Categories: مد و پوشاک

یک مانتو و هشت کاربرد

 

نفر اول بخش مانتو اجتماع در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر اثری را به این جشنواره آورد که با الهام از نمد ترکمن صحرا، در یک مانتو هشت کاربرد متفاوت دیده شد.

زهرا بیات هنرمند جوان زنجانی، متولد سال ۱۳۷۱ و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریعتی تهران است. او موفق شد در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش مانتوی اجتماع رتبه نخست را به دست آورد.

بیات درباره این اثر با عنوان “کچه” گفت: این مانتو یا بهتر بگویم لباس قابلیت تبدیل به انواع لباس را دارد؛ طراحی پارچه آن با الهام از نقوش نمد ترکمن‌صحرا (استان گلستان) انجام شده که همان نقوش معروف شاخ قوچ و ازمیک هستند و البته در اثر “کچه” به شکل امروزی درآورده شده‌ است.

برگزیده جشنواره فجر ادامه داد: در طراحی کار از همان رنگ‌های اصیل قرمز و مشکی در نقوش استفاده شده است و جلیقه لباس این قابلیت را دارد که به شش مدل تبدیل شود و دارای امکان تغییر رنگ با کاربرد دو رو را دارا است؛ همچنین آستین لباس در ۳ مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد و شلوار به دامن متصل و کمر آن قابلیت سایزبندی هم در جلو و هم در پشت لباس بنا به سلیقه پوشنده را دارد.

بیات در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری برای نخستین بار در جشنواره فجر حضور داشته است تصریح کرد: البته که برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کشور بسیار مفید است اما هنوز برخی مشکلات به کار وارد است مثلاً درباره من این مشکل وجود داشت که اثرم از روز ششم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت و حتی مانتوی “کچه” با وجود برگزیده شدن در جشنواره در سایت انتخاب مردمی قرار نگرفت.

او درباره عنوان این کار توضیح داد: کچه در زبان ترکی به معنای نمد است و دلیل این نام‌گذاری هم همان الهام از نقوش نمد ترکمن‌صحرا در این لباس است.

این هنرمند جوان در خاتمه حمایت از طرح‌های برگزیده برای ورود به چرخه تولید را خواستار شد و گفت: همه ما طراحان لباس نیازمند یک کانال ارتباطی معتبر برای رساندن آثار به مرحله تولید و فروش هستیم و من به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فجر این توقع را از متولیان برگزاری دارم که پس از کسب رتبه نخست حمایت شوم و این طرح را به کمک آن‌ها وارد بازار کنم که متأسفانه تاکنون میسر نشده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

40 دقیقه ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

20 ساعت ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

23 ساعت ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

3 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از تقریبا دوازده سیزده سال دوباره برگزار شد و یک وقفه…

4 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی (ویدیو)

شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه هدف گذاری خود را در چند سال اخیر…

4 روز ago