Categories: اخبار نساجی

۲۲میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه‌جویی شد

 

از زمان اجرای سهمیه بندی بنزین ۵۵ ماه می‌گذرد و در این مدت حدود ۲۲ میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.

به گزارش افکارنیوز به نقل ازایسنا، محسن روحانی – مدیر سامانه هوشمند سوخت، از صرفه جویی ۲۲ میلیارد دلار در مصرف بنزین طی ۵۵ ماه گذشته خبر داد و افزود: اگر اقدامات اخیر از جمله سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخمت انجام نمی‌شد، مصرف روزانه بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید. این در حالی است که در حال حاضر ۵۴ تا ۵۵ میلیون لیتر از طریق جایگاه‌ها عرضه می‌شود.

وی با اشاره به این که یک گالن بنزین (۳.۸ لیتر) بیش از چهار دلار به فروش می‌رسد، گفت: حتی برخی از همسایگان ایران نیز با مالیات بر مصرفی که از مصرف کننده سوخت می‌گیرند، هر لیتر بنزین یا گازوییل را حدود ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ عرضه می‌کنند.

به گفته او اختلاف قیمت زیاد سوخت در داخل نسبت به کشورهای همسایه انگیزه خوبی بود برای قاچاق سوخت که با کنترل توزیع از حجم عظیم قاچاق سوخت جلوگیری شد.

اظهارات روحانی در حالی است که شمس‌الدین حسینی – وزیر امور اقتصاد و دارایی، نیز اظهار داشته که در سال ۱۳۸۸ حدود ۵.۶ میلیارد دلار بنزین به کشور وارد شد که در صورت ادامه این شرایط این رقم در سال ۱۳۹۰ به هشت میلیارد دلار می‌رسید.

به گزارش ایسنا، تیر ماه سال ۱۳۸۶ برای اولین بار پروژه سهمیه بندی بنزین با تخصیص ۳۶۰ لیتر فصلی (ماهانه ۱۲۰ لیتر) آغاز شد. به تدریج و طی چهار سال از سهمیه ماهانه کاسته شد تا این که سهمیه بنزین از ابتدای سال ۱۳۸۹ از ۸۰ لیتر در ماه به ۶۰ لیتر در ماه کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از ۷۵ میلیون لیتر به ۶۳ میلیون لیتر در روز بود.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان از آذر پارسال، قیمت بنزین سوپر از ۱۵۰ تومان به ۵۵۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به ۷۰۰تومان و سوپر به ۸۰۰ تومان رسید.

با افزایش قیمت صورت گرفته و کاهش سهمیه بنزین، اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین به ۵۸ تا ۶۰ میلیون لیتر رسیده است.

از آن سو کاهش مصرف بنزین موجب شد که توجه به طرح‌های توسعه‌ای و بنزین‌سازی پالایشگاه‌های کشور افزایش یابد؛ به گونه‌ای که تولید بنزین در حال حاضر به حدود ۵۸ میلیون لیتر رسیده که همراه با سایر افزودنی‌های آن و با توجه به متوسط مصرف روزانه ۶۰ میلیون لیتر می‌توان گفت که تولید و مصرف بنزین همتزاز شده‌اند و طبق اعلام تا پایان امسال نیز حجم تولید این فرآورده استراتژیک به بیش از ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر می‌رسد.

از سوی دیگر به گفته علیرضا ضیغمی – معاون وزیر نفت در امور پالایشی، با توجه به خودکفایی ایران در تولید بنزین و افزایش تولید این فرآورده نفتی امکان صادرات بنزین از ابتدای سال آینده (۱۳۹۱) نیز فراهم می‌شود.

البته امسال دو محموله بنزین صادر شد، اما با توجه به فصل زمستان و تقویت ذخایر، در حال حاضر تنها نفتای سبک و سنگین صادر می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی میشود (ویدیو)

مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مصاحبه…

21 ساعت ago

هدف اصلی شرکت‌های داخلی از حضور در انواع نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست؟

مولف: دکتر عابدین زاده نیاسر برای سالیان متمادی، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری جایگاهی منظم در…

24 ساعت ago

صنعت نساجی جایگاه بسیار بالایی در در اقتصاد کشور و زمینه اشتغال دارد (ویدیو)

آقای هادی آقایی در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: گروه صنعتی فرش زمرد مشهد از…

1 روز ago

طراحی کنترل ها توسط رنگ بندی سالن ریسندگی

در فرایند تولیداپراتورها با انواع مختلفی از مواد و ابزارها کار می کنند. هر خطای…

1 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ با موفقیت قدرت این صنعت را به نمایش گذاشت

از 8 تا 11 خرداد ماه 1403، افتتاحیه نمایشگاه فرش قازی آنتپ در مرکز نمایشگاه…

3 روز ago

پانزدهمین کنفرانس بین المللی مطالعات فرش شرقی (ICOC) در استانبول (ویدیو)

آقای دکتر کریم میرزایی حدود ۳۵ سال به صورت مستمر در زمینه فرش، نگارگری و…

4 روز ago