Categories: اخبار نساجی

۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای واحدهای تولیدی در سال ۹۱

وزیرصنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:
۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای واحدهای تولیدی در سال ۹۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدیدبرای سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در سال ۹۱ خبرداد و درعین حال انتظارات خود را به عنوان متولی تولید از سایر دستگاه ها در سال تولید ملی مطرح کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت ، معدن و تجارت ،‌’مهدی غضنفری’ در سخنان پیش ازخطبه های نماز جمعه این هفته تهران افزود: برای واحدهای در حال احداث و واحدهای در حال بهره برداری ،در مجموع ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است .

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ از سوی مقام معظم رهبری با نام ‘سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ انتظارات خود را به عنوان متولی تولید از سایر دستگاه ها عنوان کرد و گفت : علاوه بر این وزارتخانه همه دستگاه ها وظایف خاصی دارند و انتظار می رود تا برنامه های خاص خود را طراحی و عملیاتی کنند و منتظر نباشیم که تنها یک دستگاه بار مسئولیت را به دوش کشد.

وی همچنین با اشاره به آمارهای سال گذشته گفت : دراین سال رشد اقتصاد ۶ درصد و رشد صنعت ۱۰ درصد بود ، رشد بخش بازرگانی بیش از هفت درصد بود که این ارقام نشان دهنده آن است که از رشد متوسط بالاتر بوده و گویای توجه دولت دراین بخش ها است .

غضنفری اظهار داشت : درنگاه تحریم کنندگان اقتصاد کشور ما متکی به نفت است و آنها تصور می کنند که اگر فشاری به نفت وارد کنند سازوکار کشور دچار مشکل می شود در حالی که این خیال آنها باطل است ،اقتصاد جمهوری اسلامی ایران جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهان است و طبیعی است که این امر ناشی از مدیریت در حوزه اقتصاد ، فرصت ها و مزیت های خدادادی است .

وی گفت: کشورمان در تنوع مواد معدنی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد و در حوزه تولید سیمان نیز جایگاه دهم را از آن خود کرده ، در سرب و روی نیز بزرگترین رتبه را در خاورمیانه به خود اختصاص داده و در حوزه خودرو رتبه ۱۳ در جهان را دارد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رتبه ۱۷ ایران در تولید فولاد درجهان ادامه داد در تولید مس نیز جزو ۱۰ کشور نخست هستیم و در کاشی و سرامیک نیز همین رتبه را به دست آورده ایم .

به گفته وی ، جمهوری اسلامی ایران در تولید فیروزه ، پسته و زعفران در دنیا بی رقیب است و کشورهای محدودی در جهان به این تولید و صادرات می پردازند و از سویی در فرش نیز بزرگترین صادر کننده جهان به شمار می آییم .

غضنفری تاکید کرد:کشورمان در صادرات با توجه به محاسبات رتبه ۲۳ در جهان را از آن خود کرده است .

وی افزود: در شرایط تحریم های فلج کننده در سال ۸۴ ، صادرات غیرنفتی ایران ۸.۵ میلیارد دلار بود که این میزان در آغازین روزهای دولت نهم به ۵۰ میلیارد دلار رسید و در خلال این چند ساله یعنی از سال ۸۴ تا ۹۰ به رشد قابل توجه در صادرات غیرنفتی و صدور خدمات فنی ومهندسی رسیدیم .

غضنفری گفت: در سال گذشته صادرات غیرنفتی نسبت به یک سال قبل از آن رشد ۳۰ درصدی داشت که نشان دهنده آن است در شرایط خاص و ارتباطات گسترده ، تحریم ها به جای اینکه اقتصاد کشورمان را نشانه رود، حتما هزینه هایی را بر دوش تحریم کنندگان به بار داشته است که اقتصاد به هم ریخته آنها را بیشتر متلاطم کند .

وی افزود: با توجه به اینکه نیاز کشور به تولید فولاد خام ۱۸ تا ۱۹ میلیون تن است به همین دلیل در این زمینه طرح های خوبی را برای اجرا داریم تا دراین زمینه به خودکفایی برسیم .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حجم تولید نشان از انبوهی از سرمایه گذاری های انجام شده دارد به نحوی که از سال ۸۴ تاکنون ۷۰۰ بنگاه جدید بزرگ با ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری احداث شده است .

غضنفری ادامه داد: سرجمع بنگاه های کوچک ، متوسط و بزرگ به بهره برداری رسیده از ابتدای دولت نهم تاکنون ، ۲۴ هزار بنگاه است که برای آنها ۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده و اشتغال پایداری را برای ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد کرده است .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت دربخش دیگری از سخنان خود به مصوبه دولت مبنی بر تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل درآمدهای هدفمندی برای حوزه تولید اشاره کرد و گفت : از این طریق می توانیم به بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی اقدام کنیم و برخی بسته های حمایتی را با هدف جایگزین کردن تکنولوژی های نو به جای قدیم اجرا کنیم .

وی افزود: ازمحل صندوق توسعه ملی سه هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای سرمایه در گردش بخش خصوصی پیش بینی شده است .

غضنفری تصریح کرد : البته پنج هزار میلیارد تومان نیز از طریق سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی آزاد می شود که مجموع این اعتبارات ۱۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در مرحله دوم بهره برداری این وجوه جدید برای سرمایه در گردش بنگاه ها به کار گرفته می شود.

وی با بیان این که ضروری است که در سال تولید ملی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ابزارهای جدید منابع مالی را معرفی کنند، افزود: حجم سرمایه گذاری ها برای بالفعل کردن خیلی بیشتر از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است .

غضنفری افزود:باید از روش های جدید انتشار انواع اوراق مشارکت که حلیت آنها مشخص شده و شرعی بودن آنها نیز تایید شده و مجوزهای لازم را نیز اخذ کرده اند،‌استفاده کرد .

وی با اشاره به اینکه بنگاه ها در سه مرحله احداث ، بهره برداری و آسیب مورد حمایت قرار می گیرند ،‌گفت: درمرحله نخست، احداث ، تولید و زایش بنگاه ها ، هم اینکه ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در وزارت صنعت ، معدن و تجارت پیش بینی شده که از این میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق فروش شرکت ها و سهام وزارتخانه در نظر گرفته شده که دراین خصوص قراردادهای آن منعقد شده است .

غضنفری گفت : بخشی ازاین اعتبار از طریق فروش سهام وزارت صنعت ، معدن و تجارت در فولاد مبارکه ، خوزستان ، مجتمع کارخانجات مس و خودروسازی محقق می شود تا از این طریق واحدهای نیمه تمام تکمیل شوند بنابراین سهام خود را تبدیل به پول کردیم .پیمانکار این پول را می گیرد تا پروژه ها را تکمیل کند .

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: هم اکنون ۲۰ هزار طرح با بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و قرار است بانک های عامل به این طرح های بخش خصوصی ۲ هزار میلیارد تومان تزریق کند .

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی نیز قرار است برای این پروژه ها ۴.۵ میلیارد دلار تزریق کند، عنوان کرد : این پروژه ها با بهره گیری ازاین اعتبارات تکمیل خواهند شد .

غضنفری تاکید کرد : این اعتبارات جدای از تعهدات معمول و روال عادی بانک های عامل است که از قبل داشته اند .

وی در ادامه گفت : برای ۶۰ هزار واحد تولیدی که هم اینک مشغول فعالیت بوده و به شدت نیز به سرمایه در گردش نیازدارند از بانک های عامل انتظار می رود تا در چارچوب قوانین به آنها تسهیلات ارایه کنند.

وی این موضوع را نیز یادآور شد که برای برخی صنایع که قدرت تولید ندارند در وهله نخست ۳۰۰ میلیارد تومان به استانداری ها واریز شد که این اعتبارات یا برای کمک به فرایند های جدید واحدهای تولیدی به کار گرفته شود و یا اینکه به تغییر فرایند اقدام کنند.

غضنفری در بخشی از سخنان خود در خطبه های پیش از نماز جمعه امروز تهران ، گفت : از بانک ها در سال تولید ملی انتظار می رود تا در ارایه تسیهلات در چارچوب قوانین و مقررات سهولت داشته باشند .

وی ادامه داد : پرونده تخلف سه هزار میلیارد تومانی نباید باعث شود که جرات و جسارت کار در چارچوب قانون را کاهش دهیم و از قوه قضاییه و دیگرانی که تاثیر گذار هستند انتظار می رود بانک ها را به بازگشت به فضای تحرک گذشته فراخوانند وحالت انقباضی را ازبانک ها باید گرفت .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد:نقش بانک ها بسیار مهم است نباید آنها را ترساند، کار آنها عالمانه است .

وی با بیان اینکه ضروری است که در سال تولید ملی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ابزارهای جدید منابع مالی را معرفی کنند ، افزود: حجم سرمایه گذاری ها برای بالفعل کردن خیلی بیشتر از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

23 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago