Categories: اخبار نساجی

۱۵۳ هزار میلیارد ریال از دارایی دولتی واگذار شد

چهارمین گزارش دفتر برنامه ریزی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) به مجلس شورای اسلامی از واگذاری بیش از ۱۵۳ هزار میلیارد ریال از داراییهای شرکتهای دولتی به بخش غیر دولتی در سال ۱۳۸۹ حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، گزارش کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل(۴۴) قانون اساسی در خصوص وضعیت اجرای سیاست های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی در سال ۱۳۸۹ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ ارایه شد.
در این گزارش وضعیت واگذاری شرکت های دولتی در سال ۱۳۸۹ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ تشریح و همچنین عملکرد وزارتخانه های نیرو، بازرگانی، جهاد کشاورزی، راه و ترابری، صنایع و معادن، تعاون نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد ارزیابی قرار گرفت که این ارزیابی بیشتر در خصوص وضعیت واگذاری شرکت های تابعه این وزارتخانه ها بوده است.

براساس این گزارش جمع کل واگذاری های صورت گرفته در سال ۱۳۸۹ به میزان ۱۵۳.۱۴۱ میلیارد ریال و در سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ به میزان ۲۸.۷۳۹ میلیارد ریال بوده که ۳/۶ درصد واگذاری های سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی و ۱/۱۱ درصد مربوط به رد دیون ( بخش عمومی غیر دولتی ) بوده است.

میزان تحقق درآمد پیش بینی شده از محل واگذاری ها دربودجه سال ۱۳۸۹ به میزان  ۸۵% بوده که این رقم در سه ماهه اول سال ۱۳۹۰ به میزان ۳۹ درصد رسیده است.

در سال ۱۳۸۹ جمعاً ۵۵.۳۵۷  میلیارد ریال ازسهام شرکتهای دولتی و متعلق به دولت به روشهای تدریجی، ترجیحی و بلوکی  به بخش غیر دولتی واگذار شده است که ۹۳ درصد واگذاریها به روش بلوکی و فقط ۷ درصد از طریق روش تدریجی و ترجیحی بوده است.

از سوی دیگر، واگذاری سهام شرکتهای دولتی در سال ۱۳۸۹ به تفکیک نوع واگذاری به این ترتیب بوده است که ۴۷ درصد از طریق مزایده، ۳۴ درصد از طریق بورس و ۱۸ درصد از طریق فرابورس واگذار شده اند.

در ادامه این گزارش، اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴)  قانون اساسی در دستگاه های اجرایی تشریح شده است که براین اساس در وزارت نیرو بخشی از سهام شرکت های خدمات مهندسی برق، آب و برق کیش و تولید کانال پیش ساخته و قطعات بتنی گیلان که از زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی ساتکاب هستند واگذار شده اند .بر همین اساس سهام برخی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت مادرتخصصی توانیرو شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران نیز طی سال ۱۳۸۹ واگذار شده اند.

در وزارت بازرگانی وضعیت واگذاری سهام شرکت های زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی که در طبقه بندی گروه(۱)  قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی قرار گرفته اند تشریح شد که براساس آن ارزش کل سهام واگذار شده از شرکتهای زیر مجموعه یاد شده به میزان ۱۳.۸۵۹ میلیون ریال بوده است. همچنین در ادامه وضعیت واگذاری شرکتهای سهامی فرش ایران، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ا، صندوق ضمانت صادرات ایران، شرکت خدمات انفورماتیک راهبر، شرکت سردخانه سام، شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، شرکت کشت و صنعت سردسیر، شرکتهای غله و بازرگانی مناطق چهاره گانه مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات حمایتی در جهت توانمندسازی و توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی تشریح شده است.

در بخش دیگری از این گزارش وضعیت اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴  قانون اساسی در وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته که براساس آن وضعیت واگذاری شرکتهای زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، شرکت مادر تخصصی تولید کشاورزی، دامی و منابع طبیعی و شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این گزارش چالش های پیش روی وزارت یاد شده در اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشریح شده است .

در بخش های پایانی این گزارش  وضعیت واگذاری شرکتهای وزارت راه و ترابری، وزارت صنایع و معادن، ‌وزارت نفت،  وزارت تعاون و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مورد بررسی قرار گرفت که براساس آن طی سال ۱۳۸۹ سهم وزارت های یاد شده در این گزارش از کل واگذاری ها ۱۸ درصد بوده است که بیشترین سهم واگذاری در این سال به میزان ۳/۱۰ درصد مربوط به وزارت نیرو بوده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

اولین دوره دموتکس خاورمیانه را با همه مشکلات، مثبت ارزیابی می کنم(ویدیو)

شرکت فرش کلاسیک برای اولین بار در نمایشگاه دموتکس دبی حضور پیدا کرد. به طور…

11 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

3 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

3 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

3 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago