اخبار نساجی

ایران در رتبه نهم تولیدکنندگان معدنی جهان

 

ایران در رتبه نهم تولیدکنندگان معدنی جهان

    تولیدکنندگان معدنی جهان قرار دارد، معقتد است: تنوع محصولات معدنی ایران با بیش از ۶۰ نوع محصول معدنی در رتبه ۱۵ جهان است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد کلان پایگاه خبری اقتصاد روز، مسعود نیلی در مقدمه کتاب «تحلیل عوامل تاثیرگذار بر عملکرد میان مدت اقتصاد ایران» در خصوص ویژگی های فعلی اقتصاد ایران آورده است: در سال ۲۰۰۹ ایران با در اختیار داشتن ۳/۲ درصد از تولیدات کل جهان در رتبه نهم تولیدکنندگان معدنی قرار گرفته و تنوع محصولات معدنی آن با بیش از ۶۰ نوع محصول معدنی در رتبه ۱۵ جهان است.

در ادامه این مقدمه آمده است: ایران با توجه به دارا بودن دومین ذخایر گاز طبیعی جهان و چهارمین کشور دارنده ذخایر نفتی به عنوان کشوری دارای منابع محسوب می شود در صورتی که از این منابع به درستی بهره بگیریم، می توان به درآمدهای ارزی ناشی از صادرات این منابع در راستای رشد و توسعه اقتصادی دل بست.
این استاد دانشگاه یکی دیگر از فرصتهای اقتصاد ایران را مربوط به حمل و نقل بین المللی دانست و افزود: موقعیت جغرافیایی ایران این کشور را به لحاظ حمل و نقل از دیگر کشورها متمایز می کند. به طوریکه ایران در مسیر تاریخی جاده ابریشم قرار گرفته که به کوتاه ترین شکل شرق آسیا را به اروپا متصل می کند.
وی در بخش دیگری به توسعه تجارت کشورهای همسایه ایران در یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: رشد بالا در تجارت خارجی این ظرفیت را برای ایران ایجاد کرده تا بتواند از طریق ترانزیت کالاهای مورد نیاز این کشورها و هم با ترانزیت مسافر و ایجاد فرودگاههای بین المللی مناسب درآمد قابل توجهی را کسب کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه تجربه رشد اقتصادی ۴ تا ۹ درصدی پنج همسایه شمالی ایران طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ و میزان سرمایه گذاری داخلی ۱۷ درصدی در این کشورها ظرفیتی را برای اقتصاد ایران به لحاظ صادرات کالا و خدمات ایجاد خواهد کرد افزود: ایران به عنوان کشوری که روند صنعتی شدن را پیش از بقیه آغاز کرده تجربه انباشته شده ای در زمینه ایجاد سد و نیروگاه و صادرات خدمات پیمانکاری داراست که کشورهای آسیای میانه به علت قرار گرفتن در مسیر رشد به آن احتیاج خواهند داشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×