Categories: اخبار نساجی

۷۵ درصد کالاهای وارداتی به کشور واسطه‌ای هستند/کاهش ۲۳ روزه فرآیند واردات کالا

 

مشاور عالی رئیس کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران گفت: ۷۵ درصد کالاهای وارداتی کالاهای واسطه‌ای هستند که به محصول تبدیل شده و در نهایت به بازارهای هدف عرضه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بهزاد شیری ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل گمرکات کردستان که با حضور مسئولان استانی در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد، اظهار کرد: بازار کشور عراق اولین بازار محصولات تولیدی کشورمان است که در این راستا استان کردستان به دلیل مرز بیش از ۲۲۰ کیلومتر با کشور عراق از مهم‌ترین مبادی ورودی به بازار عراق است.

وی گفت: در راستای سند چشم انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ یکی از رسالت‌ها و ماموریت‌های مهم گمرک و نیز در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، گمرک برنامه‌ریزی کرده که تا سال ۱۳۹۶ جایگاه اول در منطقه را کسب کند.

مشاور عالی رئیس کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: برای کسب جایگاه نخست در سطح منطقه از نظر گمرک به برنامه‌ریزی درست و حرکت در فضای کاری نیاز است و گمرک از جمله سازمان‌هایی است که سند راهبردی آن به اقدام تبدیل شده است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ برنامه در تمام گمرکات اجرایی کشور تدوین شده و برای تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی با هدف کاهش هزینه‌های فرامرزی آماده هستیم.

شیری افزود: ۷۵ درصد کالاهای وارداتی کالاهای واسطه‌ای هستند که به محصول تبدیل شده و در نهایت به بازارهای هدف عرضه می‌شوند.

مشاور عالی رئیس کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران تجهیز گمرکات اجرایی به فناوری‌های روز دنیا را از اولویت‌های کاری گمرک دانست و اظهار کرد: برنامه دور اظهاری در گمرکات یکی دیگر از برنامه‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

کاهش ۲۳ روزه فرآیند واردات کالا به کشور

وی راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند را یکی دیگر از اولویت‌های کاری گمرک کشور عنوان کرد و گفت: فرآیند واردات که در گذشته ۲۶ روز طول می‌کشید با راه‌اندازی این سامانه هوشمند در سطح کشور فقط ۳ روز طول می‌کشد.

شیری خاطر نشان کرد: هر روز تاخیر محموله در گمرکات طبق اعلام بانک جهانی هزینه کالا را تا یک درصد افزایش می‌دهد.

مشاور عالی رئیس کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بخش عمده کار خروج از رکود تامین مواد ارزان قیمت است، افزود: از ۳۲ هزار واحد تولیدی فعال در کشور بیش از ۷۰ درصد کمتر از ۷۰ درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند و بخشی از حقوق ورودی و سود بازرگانی با ضمانت نامه بانکی انجام می‌شود.

وی گفت: در بخش صادرات نیز یک محموله صادراتی در عرض ۳ روز کار آن انجام می‌شد که اکنون به یک روز ارتقا یافته است.

شیری از گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی و پیشقراول تجارت نام برد و تصریح کرد: ۲۴ ساعته کردن گمرکات کشورمان از آرزوهای ماست که انجام این امر با بسترسازی مناسب امکانپذیر خواهد بود.

مشاور عالی رئیس کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران بازار عراق و اقلیم کردستان عراق را از بازارهای هدف کشورمان ذکر کرد و گفت: برنامه دیگری که در گمرکات ایران در حال اجراست دیدار با روسای گمرکات کشورهای منطقه است که در حال حاضر با کشور ترکیه انجام شده و واردات محصولات ترکیه از طریق مرزهای استان‌های کردستان و کرمانشاه انجام می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

20 ساعت ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago