Categories: اخبار نساجی

۳۶۰۰ واحد صنعتی از یارانه های دولتی بهره مند شده اند

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در گفت وگو با با تاکید بر پرداخت ۷۷۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید

نویسنده: میلاد میر هاشمی

همانطور که در خبرها آمده بود وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی که از آزاد شدن حامل های انرژی اثر پذیرفته اند تسهیلات اعطا کرده است تاواحدهای صنعتی با تسهیلات در نظر گرفته شده برای کاهش مصرف انرژی، نوسازی ماشین آلات و افزایش بهره وری اقدام کنند و البته این بسته حمایتی بسته نشده است تا واحدهای صنعتی که تصور می کنند بابت آزاد شدن حامل های انرژی متحمل خسارت شده اند، تحت حمایت دولت قرار گیرند. اما جالب اینجاست که پس از اعلام پرداخت تسهیلات، برخی ها با اظهارات کاملاً غیر مسئولانه و غیر کارشناسانه تنها به کلی گویی اکتفا کرده و می گویند:دولت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) تسهیلاتی نداده است و همه واحد های صنعتی در حال ورشکستگی هستند. اما واقعیت امر چیست؟
یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص ادعاهای مطرح شده به خبرنگار گفت: اگر دولت تسهیلات نداده بود چگونه تسهیلات بانکی به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحدصنعتی رسیده است؟ و چگونه واحد های صنعتی توانستند در برابر آزاد شدن حامل های انرژی سرپا بمانند و با برنامه های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تولیدات خود بیفزایند. با ورق زدن کارنامه واحدهای صنعتی طی ۹ ماهه اخیر مشخص شد که میزان تولیدات کشور در مقایسه با مدت مشابه در سال های قبل رشد مضاعفی داشته و همچنین از میزان واردات کاسته شده است. اگر آمار و ارقام این حرف ها را تایید می کند پس چرا برخی ها ترجیح می دهند که افکار مردمی و حتی تولید کنندگان به سمتی دیگر کشیده شود؟

خواسته برخی از تولیدکنندگان
این مقام مسئول تصریح کرد: در همین راستا برخی از انجمن ها مانند صنایع غذایی و نساجی منکر پرداخت تسهیلات شده اند و گفته اند ارائه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی برای واحدهای صنعتی که اخیراً پرداخت می شود دردی را دوا نمی کند و واحدها نمی توانند برای بهبود فرآیند تولید اقدام موثری انجام دهند. همچنین خط اعتبار انرژی که لحاظ شده تاثیر مثبتی ندارد و به علت سود چهار درصدی که دارد، قیمت تمام شده کالارا بالامی برد. آنها خواستار این شدند که منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها به صورت عادلانه و مساوی بین تمام صنایع توزیع شود تا این پول برای سهم بیمه کارفرما هزینه شود.
بنابر این اگر قرار بود دولت منابع هدفمندی یارانه ها را به این شکل توزیع کند که قاعدتاً هدفمندکردن یارانه ها به نام جراحی اقتصاد رقم نمی خورد. هدفمندی یارانه ها با هدف اصلاح مصرف انرژی کلید خورد. قاعدتاً منابع باید به سمتی برود که سبب افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی شود.

تسهیلات براساس میزان مصرف انرژی
این مقام آگاه ادامه داد: برخی از واحدها اشتغالزایی بالایی دارند اما مصرف انرژی آنها بسیار کم است مانند صنایع نساجی، اما واحدهای فولادی به رغم میزان پائین اشتغالزایی مصرف انرژی بالایی دارند. با این توضیحات و البته جلسات متعدد دولت با انجمن ها نتیجه گیری شد که براساس میزان مصرف انرژی، تسهیلات اعطا شود. حال چطور انجمن ها که خودشان نظر مثبت و کارشناسی داشتند اکنون تغییر عقیده دهند؟

قرار نیست کمک نقدی پرداخت شود
از سویی دیگر نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران هم انتقادکرده است که سهم ۳۰ درصدی تولید از درآمد هدفمندی یارانه پرداخت نشده است و همچنین اعطای تسهیلات با محدودیت هایی روبه رو شده است. وی یادآور شده است که صراحت قانونی در این است که پرداخت ها به شکل مستقیم صورت گیرد اما آنچه تاکنون پرداخت شده عمدتاً در قالب تسهیلات بانکی بوده است و این موضوع نمی تواند به واقعی شدن قیمت ها کمک کند.
این مقام آگاه تصریح کرد: در پاسخ این صحبت باید گفت که در جلسات متعددی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشکل ها و انجمن ها داشته است قرار شد هر بسته حمایتی سه محور قیمت گذاری انرژی، برنامه های جبرانی و کوتاه مدت و افزایش بهره وری داشته باشد و قرار نیست به واحدهای صنعتی پول به صورت مستقیم مانند خانوارها پرداخت شود چرا که چنین پرداخت هایی به جای پیشرفت و نوسازی واحدهای صنعتی سبب درجا زدن آنها می شود.در برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت یارانه مستقیم دیده نشده است. یارانه هایی که پرداخت می شود از طریق سیستم بانکی است. واحدها با مابه التفاوتی که وزارتخانه می دهد می توانند تسهیلات با سود ۱۱ درصد بگیرند و برای نوسازی و تعمیرات ماشین آلات خود برنامه ریزی کنند.البته واحدهای صنعتی که گاز مایع و نفت کوره می گیرند از سوی دولت تسهیلات بلاعوض دریافت می کنند. به ازای هر کیلوگرم خرید گاز مایع توسط واحد صنعتی، دولت ۳۰۰ تومان کمک بلاعوض می دهد و همچنین به ازای خرید هر لیتر نفت کوره، ۵۰ تومان تسهیلات بلاعوض به تولیدکنندگان پرداخت می شود.

پول ها کاملاً مدیریت شده است
نیازی دبیر ستاد عملیاتی هدفمند کردن یارانه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره می گوید: اگر قرار بود درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به صورت کمک بلاعوض در اختیار ۷۰ تا ۸۰ هزار واحد صنعتی قرار بگیرد به هر واحد صنعتی بین یک تا ۲ میلیون تومان اختصاص می یافت حال برای آنکه این مشکل پیش نیاید پول ها به صورت مدیریت شده به واحدها اختصاص یافته است و خوشبختانه این برنامه منسجم سبب شد میزان تولیدات صنعتی رشد چشمگیری پیدا کند.وی توضیح داد: در قالب کمک بلاعوض به واحدهای صنعتی، روزی ۵ میلیون تن نفت گاز با نرخ ۱۵۰ تومان خریداری و به واحدهای صنعتی داده می شود، با این وجود در این مدت به میزان ۲۷۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض فقط در این بخش به واحدهای صنعتی اختصاص یافته است.
نیازی خاطرنشان کرد: سایر رشته های صنعتی هم با توجه به میزان مصرف انرژی ای که دارند از سوی دولت مورد حمایت قرار می گیرند. صنایع نساجی و صنایع غذایی هم از دسته صنایعی هستند که دولت تسهیلات ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته است. وی درباره این که برخی از انجمن ها مدعی شده اند که وزارت صنعت پولی را نداده است گفت: از زمان آغاز هدفمند کردن یارانه ها تاکنون ۳ هزار و ۵۹۶ واحد صنعتی تسهیلات گرفته اند و نمی توان مدعی شد که وزارتخانه پول اختصاص نداده است.
[جدول ارائه شده از تعداد واحدهایی است که از دولت تسهیلات اخذ کرده اند] نیازی اذعان داشت: برای آنکه ۲۵ رشته صنعتی که تاثیرپذیر از هدفمند شدن یارانه ها تفکیک شوند ۴ محور سهم انرژی در قیمت فروش، سهم حمل و نقل در قیمت، سهم درصد هزینه خانوار و تغییر مصرف بعد از آزاد شدن حامل های انرژی مدنظر قرار گرفت لذا این عددها نشان می دهد که ۲۵ رشته طبق فعالیت های کارشناسی تشخیص داده شده اند و نمی توان گفت که این تعداد رشته کافی نیست.با این اوصاف وزارت صنعت، معدن و تجارت واحدهای تاثیرپذیر را به درستی شناسایی کرده است.محمدرضا فرزین دبیرکارگروه ستاد تحول اقتصادی نیز گفت: طی ۹ ماهه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی، بابت آزادشدن حامل های انرژی پرداخت شده است.
فرزین افزود: طی سه ماهه پایانی سال ۸۹ و ۶ ماه نخست سال جاری مجموع پرداخت ها از محل یارانه ها به بخش تولید شامل صنعت، کشاورزی، خدمات و حمل و نقل حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که از این محل، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه به بخش صنعت بابت اعطای خط اعتباری انرژی و بهینه سازی فرآیند تولید اختصاص یافته است.وی ادامه داد: علاوه بر این، بابت سهمیه گازوئیل کمک بلاعوض پرداخت شده است.کمتر از ۷ درصد مشکل واحدهای صنعتی به موضوع هدفمندی یارانه ها برمی گردد و بیشتر مشکل صنعتگران به تامین منابع مالی مربوط می شود با آنکه برخی هدفمندکردن یارانه ها را زیر سوال می برند اما آمارها نشانگر رشد در بخش صنعت است.تعداد جواز تاسیس صادر شده برای واحدهای صنعتی در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸درصد رشد یافته است و حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده توسط متقاضیان اجرای این طرح ها با رشد ۵/۶۲ درصدی و اشتغال پیش بینی شده از محل پروانه بهره برداری نیز نیم درصد است. تولید محصولات غذایی و آشامیدنی ۹/۲۵ درصد، منسوجات
۷/۱۱ درصد، پوشاک ۸۶ درصد ،دباغی چرم، کیف و کفش ۷۵ درصد و محصولات تولیدی از نفت ۴۲ درصد پیشرفت در صدور جواز تاسیس داشته اند.همچنین تعداد پروانه بهره برداری صادر شده ۴ درصد رشد داشته است و حجم سرمایه گذاری ناشی از این پروانه ها ۵/۴۵ درصد و اشتغال این بخش نیز ۱۸۷ درصد رشد داشته است.

روزنامه ایران، شماره ۴۸۹۳ به تاریخ ۲۸/۶/۹۰، صفحه ۹ (تولید)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago