Categories: اخبار نساجی

۳ تا ۸ هزار صندوق قرض الحسنه خارج از مجاری بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند

 

تهران – دبیر کل بانک مرکزی گفت: صندوق های قرض الحسنه که مجوز فعالیت را از مجاری غیر از بانک مرکزی دریافت کرده اند بین ۳ تا ۸ هزار برآورد شده و منابع سرمایه ای آنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تخمین زده می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ،’ محمود احمدی ‘ در جلسه بررسی ابعاد و چگونگی اجرای طرح شبکه فراگیر قرض‌الحسنه (شفق) که با حضور ‘ابراهیم درویشی’ معاون نظارتی و دیگر مقامات پولی و بانکی در این بانک برگزار شد، افزود: توجه به این بخش مهم بازار غیرمتشکل پولی همواره از اولویت های بانک مرکزی بوده است.

دبیرکل بانک مرکزی بااشاره به این که عملکرد صندوق های قرض‌الحسنه در سیستم بانکی بسیار موثر و بدعمل کردن آنان بسیارمخرب است، خاطر نشان کرد: برای نظام دینی بسیار اهمیت دارد که این مجموعه چگونه عمل خواهد کرد و بر این اساس بانک مرکزی در این حوزه نظارت جدی اعمال می نماید.

احمدی سال ۱۳۸۳ را سال ورود بانک مرکزی به ساماندهی صندوق ‌های قرض‌الحسنه (بازار غیرمتشکل پولی) عنوان کرد و افزود: در بحث کلان اقتصادی اقدام بانک مرکزی درخصوص ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی باموانع بسیاری روبرو بود، اما خوشبختانه این بانک اقدامات قابل تحسینی را در این زمینه انجام داد.

وی با اشاره به این که تلاش زیادی جهت استقرار نقش نظارتی بانک مرکزی صورت پذیرفته است ،تاکید کرد: تعداد صندوق های قرض الحسنه که مجوز فعالیت را از مجاری غیر از بانک مرکزی دریافت کرده اند بین ۳ تا ۸ هزار برآورد شده و منابع سرمایه ای آنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تخمین زده می شود، لذا توجه به این بخش مهم بازار غیرمتشکل پولی همواره از اولویت های بانک مرکزی بوده است.

وی با اشاره به طرح موضوع صندوق های قرض الحسنه و منابع کلان آنها در مراجع تصمیم گیری کشور، گفت: با همراهی معاون اول رییس جمهور اطلاعات کاملی از صندوق های قرض الحسنه توسط نیروی انتظامی به بانک مرکزی تحویل داده شد.

دبیر کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر تهیه نرم‌افزار ساماندهی صندوق های قرض‌الحسنه توسط بانک مرکزی، گفت: به منظور ایجاد امکان نظارت بر خط و مداوم صندوق های قرض الحسنه، سامانه شفق از یک سال پیش کلید خورد و امروز به این سامانه در برخی از صندوق ها نصب و به صورت آزمایشی شروع به فعالیت نموده است.

وی ضمن اشاره به راه اندازی سامانه شفق در آینده نزدیک در صندوق های قرض الحسنه خراسان جنوبی ، شمالی و رضوی، گفت: اطلاعات تکمیلی مربوط، به زودی توسط معاون و مدیران حوزه نظارتی بانک به اطلاع عموم خواهد رسید.

گفتنی است ،برای ترویج سنت حسنه قرض‌الحسنه و اطمینان از صحت عملیات آن صندوق ها، اشاعه فرهنگ گردش شفاف وسالم مالی و همچنین پیشگیری از عملیات پولشویی در موسسات و صندوقهای قرض‌الحسنه، بانک مرکزی به عنوان مهمترین نهاد نظارتی در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ اقدام به تهیه سامانه شبکه فراگیر قرض‌الحسنه (شفق) کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

8 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

8 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago