Categories: اخبار نساجی

۴۰ درصد واحدها در شهرک‌های صنعتی فعال هستند/ افزایش قیمت نان ابلاغ نشده است

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به فعالیت ۴۰ درصدی واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی تهران گفت: موادغذایی، دستگاه های تولیدی و مواد اولیه بیش‌ترین آمار واردات در این استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یدالله صادقی در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: ۴۰درصد تولید ناخالص داخلی کشور در استان تهران صورت می‌گیرد که این موضوع نشات گرفته از تمرکز واحدهای مختلف و توانایی اقتصادی این استان است.

وی ادامه داد: تقاضای شغل به دلیل رشد جمعیت و مهاجرت به این استان بسیار بالا است.

صادقی با اشاره به این که حفظ محیط زیست حائز اهمیت است، بیان کرد: طی یک سال اخیر ۶۱۵ مجوز تاسیس شرکت با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی ۲۴ هزار و ۲۷۰ نفر صادر شده است که عمدتا بهره برداری از این صنایع حدود ۲سال زمان نیاز دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: در این مدت پروانه بهره برداری ۱۶۵ واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۶۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۶ هزار نفر صادر شده که در کنار آن مجوز  500 میلیارد تومان بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی صادر شده است.

وی با اشاره به این که ۱۱۵۰ میلیارد تومان مجوز توسعه و نوسازی به بهره برداری رسیده خاطرنشان کرد: ۳۴ میلیون تن محصولات معدنی در استان تهران که ۱۰ درصد تولید کشور را تشکیل داده تولید شده است.

او با بیان این که  15 هزار و ۵۰۰ پروانه صنفی با اشتغال ۴۰ هزار نفر صادر شده که ۸۸۳۸ واحد صنفی برای واحدهای  خدمات فنی و تولیدی بوده است، یادآور شد: ۴۷۷ اتحادیه با ۴۰۰ هزار واحد صنفی در استان تهران وجود دارد که در طی یک سال ۱۲۰ انتخابات در اصناف صورت گرفته است.

صادقی بیان کرد: ۲۱۲۵ کارت بازرگانی در استان تهران صادر شده و۱۵ هزار کارت بازرگانی که ۵۰درصد کارتهای فعال کشور است مربوط به استان تهران است.

وی افزود: مجوز ثبت سفارش ۶۸ هزار میلیارد دلار طی ۱۳۱ هزار پرونده صادر شده که به معنی واردات قطعی نیست.

او از بازرسی ۴ میلیون واحد با تشکیل ۲۲۵ هزار پرونده که ۵درصد از آن‌ها مرتکب خلاف شده بودند در استان تهران خبر داد و گفت: در هفته دولت ۱۴ واحد صنعتی با اشتغال ۷۰۰ نفر و سرمایه گذاری ۱۳۳ میلیارد تومان آماده بهره برداری است.

وی بیان کرد: صدور مجوز تاسیس و سرمایه گذاری در استان تهران نسبت به مدت مشابه رشد قابل توجهی داشته که واحدهای فعال شهرک‌های صنعتی با ظرفیت ۵۰درصدی در حال کار هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر این که مشکلات منابع مالی، سرمایه در گردش، به روز رسانی ماشین آلات تولید و تامین مواد اولیه در رشد تولید و صنعت تاثیر گذار بوده است، گفت: ار نیمه دوم سال ۹۱ ضریب کاهندگی رشد تولید افزایش یافت.

صادقی خاطرنشان کرد: موادغذایی ، ماشین آلات تولید و مواد اولیه  با پشت سر گذاشتن کالاهای مصرفی بیش‌ترین آمار واردات را در استان تهران به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با قیمت نان تاکید کرد: قیمت گذاری و تغییر آن بستگی به سیاست‌های دولت دارد و اگر سناریوی  قیمت گذاری جدید وجود داشته باشد قیمت آرد و هزینه‌های سربار تولید بر قیمت تمام شده نان تاثیر گذار خواهد بود که تا به این لحظه موضوعی در این رابطه ابلاغ نشده است.

او با بیان این که التهابی در بازار لبنیات وجود ندارد گفت: ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت ۱۵ درصدی لبنیات را نسبت به آخرین قیمت مصوب صادر کرده است و این افزایش قیمت بنابر قیمت محصولات است زیرا قیمت پایه محصولات به دلیل در اختیار داشتن بازار از سوی تولیدکنندگان متفاوت است و از سود قانونی ۱۵درصد خود این تفاوت ها را ایجاد می‌کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تخلف ۳ تا ۴ شرکت تولیدی لبنیات در افزایش قیمت‌ها خبر داد و گفت: به دلیل ایجاد ترافیک در اطراف سایت اصلی نمایشگاه، نمایشگاه‌های فصلی به مکان‌هایی بدون زیرساخت مناسب منتقل شد و در نظرسنجی‌ها ۵۰درصد مردم از کیفیت کالاها راضی بودند اما مکان برگزاری را مناسب ارزیابی نکرده‌اند.

صادقی تاکید کرد: در سال گذشته از سوی بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن وتجارت به استان‌ها ابلاغ شده اگر مکان مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی وجود ندارد از برگزاری نمایشگاه خودداری شود.

وی بیان کرد: برنامه فروش فوق‌العاده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های سطح شهر در دست اقدام است که اقدام دستوری در قیمتگذاری صورت نخواهد گرفت و حداقل تخفیف ۱۵ درصد خواهد بود.

او تاکید کرد: برگزاری فروش فوق العاده از سوی اصناف می تواند آزمونی مفید برای آن باشد تا در سال‌های آینده با توانی مضاعف و برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد.

صادقی ورود دستگاه‌های نظارتی به میدان میوه و تره بار را در راستای شفافیت میدان مثبت ارزیابی و بیان کرد: میدان محل عرضه و تقاضا است و عرضه و تقاضا قیمت محصول را مشخص می کند.

وی ادامه داد: سازمان صنعت معدن و تجارت مسئول رسیدگی به میوه قبل از ورود آن به میدان نیست و سازمان میادین میوه و تره بار در راستای کمک به تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد شد که قرار بر این بود غرفه از سوی وزارت کشاورزی به تولیدکنندگان قرار گیرد اما آنچنان این موضوع عملی نشده است.

او تاکید کرد: قیمت میوه در سطح شهر باید بنابر فاکتور خرید همراه با سود قانونی و هزینه حمل و نقل  تعیین شود.

صادقی با اشاره به تشدید بازرسی ها در میدان میوه و تره بار بیان کرد: معدل قیمت  مرغ بسته بندی شده کشتارگاه کیلویی ۶۸۰۰ تومان، لاشه گوشت قرمز ۲۸ هزار تومان و گوشت پاک کرده ۳۲ هزار تومان است و نوسان ۲ تا ۳ درصد قیمت گوشت قرمز منطقی است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

ترکیه و جهش صادرات فرش به ۱۸۳ کشور

ترکیه طی ۶ ماه به ۱۸۳ کشور و منطقه آزاد فرش صادر کرد؛ آمریکا و…

2 ساعت ago

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

3 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

1 هفته ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

1 هفته ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

1 هفته ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

1 هفته ago