Categories: مد و پوشاک

یک طراح لباس : مد به لباس منحصر نیست

فروغ آبسلان طراح پارچه و لباس  در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد ولباس فجر درباره مد و موضوعات مرتبط با پارچه نکاتی را بیان کرد.

این هنرمند طراح در باره کیفیت طراحی پارچه در کارخانه‌جات و تولیدی‌های سنتی توضیح داد: تولید پارچه در کارخانه وتوسط بخش خصوصی از یک سو، و کارگاه های سنتی از سوی دیگر صورت می‌گیرد. با این تفاوت که کارخانه‌ها در حیطه طراحی پارچه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. در واقع کارخانه‌ها به دنبال نوآوری نیستند. به همین سبب تولید پارچه به سبک و با نقوش ایرانی چندان در کشور ما پر رنگ نیست. در این میان، طراحان در کارگاه‌های سنتی تا حدودی سعی کرده‌اند با نوآوری وخلاقیت در آثار خود به جامعه کمک کنند.

وی با اشاره به شاخه‌های طراحی پارچه توضیح داد: طراحی پارچه به شاخه‌های مختلفی چون بافتو رنگامیزی و چاپتقسیم بندی می‌شود که هر کدام مجموعه فعالیت های مختلفی را در بر می‌گیرند. در زمینه بافت پارچه با بهره گیری از تکنولوژی روز پارچه های صنعتی شرایط خوبی دارند اما در زمینه چاپ و نقش نگاری جز تقلید از نمونه های غربی اتفاق دیگری در کارخانجات داخلی نمی افتد.

این هنرمند طراح که به تازگی گروهی را در درزمینه پارچه‌های دست بافت به طور تخصصی آغاز کرده است هدف از تشکیل این گروه را احیا کردن پارچه‌ها ونقش‌های از دست رفته تاریخ ایران دانست و افزود: پژهش وسفر به شهرهای مختلف ایران را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.  هدف ما شناسایی فرهنگ وهنر ایران است. فکر می‌کنم با بررسی آثار از دست رفته واستفاده از تجربه افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، می‌توانیم هویت وفرهنگ ایران را به جهان معرفی کنیم.

آبسالاندر پایان با اشاره به تعریفی از مد گفت: مد به لباس منحصر نیست؛ در واقع مد مفهومی وسیع است که همه زمینه‌ها را در بر می‌گیرد وبا توجه به شرایط اجتماعی جامعه تغییر می‌کند.
پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران و دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.irمراجعه کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago