۲۰ ‎درصد از روزهای امسال تعطیل است‎ !

در پی پیشرفت و توسعه صنعتی و اقتصادی در بسیاری از کشورها، به‎ ‎تدریج این گرایش تقویت یافته که تعداد روزهای تعطیل باید بنا بر اقتضائات وضعیت‎ ‎اقتصادی تنظیم و تعدیل شود، اما عوامل بسیاری از جمله فرهنگی، سیاسی و تاریخی به‏‎ ‎عنوان موانع جدید در کاهش روزهای تعطیل هست که مانع از اقدام در این زمینه می شوند‎.
‎بنا بر مطالعاتی که در برخی کشورها همچون آلمان و مالزی انجام‎ ‎شده، تولید ناخالص داخلی در روزهای تعطیل به طور معناداری پایین می آید و از همین‎ ‎رو، به جرأت می توان گفت که تعطیلات رسمی در ایران اگر بیش از دیگر کشورها نباشد،‎ ‎یکی از بالاترین آنهاست‎.

‎مقام معظم رهبری درباره تعطیلات کشور فرموده اند: “این تعطیلات‎ ‎طولانی و بی دلیل، هیچ منطق عقلایی ندارد. وضع خوبی نیست که اول سال، روزهای‎ ‎متوالی- گاهی دو هفته و گاه بیشتر- همه چرخهای فعالیت در کشور از حرکت بیفتد. خلاف‎ ‎مقررات هم هست. بنا بر مقررات تعطیلی ها محدود است. ما در این روزهای سال، تعطیلی‎ ‎زیاد داریم که این به زیان کشور است‎”.
‎تعطیلات از نقطه نظر منشأ پیدایش به سه گروه اصلی قابل تقسیم‎ ‎است: گروه نخست، تعطیلات ملی هستند که عموماً منشأ تاریخی- فرهنگی دارند؛ گروه دوم‎ ‎تعطیلات مذهبی، گروه سوم تعطیلات حکومتی هستند. تعطیلات رسمی کشور ما (از هر سه‎ ‎گروه تعطیلات) نسبت به دیگر کشورها بیشتر است، ایران با داشتن حدود ۲۵ روز تعطیلات‏‎ ‎سالانه به مناسبتهای گوناگون، جزو کشورهایی است که بالاترین تعطیلات را دارد‎.
‎این در حالی است که بررسی های یک گروه از محققان در مرکز‎ ‎مطالعات دین و اقتصاد، نشان می دهد متوسط جهانی تعطیلات ۵/۱۳ روز در سال است‏‎.

‎مقایسه دیگر که میان ایران، یونان، ایتالیا و چین به عنوان چهار‎ ‎کشور قدیمی و صاحب تمدن شده نیز گویای آن است که با وجود برخورداری هر چهار کشور از‎ ‎پیشینه تاریخی، متوسط تعطیلات در این سه کشور، ۱۷ روز است. میزان تعطیلات رسمی در‏‎ ‎مغولستان ۵ روز، در هند ۷ روز، در پاکستان و مراکش ۸ روز، در آمریکا، ایرلند،‏‎ ‎ایسلند و قطر ۹ روز، در لسوتو(آفریقا) ۱۰ روز، در استرالیا ۱۱ روز، در آمریکای‏‎ ‎جنوبی، ایتالیا، فرانسه، اردن، ترکیه و مصر ۱۲ روز، در اتریش و گویانا (آمریکای‏‎ ‎جنوبی) ۱۳ روز و در ژاپن ۱۴ روز است.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ساماندهی‏‎ ‎تعطیلات رسمی و نیمه رسمی کشور با چشم انداز کاستن از پیامدهای منفی تعطیلات‎ ‎طولانی، یک ضرورت اقتصادی است‎.

‎همت مضاعف در تضاد با تعطیلات فراوان‎
‎در شرایطی که امسال به “همت مضاعف، کار مضاعف” نامگذاری شده‎ ‎است، باید دید که آیا دسترسی به این هدف والا با توجه به تعداد روزهای تعطیل موجود‎ ‎در تقویم سالانه کشور ممکن است؟ تعطیلات واژه ای است که بنگاههای صنعتی و تولیدی به‏‎ ‎ویژه در دوران رونق کاری چندان از آن خوششان نمی آید و این واژه برای آنها مساوی‎ ‎است با توقف خط تولید، بیکاری کارگران، و به تبع آن کاهش سطح تولید هزینه های سربار‎ ‎اضافه‎.
‎اگرچه در همین حال نیروهای کار اغلب از تعطیلات استقبال کرده و‎ ‎مشتاق آن هستند و این وضعیت معمولاً در مواردی باعث بروز اختلاف نظرهایی بین‎ ‎کارفرما و کارگر می شود‎.
‎طی سالهای اخیر اظهار نظرهای زیادی درباره پایین بودن بهره وری‎ ‎نیروی کار در کشور از سوی کارشناسان مختلف ارایه شده است؛ با این وجود کارهای عملی‎ ‎انجام شده برای افزایش بهره وری نیروی کار کشور کارایی چندان زیادی نداشته، زیرا هر‎ ‎بار تلاشی در این زمینه انجام شده، به یک باره تعطیلات چندین روزه از راه رسیده و‎ ‎دوباره روز از نو و روزی از نو‎ !
‎نکته جالب اینجاست که بسیاری از نیروهای کاری کشور نیز وقتی‎ ‎دقیقاً به مسأله نگاه می کنند، معمولاً از تعطیلات زیاد بیزار بوده و آنان نیز دوست‎ ‎دارند با کار بیشتر پول بیشتری به دست آورند. با این وجود سیستم موجود نه به آنها‎ ‎اجازه انجام کاری می دهد و نه به کارفرمایشان. این همان وضعیتی است که به خوبی نقش‎ ‎تصمیم گیریهای دولتی را در سیاست گذاریهای مربوط به تقویم سالانه کشور نشان می دهد‎.

۲۰ ‎درصد از روزهای امسال تعطیل است‎
‎در تقویم سال ‏‎۱۳۸۹‎‏ کشور نیز حدود ‏‎۸۰‎‏ روز تعطیل وجود دارد که‏‎ ‎البته ‏‎۵۲‎‏ روز آن جمعه است. این رقم مربوط به روزهای تعطیل رسمی و جمعه است که‏‎ ‎روزهای تعطیل یا نیمه تعطیل پنج شنبه را هم باید به آن افزود، اما در کشور ما واژه‎ ‎منحصر به فرد دیگری نیز وجود دارد به نام بین تعطیلی! یعنی روزهایی که بین روزهای‎ ‎تعطیل واقع می شوند، هرچند گاهی نه به صورت رسمی، اما عملاً به تعطیلی کشیده می‎ ‎شوند. گاهی هم که تصمیم گیریهای مراجع مربوط، به افزایش تعطیلات به واسطه تعطیل‎ ‎اعلام کردن یا مجاز اعلام کردن مرخصی در روزهای موسوم به بین التعطیلین نیز‎ ‎انجامیده است‎.

‎در هر حال این اعداد و ارقام نشان می دهد که دست کم ‏‎۲۰‎‏ درصد از‏‎ ‎روزهای امسال تعطیل خواهند بود که این رقم البته باز هم بدون محاسبه روزهای بین‏‎ ‎تعطیلی و پنج شنبه است. در سال گذشته نیز در تقویم کشور تقریباً چنین وضعیتی وجود‎ ‎داشت، اما در برهه ای تعداد روزهای بین تعطیلات به طور عجیبی به شدت زیاد شد و حتی‎ ‎یک بار نیز یک هفته وسط سال عملاً تعطیل شد

‎  ‎وزارت صنایع و معادن کاری کند‎
‎اما در حالی که وزارت صنایع و معادن به عنوان متولی بخش صنعت و‎ ‎تولید در کشور وظیفه حمایت از این بخش را به عهده دارد، از شواهد پیداست که مسؤولان‎ ‎این وزارتخانه تاکنون برای کاهش روزهای تعطیل در تقویم کشور و کمک به بخش صنعت در‎ ‎این زمینه نتوانسته اند کار خاصی انجام دهند‎.
‎اگرچه تصمیم گیری نهایی در زمینه کاهش روزهای تعطیل در تقویم‎ ‎کشور به عهده نهادهای بالاتر است، اما وزارت صنایع و معادن حداقل می تواند پیشنهادی‎ ‎مبنی بر کاهش روزهای تعطیل در تقویم کشور ارایه دهد و گامی در جهت حمایت از بخش‎ ‎تولید و صنعت در کشور بردارد. در این بین وزارت کار هم برای کاهش تعداد روزهای‎ ‎تعطیل در سال، کار خاصی انجام نداده است‎.

‎وجود تعطیلات بیش از حد در تقویم باعث شده تا اظهارات کارشناسان‎ ‎را درباره اینکه پول نفت ایرانی ها را تنبل کردهاست، بپذیریم. در همین راستا عضو‎ ‎شورای عالی کار با بیان اینکه کشور در حال حاضر به کار و فعالیت بیشتر نیاز دارد نه‎ ‎تعطیلات متعدد و پیاپی، گفت: تعطیلات بیش از حد نه تنها به نفع تولید نیست، بلکه به‎ ‎نفع کارگر و نیروی کار هم نیست، زیرا در نهایت با افزایش روزهای تعطیل، دستمزد‎ ‎نیروی کار هم کاهش می یابد‎.
‎ولی ا… صالحی ، با اشاره به اینکه نیروی کار هم با تعطیل شدن‎ ‎بی مورد روزهای کاری موافق نیست، افزود: کار بیشتر به معنای رفاه بیشتر است،‎ ‎بنابراین کاهش روزهای کاری، رفاه نیروی کار را هم خواهد کاست و هیچ وقت کار کمتر،‎ ‎مطلوبیت بیشتر در پی نخواهد داشت‎.
‎او با تأکید بر اینکه وضعیت کنونی تعطیلات در کشور به ساماندهی‎ ‎نیازمند است، اظهار کرد: در حال حاضر برای کشور سند چشم انداز تهیه و اهداف بزرگی‎ ‎دیده شده است که به نظر من برای رسیدن به آنها باید شیفتهای کاری فشرده تر شود، اما‎ ‎با تعطیلات پشت سر هم، هرگز به این اهداف نمی رسیم‎.

‎کارفرمایان ناراضی‎
‎یک مقام کارفرمایی معتقد است: امروز کارفرمایان و کارگران به‎ ‎خوبی مسایل مربوط به تولید و بهره وری را درک می کنند، به همین دلیل هر دو با‎ ‎تعطیلات پشت سر هم و طولانی مدت مخالفند. امیر معتمدی با بیان اینکه تعطیلات طولانی‎ ‎مدت باعث اتلاف وقت و سرمایه و اسراف در منابع می شود، گفت: کارگر هم در حال حاضر‏‎ ‎به طور عمیق مشکل تولید را می فهمد و حاضر است برای رفع آن کمک کند، در حالی که‎ ‎تعطیل کردن روزهای کاری می تواند به این روند ضربه بزند‎.
‎معتمدی با بیان اینکه استفاده کمتر از ظرفیت تولید و روزهای‎ ‎کاری باعث کوچکتر شدن سفره کارگر و کارفرما می شود، ادامه داد: امروز صنایع و‎ ‎تولیدات در خطرند و تعطیل کردن روزها باعث کاهش ظرفیت کاری و افزایش خطر در حوزه‎ ‎تولید می شود‎.

‎محمد عطاردیان نیز دیگر کارفرمایی است که می گوید: به نظر من‎ ‎تعداد روزهای تعطیل در ایران چندان تفاوتی با تعطیلات دیگر کشورها ندارد، بلکه تنها‎ ‎تفاوت آن در منظم نبودن روزهای تعطیل داخل کشور است‎.
‎وی با بیان اینکه تعطیلات نامرتب روزهای آخر سال در کشور ما از‎ ‎نمادهای نبود نظم است، اظهار کرد: در حالی که به طور رسمی تنها چهار روز از شروع‎ ‎سال جدید تعطیل است، اما متأسفانه روزهای کاری از چند روز پیش از شروع سال جدید تا‎ ‎حدود ‏‎۲۰‎‏ روز پس از سال، تعطیل یا نیمه تعطیل است که این بی برنامگی و نامنظم بودن‏‎ ‎باعث بروز مشکلات زیادی می شود‎.

‎مشکل تعطیلات نیست‎
‎یک مقام کارگری معتقد است، معضلات موجود در صنعت کشور، ارتباطی‎ ‎چندان جدی با تعطیلات ندارد و موضوعهای مهمتر از روزهای تعطیل باعث بروز مشکل در‎ ‎تولید شده است‎.
‎محمد احمدی گفت: اگرچه تعطیل شدن روزهای کاری می تواند به ضرر‎ ‎تولید باشد، ولی آنچه امروز در صنعت کشور می گذرد، با تبدیل شدن روزهای تعطیل به‎ ‎روزهای کاری سامان نمی یابد‎.
‎عضو هیأت مدیره شورای اسلامی کار سراسر کشور با تأکید بر اینکه‎ ‎قانونگذار برای تعطیل کردن برخی روزهای سال دلایل موجهی داشته است، ادامه داد: هر‎ ‎چند تعطیلات باید مدون و منظم باشد، ولی واقعیت این است که با اضافه شدن چند روز‎ ‎کاری، به دلیل وجود مشکلات اساسی در حوزه تولید، این بخش تغییری نخواهد کرد. یک عضو‎ ‎شورای اسلامی کار تهران نیز با بیان اینکه بر اساس استانداردهای بین المللی،‎ ‎تعطیلات بیشتر موجب وارد شدن ضرر و زیان به تولید داخلی می شود، گفت: از آنجا که در‎ ‎کشور ما، تولید داخلی خریدار ندارد، بنابراین تعطیل شدن روزهای کاری ‏‎ ‎‏ چندان به ضرر‏‎ ‎تولید نیست‎ !
‎علی قدیانی در واکنش به اظهار نظری مبنی بر لزوم کاهش تعطیلات‎ ‎برای افزایش تولید تصریح کرد: تعطیلات آخر هفته و رسمی در همه کشورهای دنیا وجود‎ ‎دارد، بنابراین نمی توان گفت آنها با کاهش روزهای تعطیل پیشرفت کرده اند‎.

‎وی با بیان اینکه بدون شک تعطیلات از پیش تعیین نشده و بدون‎ ‎برنامه ریزی به زیان تولید است، ادامه داد: برخی کارخانه ها که به دلیل استقبال‎ ‎نکردن بازار داخلی با انباشت تولید در انبارها مواجه شده اند، ترجیح می دهند فعالیت‎ ‎خود را کمتر کنند، چون این کار به نفع کارفرماست. علی دهقان کیا هم در این خصوص با‎ ‎اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از کارخانه ها و مراکز تولیدی با ‏‎۳۰‎‏ تا ‏‎۴۰‎‏ درصد‏‎ ‎ظرفیت خود کار می کنند، افزود: در چنین شرایطی هرگز تعطیل شدن روزهای کاری نمی‎ ‎تواند مورد تأیید باشد و این روش هیچ وقت به صلاح تولید کشور نیست‎.
‎وی افزود: متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب تولید، برخی کارگران‎ ‎در روزهای کاری داخل کارخانه هم کار چندانی انجام نمی دهند و به همین دلیل،‎ ‎کارفرمایان در چنین شرایطی ترجیح می دهند بعضی روزها تعطیل باشد، در حالی که این‎ ‎وضع به صلاح کارگران نیست‎.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

5 ساعت ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

10 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

12 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

1 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago