Categories: مد و پوشاک

یک طراح لباس: دانش تئوری پیش نیاز طراحی پوشش است

نغمه میر علی طراح لباس و عضو کمیته طراحی پنجمین جشنواره بین المللی ‌مد و لباس فجر در گفتگو با ستاد خبری این جشنواره از سبک در طراحی پوشاک و لزوم دانش علمی در این زمینه سخن گفت.

این هنرمند طراح در تبیین کارکرد مد عنوان کرد: مد فرآیندی است پویا و رو به تکامل که در طی سالیان متوالی تغییر‌ می‌کند. این تغییرات موجب پختگی در پوشش و صنایع وابسته بدان می‌شود و تاثیرات بسیاری را بر جامعه ‌ می‌گذارد.

وی با اشاره به تعریف استایل «Stile» درجامعه توضیح داد: در سال‌های گذشته جامعه تعریف دقیقی از استایل در ایجاد هماهنگی«Set» نداشت، اما در سال‌های اخیر  به طور جدی به این مقوله توجه‌ شده است. استایل که بهتر است واژه سبک را برای آن به کار ببریم؛ در زمینه طراحی پوشش نقش به سزایی دارد.

میرعلی ادامه می‌دهد: در واقع انتخاب یک سبک درست مانند انتخاب جاده‌ای برای حرکت است و حرکت در آن مسیر هنرمند را مشخص می‌کند و او را از سرگردانی برای انتخاب رهایی می‌بخشد. از سوی دیگر رسیدن به هدف با انتخاب سبک آسانتر می‌شود.

این طراح با اشاره به ضرورت پرداختن به دانش تئوری عنوان‌ می‌کند: هم چون سایر هنرها، علم وآگاهی لازمه پرداختن به هنر طراحی پوشاک است. چرا که نیاز است یک طرا ح از دانش و آگاهی لازم برخوردار باشد تا علاوه بر رعایت نکات زیبایی شناسانه بتواند با استفاده از استانداردها در فرم به ویژه در طراحی‌هایی چون طراحی کفش طرح‌های قابل قبولی ارائه دهد. علاوه بر این طراح باید از زیبایی شناسی آگاهی کافی داشته و بر شناخت فرم ها تسلط داشته باشد تا بتواند رنگ ها و فرم های متناسب را برای مجموعه کاری خویش برگزیند.

این طراح در ادامه افزود: میتوانیم با نگرش درست به جامعه، علم زیبایی شناسی و نمادشناسی فرم ها را در مد به مردم بیاموزیم، کیفیت سلایق آنان را بالا بریم و آن‌ها را به بهپوشی عادت دهیم.

وی هم چنین به روند تولید سبک اشاره کرده و‌ می‌گوید: در دنیا «Collection» از تعریفی مشخص برخوردار است و تنها به ارائه یک مانکن ختم‌ نمی‌شود. بلکه بررسی دقیق و مطالعه کالبدی در رابطه با یک نقش یا فرم ویژه مجموعه ای را ، استایل کردن در جریان کالکشن باید رخ دهد تا روند پدید آمدن سبک خاصی را از ابتدا تا انتها نشان دهد.

این طراح  در ادامه خاطر نشان می‌کند: طراحی مد در ایران به واسطه ویژگی‌های اجتماعی بر مانتو متمرکز است و گاه این تمرکز اسباب طراحی تجاری را فراهم می‌کند. اما نباید طراحی تجاری را به منفعت مالی تعبیر کرد و کیفیت به عنصر گم شده در این میان تبدیل شود.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی مراجعه کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

14 ساعت ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

21 ساعت ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

21 ساعت ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

21 ساعت ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago