در کسری از این زمان تجزیه می‌شوند. از آنجایی که پشم از کراتین، یک پروتئین طبیعی شبیه به پروتئین موجود در موهای انسان تشکیل شده است، می‌تواند به طور طبیعی بدون ایجاد خطر زیست محیطی تجزیه شود.

پشم به طور طبیعی تجزیه می‌شود، بنابراین در محل‌های دفن زباله و اقیانوس‌ها تجمع نمی‌یابد.

همچنین پشم ضایعات ارسالی به محل دفن زباله را کاهش می‌دهد زیرا طی مدت چند ماه یا سال در خاک تجزیه می‌شود، در حالی که به آرامی مواد مغذی با ارزش را به زمین باز می‌گرداند و به عنوان یک کود بسیار موثر خاک عمل می‌کند.

این موضوع برای انتخاب پشم و محصولات پشمی مانند فرش های ماشینی پشمی / پتوهای پشمی / فرش دستباف و سایر کفپوش های پشمی / انواع لباس مردانه و زنانه پشمی و … واقعاً قانع‌کننده‌ است، به‌ویژه با در نظر گرفتن اینکه ویژگی‌های طبیعی پشم از شستشوی کمتر، انرژی شستشوی کمتر و دوام بیشتر نیز پشتیبانی می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×