Categories: مد و پوشاک

یک طراح لباس:حجاب جزئی از هویت پوشش جامعه ماست

فاطمه عظیمی طراح لباس در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر درباره طراحی چادر و اهمیت توجه به پوشاک حجاب توضیحاتی ارائه کرد.

عظیمی در ابتدا با اشاره به نقش مد در جهت دهی به جامعه عنوان کرد: مد را میتوان جریانی فکری دانست که با ظهور خود در سبک پوشش و بیان بصری جامعه تاثیر می‌گذارد . گاه این جریان فکری به صورت خود جوش از دل جامعه پدید می‌آید و در بین مردم گسترش می‌یابد  و گاهی ظهور آن جریانی برنامه ریزی شده و مبتنی بر ضرورتی ویژه شکل میگیرد و توسط گروهی معرفی شده و گسترش می یابد. مد به هر شیوه پدید آید و به هر سبک به بطن جامعه نفوذ کند، تأثیراتی بر آن خواهد داشت که نمی توان اهمیت آنرا نادیده انگاشت.

این طراح لباس درباره جایگاه طراحی چادر به عنوان یک سبک پوشش گفت: چادر پوششی است که با توجه به قوانین مذهبی در طراحی با محدودیت هایی مواجه است به همین سبب  نمی‌توان در طراحی آن دست به خلاقیت چندانی زد،  البته در چند سال اخیر در سبک طراحی چادر نوآوری‌هایی صورت گرفته که در نوع خود قابل توجه بودند.

وی که خود از طراحان چادر به شمار میرود به طرحی که برای تنوع بخشی به چادر ارائه کرده است اشاره کرد و ادامه داد: طرح‌های متنوعی از چادر تا کنون به بازار آمده که از جمله آن‌ها چادر مانتوی سریر است. در واقع هدف من از طراحی این چادر تلاش در تنوع بخشی به پوشش بانوان جوان جامعه بود.

این هنرمند درباره انگیزش هنرمندان در روند تولید اثرشان در جامعه عنوان کرد: ما طراحان شایستهای در کشور داریم  که می‌توانند کمک در زمینه طراحی چادر ایده های ارزشمندی ارائه دهند.

اگر هر طرح را به عنوان خلاقیت بشناسیم و آن را در مقام یک نوآوری به شمار آوریم؛ بدین معنا که بهای آن را بشناسیم و پذیرای آن باشیم، می توانیم طراحی لباس را به عنوان یک هنر کاربردی و اثرگذار در جامعه ببینیم؛ طراح قادر خواهد بود جایگاه اجتماعی خود را به دست آورد. توجه به این نکته ممکن است چندان مهم به نظر نرسد اما اگر به جایگاه هنر در شکل دهی به ذهنیت جامعه قائل باشیم به یقین هنر را در کانون توجه قرار خواهیم داد.

وی افزود: فکر می‌کنم در یک کشور اسلامی که چنین جشنواره‌هایی در آن برگزار می‌شود باید به پوشش اسلامی هم توجه ویژه داشت. متاسفانه ما هیچ‌گاه در بخش حجاب شاهد داوری نبودهایم. به باور من آن چه لازم است در جشنواره ها بگنجانیم داوری پوشاک مرتبط با حجاب از جمله چادر است.

این طراح در خاتمه گفت: یک سال از تأسیس انجمن پوشاک حجاب میگذرد و به باور من اگر داوری به عنوان نماینده از انجمن پوشاک حجاب در جشنواره حضور داشته باشد، حتما در پوشش حجاب اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به دبیری منصور حسینی و به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی مراجعه کنند

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

1 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

3 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

3 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

4 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

4 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 هفته ago