اخبار نساجی

مطالبات معوق ۴ بانک خصوصی اعلام شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

جزئیات مطالبات معوق بانک‌های خصوصی منتشر شد.

آمارهای رسمی تسهیلات اعطایی بانک سرمایه را در اردیبهشت ۱۳۹۲ بالغ بر۴۶.۶۶۱ میلیارد ریال گزارش می کند که تسهیلات اعطایی به اشخاص۴۴.۶۶۱ میلیارد ریال بود، همچنین تسهیلات اعطایی این بانک به بخش غیر دولتی و دولتی به ۳۹.۷۸۸ میلیارد ریال رسیده است.

بانک سرمایه تا اردیبهشت ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۲.۹۱۹ میلیارد ریال مطالبات معوق ،سررسید گذشته و مشکوک الوصول دارد که در این شاخص یکی از رکورداران بانکهای خصوصی است . نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی در بانک سرمایه نیزاز ۳۴درصد در اردیبهشت ۹۱ به ۲۷.۷ درصد در اردیبهشت ۹۲ رسیده است.

همچنین آمارهای رسمی مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک الوصول سال ۹۱ بانک سرمایه را ۱۱.۴۶۹ میلیارد ریال گزارش می کند. بانک سرمایه در اردیبهشت ماه سال جاری بالغ بر ۲۰۰۰میلیارد ریال تسهیلات به بانک ها و موسسات اعتباری پرداخت کرده است.

در همین حال، آمارهای رسمی نشان می‌دهد مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک الوصول بانک پاسارگاد در خرداد ۱۳۹۲ به ۱۴ هزارو ۷۳۲ میلیارد ریال رسیده است. این مطالبات نسبت به اسفند سال گذشته حدود ۴۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴ درصد رشد دارد. بر این اساس این مطالبات از ۱۰هزارو ۹۶۸ میلیارد ریال در خرداد ۹۱ به ۱۰ هزارو ۵۸۴ میلیارد ریال در اسفند همین سال رسیده است. البته این رقم نسبت به اعطای تسهیلات ۱۸۸ هزار میلیارد ریالی مبلغ ناچیزی است اما سبب شده نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی بانک در خرداد ۱۳۹۲ به ۲۴ درصد برسد.

تسهیلات دریافتی پاسارگاد از بانکها و موسسات اعتباری رو به کاهش است به گونه ای که از یک هزارو ۳۱۵میلیارد ریال درخرداد ۹۱به ۱۵ میلیارد ریال در اردیبهشت ۹۲ رسیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ذخیره تسهیلات و مطالبات بانک نیز از۷هزار میلیارد ریال در اسفند ۹۱به ۵هزار میلیارد ریال در خرداد ۹۲کاهش یافته است. اما گواهی سپرده بیشترین سهم را در اقلام بدهی بانک را دارد به گونه ای که رقم آن در اردیبهشت ۹۲ بالغ بر ۱۶.۶ هزار میلیارد ریال گزارش شده است.

کل سپرده های اشخاص پاسارگاد ۲۹۹.۸ هزار میلیارد ریال است که سپرده های سرمایه گذاری ۲ سال و بیشتر نیز سهم ۹۶ هزار میلیارد ریالی تا پایان اردیبهشت در اقلام بدهی را از آن خود کرده است. در ادامه نگاهی به جدول تعهدات پاسارگاد خواهیم داشت.

آمارها نشان می دهد حجم مطالبات سررسید گذشته ،معوق و مشکوک الوصول بانک پارسیان تا پایان اسفند سال گذشته به ۵۸هزارو ۷۱ میلیارد ریال و نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی بانک به ۲۳ درصد رسیده، این در حالی است که این نسبت در اسفند سال ۹۰ بالغ بر ۱۹ درصد بوده و نشانگر آن است که نه تنها نسبت مطالبات معوق در بانک پارسیان کاهش نیافته بلکه در حال افزایش است به گونه ای که این نسبت در اردیبهشت ۹۲ به ۲۵ درصد رسید و مطالبات معوق ، سررسید گذشته و مشکوک الوصول بانک نیز ۶۰هزارو ۶۱۶میلیارد ریال در فروردین ماه ۹۲ گزارش شده است.

بنابراظهار آمارهای رسمی نسبت تسهیلات اعطایی به سپرده های اشخاص در این بانک و تا اردیبهشت ۹۲ بالغ بر ۸۹درصد و نسبت تسهیلات اعطایی به کل سپرده ها ۷۸ درصد گزارش شده است. آمارها ذخیره تسهیلات و مطالبات به مطالبات غیر جاری را در مذکور ۲۱ درصد عنوان می کند.

مجموع تسهیلات دریافتی این بانک تا پایان فروردین به ۴۷۷ میلیارد ریال رسید که این رقم در مقایسه با رقم ۲ هزارو۷۰۸ میلیارد ریالی در مدت مشابه سال قبل رقمی ناچیز است؛ هرچند که این بانک در فروردین سال جاری بالغ بر ۲۶ میلیارد ریال به بانک مرکزی بدهکار است اما عمده تسهیلات دریافتی آن به بانک ها و موسسات اعتباری خارجی با رقم۴۵۰ میلیارد ریال مربوط است.

تسهیلات اعطایی به اشخاص بانک در فروردین ۹۲ بالغ بر ۲۵۵هزارو۹۷۲ میلیارد ریال گزارش شده است. تعهدات پارسیان بابت اعتبارات اسنادی گشایش شده درفروردین ۹۲به۱۱ هزارو ۴۲۹ میلیارد ریال رسیده و تعهدات بابت ضمانت نامه های صادره نیز ۱۲ هزارو ۲۳ میلیارد ریال گزارش شده است.

در فروردین ماه سال جاری سپرده های اشخاص در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت دو ساله دارای بیشترین رقم است به گونه ای که ۷۰ هزارو ۸۶۰ میلیارد ریال از این سپرده ها در بخش کوتاه مدت ۳ ماهه طبقه بندی می شود و۱۷۱ هزارو ۱۶۵ میلیارد ریال در بخش سپرده های دو ساله و بیشتر جای می گیرد. سپرده های بانک و موسسات اعتباری در این مدت نیز به ۲۹ هزارو ۸۸۸ میلیارد ریال بالغ می شود . این بانک تا فروردین ماه سال جاری بالغ بر ۶ هزارو ۲۵ میلیارد ریال نیز سپرده بانک ها و موسسات را نگه داری می کند.

آمارهای رسمی نشان می دهد نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی بانک سامان در پایان اسفند سال گذشته در بین بانک های خصوصی دارای رکورد ۳۶.۱ درصدی است، این شاخص در فروردین ۹۲ نیز به ۳۶ درصد رسیده و در اردیبهشت با کاهشی اندک ۳۵.۳ درصد گزارش شده است.

این در حالی است که بانک سامان تا پایان اسفند ۱۳۹۱ بالغ بر ۶۳هزارو ۴۳۶میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و با اندکی افزایش تسهیلات پرداختی را در فروردین و اردیبهشت ۹۲ بالغ بر ۶۳ هزار و ۵۴۶میلیارد ریال گزارش کرده است. رقم مطالبات سررسید گذشته معوق ومشکوک الوصول بانک سامان نیز در ماه های فروردین و اردیبهشت با ارقامی ثابت به ۲۲ هزارو۸۶۵ میلیارد ریال گزارش شده است.

این مطالبات در اسفند ۹۱ بالغ بر ۲۲ هزارو ۸۹۸ میلیارد ریال بود و با مقایسه این رقم با تسهیلات پرداختی ۶۳هزار میلیارد ریالی این نتیجه به دست می آید که یک سوم تسهیلات پرداختی این بانک در سر فصل مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک الوصول طبقه بندی می شود. از رقم مذکور بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی جاری به بخش های دولتی و غیر دولتی است.

نسبت تسهیلات اعطایی سامان به سپرده های اشخاص در اسفند گذشته به ۶۳ درصد رسیده و نسبت تسهیلات اعطایی به کل سپرده ها ۵۶ درصد گزارش شده است، همچنین نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی نیز در این مدت بالغ بر ۳۶ درصد گزارش شده است.

مجموع تسهیلات دریافتی بانک سامان تا پایان فروردین ۹۲ بالغ بر ۱۱۳میلیارد ریال گزارش شده که این تسهیلات از بانک ها و موسسات اعتباری خارجی دریافت شده است . این رقم در اسفند گذشته بالغ بر ۲۴۵ میلیارد ریال بوده است. سپرده های اشخاص در این بانک و در مدت مذکور بالغ بر ۱۰۰هزارو ۱۷۹ میلیارد ریال،سپرده های بانک ها و موسسات اعتباری نیز بالغ بر ۱۴ هزارو ۳۵ میلیارد ریال در مدت مذکور گزارش شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×