اخبار فرش ماشینی

اتاق فکر فرش ماشینی ایران محلی است برای اظهار نظرات متفاوتی از دست اندرکاران فرش ماشینی

اتاق فکر صنعت فرش ماشینی▼ نظر شما در رابطه با اتحادیه و صنف فرش ماشینی، کارکردها، وظایف و  عملکردهای آنها چیست؟
آقای قاسم زاده :
بدون اتحادیه ها فعالیت اصناف ممکن نیست
در ابتدا لازم می دانم کمی به عقب برگردم و مختصری در رابطه با شکل گیری اتحادیه توضیح دهم. در سال های دورتر اتحادیه فرش ماشینی به دلیل کم اهمیت بودن تولید فرش ماشینی و عدم وجود تعداد کافی کارخانجات فرش هنوز شکل نگرفته بود تا حدود سال ۶۵ که با مشکلات بسیار زیاد اتحادیه فرش ماشینی را به طور مستقل راه اندازی کردیم.
آقایان نصیرایی، شکوهی، زینت بخش، کمالیان، کمیلی و نوری از اولین مسببین تشکیل اتحادیه بودند. در یک اتاق اجاره ای در خیابان میرزای شیرازی فعالیت خود را آغاز کردیم و در کنار تعاونی فرش ماشینی فعالیت های ویژه اتحادیه را پیگیری می کردیم. به دلیل گسترش فعالیت های اتحادیه، رونق صنعت فرش ماشینی و به دنبال آن افزایش تقاضا ها برای واحدهای صنفی فرش و موکت مجبور شدیم فضای بزرگتری را به کار اختصاص دهیم تقریباً یک سال و نیم بعد دفتر فعلی اتحادیه را با کمک اعضاء صنف خریداری کردیم و تا به حال در این محل مشغول فعالیت هستیم. در آن زمان من بازرس اتحادیه بودم و کلیه بازرسی های مناطق تهران را انجام می دادم. در سال های اخیر هم در سمت های خزانه دار، نائب رئیس و بازرس اتحادیه خدمتگزار همکاران عزیز هستم.
قطعاً اتحادیه نقش بسیار مهمی را در هدایت و سازماندهی صنف بر عهده دارد. هر صنفی بدون داشتن اتحادیه نمی تواند فعالیت های منسجمی داشته باشد. در تمام کشورها اتحادیه های صنفی دارای قدرت اجرایی بسیار بالایی هستند و یک بازوی اجرایی قوی برای دولت به شمار می روند.
اتحادیه با کنترل و نظارت از طرفی حقوق صنفی همکاران در مقابل یکدیگر را در چهارچوب قابل قبول و عادلانه حفظ می کند و هم از حقوق مصرف کنندگان دفاع می کند. در واقع اتحادیه ها نهادهای نظارتی و حمایتی هستند که از دل صنف و مغازه داران برخاسته است. به همین دلیل است که همیشه اتحادیه ها با اصناف و مغازه داران که همان مردم جامعه هستند رابطه بسیار نزدیک و صمیمی دارند و همین دوستی و مودت همواره باعث هماهنگی، کنترل و تنظیم بازار می شود. امروزه در دنیا با کوچک شدن دولت ها همه چیز به دست خود مردم سپرده شده و در واقع در حکومت مردم به مردم که نظام جمهوری اسلامی نیز به آن توجه خاصی دارد اتحادیه ها جایگاه بلند مرتبه ای دارند. به خصوص صنفی مانند فرش ماشینی در حال حاضر بسیار با اهمیت است چرا که یکی از نیازهای دیرینه خانواده های ایرانی یعنی فرش را برآورده می کند. همان طور که عرض کردم اتحادیه نهادی است که از خود صنف و اعضاء برخاسته و از جنس خود آن هاست. همه اعضای هیات مدیره اتحادیه خود از فروشگاه داران و با سابقه های صنعت فرش ماشینی هستند و با هدف خدمت رسانی فعالیت می کنند.
اتحادیه متعلق به اعضاست بنابراین باید مشارکت بیشتری در آن داشته باشند. متاسفانه اغلب دوستان و فروشگاه داران تنها زمانی که کار یا مشکلی دارند به ما سر می زنند. در حالی که ما همیشه برای شنیدن انتقادات و پیشنهادات و همکارای با آن ها آماده هستیم. شاید بخشی از این مربوط به کم کاری اتحادیه و بخشی هم کم کاری اعضاء محترم و فروشگاه داران عزیز باشد. قطعاً همکاری تعامل و تبادل نظر اتحادیه و اعضاء هر چه بیشتر باشد به نفع صنف خواهد بود.

آقای غفاری:
اعضاء اعتماد کافی به اتحادیه ندارند!
به نظر من اتحادیه یک محل بسیار خوب برای اتحاد بیشتر بیش از ۶۰۰ واحد فرش فروشی پروانه دار در سطح تهران است و موجب می شود اعضاء بتوانند خواسته های خود را مطرح نمایند و متولی داشته باشند. در اینجا لازم می دانم از اعضاء هیات مدیره اتحادیه و جناب آقای کمالیان که افراد بسیار با تجربه و قابلی هستند تشکر کنم. اما اشکال اساسی اینجاست که اعضاء هنوز اعتماد کافی به اتحادیه و کارکردهای آن ندارند که البته این هم تقصیر اعضاء و صنف فرش فروشان نیست بلکه تقصیر ارگان های دولتی مانند مالیات و دارایی است. نمونه های زنده ای که اتفاق می افتد موجب شده تا اعضاء به این جمع بندی برسند که اتحادیه نمی تواند برای آن ها کار خاصی انجام دهد و بیشتر حالت سمبلیک دارد. مثلاً یکی از فروشگاه های همکار ما امسال با برگه مالیاتی معادل ۱۰ برابر مبلغ سال گذشته مواجه شد و پس از پیگیری ها و اعتراضات پی در پی نه از دست کارشناسان اتحادیه کاری برآمد و نه از شکایات و اعتراض. وقتی اعضاء می بینند که مالیات و دارایی بدون هیچ قانون و اصلی در شرایط بد اقتصادی مالیات ها را این گونه بی رحمانه افزایش می دهد و از اتحادیه هم به عنوان تنها مرجع حامی او کاری بر نمی آید چه انگیزه ای برای او باقی می ماند؟ و این اعتماد سلب می شود.
متاسفانه امروزه اتحادیه ها تقریباً قدرت اجرائی بسیار کمی دارند و به جای اینکه همه پیگیری ها و ارتباطات و نظارت ها از طریق اتحادیه انجام شود دارایی، مالیات، اماکن، تعذیرات و … هریک به نوبه خود گریبان گیر فروشگاه داران و اصناف می شوند. این مورد روابط بین اعضاء و اتحادیه را سرد کرده است.

آقای حیدری دستجردی:
صنف و تولید کنندگان ارتباط خوبی ندارند.
صنف فرش ماشینی و موکت به دلیل رشد صنعت فرش ماشینی در سال های اخیر شرایط بسیار خوب و رو به جلویی را داشته. ورود ماشین آلات به روز و مدرن که توسط حمایت های دولتی و وام های بسیار خوبی که داده شده انجام گرفت رونق خوبی به این صنعت داد. قطعاً صنف زمانی پویا می شود که پشتوانه تولید خوبی داشته باشد. به نظر من مهمترین مشکل در حال حاضر ارتباط ضعیف تولیدکنندگان با صنف و فروشگاه داران است. به نظر من فروش حال تولید را درک نمی کند و تولیدکننده نیز هیچ درکی از مشکلات بخش توزیع و صنف ندارد. در کنار این موضوع همان طور که عرض کردم پشتوانه پیشرفت صنف موکت و فرش ماشینی تولید است چرا که اگر تولیدی نباشد صنفی هم وجود نخواهد داشت. اگر در کشور به تولید آسیب وارد شود قطعاً در کار ما تاثیر گذار است. دقیقاً شرایطی که در چند سال اخیر تجربه کردیم همین امر را نشان می دهد. وقتی الیاف و سایر هزینه های تولید گران می شود و تولیدکننده دچار مشکل می شود بنکدار و فروشگاه دار نیز تحت فشار قرار می گیرد. حتی رقابت های نا سالم بین برخی از تولیدکنندگان بر فعالیت صنف تاثیر گذار است. رقابت ناسالمی که اغلب در بین تولیدکنندگان کوچک و متوسط در کاشان رایج است. شرکت های بزرگ و برندهای باسابقه به نوبه خود بازارهای داخلی و خارجی را در اختیار دارند و نیازی به رقابت شدید نا سالم با یکدیگر ندارند.

آقای میر عظیمی:
در صنعت و صنف فرش ماشینی هیچ کس در جایگاه خود نیست؟
من در اینجا لازم می دانم از اتحادیه و هیأت مدیره آن تشکر کنم چرا که سعی خود را کرده اند. به نظر من اولین مشکل اتحادیه ما محل دفتر اتحادیه است که اصلاً در شان اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران نیست. به نظر من اتحادیه ارتباط خوبی با اعضای خود ندارد که راه حل آن به ذکاوت و کاردانی اعضای هیأت مدیره بر می گردد که چگونه اعضاء را به همکاری و تبادل نظر دعوت کنند. باید راهکار را پیدا کنند.
تا به حال متاسفانه فقط دعوت اتحادیه از اعضاء یا به دلیل مسائل مالیاتی بوده و یا به دلیل رای گیری و انتخابات اتحادیه. در حالی که موضوع های بی شماری هست که می تواند موضوع گردهمایی و جمع شدن اعضاء دور یک میز باشد.
من خوشحالم که این نشریه به عنوان نشریه رسمی اتحادیه به موضوعات مهم صنف می پردازد. یکی از مشکلات ما در صنعت و صنف فرش ماشینی تعریف صحیح جایگاه تولید کننده ، بنکدار و فروشگاه دار است. من مصاحبه های شما را با همکاران در شماره های قبلی مجله مطالعه کردم و با احترام به همه نظرات دوستان و عزیزان می خواهم این موضوع را از منظر دیگری مطرح کنم. به نظر من در صنعت و صنف فرش ماشینی ما در ایران هیچ کس در جایگاه اصلی و شایسته خود قرار ندارد. امروز تولیدکننده برای خودش فروشگاه می زند و تک فروشی می کند، بنکدار و توزیع کننده عمده، خودش به یک تک فروش تبدیل شده و… که برای این صنف بسیار بد است. علت این امر به عقیده من عدم توجه و رسیدگی اتحادیه صنف فرش ماشینی و موکت تهران بوده. چرا که از روز اول نسبت به این امر بی توجهی شده است. من شخصاً یکی از منتقدین اتحادیه در این بخش هستم. آقایانی که در مصاحبه ها خود را متولی این صنف می نامند و اظهار می کنند در بطن این صنعت و صنف هستند چرا به این موضوع مهم تا به حال بی توجه بوده اند. اتحادیه تنها جایی است که می تواند در برابر این ناهمگونی ها و ناهماهنگی موضع گیری کند. اتحادیه در کنار فعالیت خوب خود هرگز نتوانسته جایگاه تولیدکننده، فروشگاه دار و توزیع کننده را تفکیک کند.

▼ نظر شما در مورد مشکلات مالیاتی و مسائل مبتلابه صنف در این رابطه چیست؟
آقای قاسم زاده:
ارگان های دولتی تعاملی با اتحادیه ها ندارند!
در سال های گذشته در تعامل خوبی که سازمان های مالیاتی و دارایی با اتحادیه ها داشتند با در نظر گرفتن شرایط بازار و توان مالی صنف، مالیات به صورت درصدی توافقی انتخاب و توسط اتحادیه اجرایی میشد. اما متاسفانه امسال این اتفاق نیفتاده و ارقامی توسط آقایان اعلام می شود که اصلاً پرداخت آن در توان اصناف نیست. آن هم در شرایط اقتصادی کشور که همه واحدهای تولید، بنکداران، فروشگاه های فرش و… با مشکلات جدی مواجه هستند. به نظر من اخذ مالیات از اصناف باید قانونمند باشد و به خود اصناف سپرده شود. متاسفانه در دولت نهم و دهم بخشی از اختیارات و توان اجرایی اتحادیه ها از آن ها سلب شد که امیدواریم در دولت جدید آقای روحانی این اختیارات به اتحادیه ها بازگردانده شود تا بتوانند بیشتر به دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت کنند.

آقای حیدری دستجردی:
اتحادیه نتوانسته از حقوق صنف دفاع کند.
به نظر من از این نظر اتحادیه ضعیف عمل کرده است. برخی از اتحادیه ها از جمله اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران در بحث های مربوط به مالیات و دارایی موضع گیری های بسیار قوی و خوبی داشتند. متاسفانه من به شخصه هنوز با اعضای اتحادیه و اعضای هیات مدیره و نحوه فعالیت آن ها آشنایی ندارم. باید جلسات اتحادیه با اعضاء خیلی بیشتر از این باشد تا خودشان را پیدا کنند و از قدرت و پتانسیل خود آگاه شوند. اگر اتحادیه با اعضاء هماهنگ و منسجم باشد می تواند از حقوق اعضاء دفاع کند. وقتی اتحادیه در برابر دارایی قدرتی ندارد و اداره مالیات برای اتحادیه مرز تعیین می کند چگونه می خواهد از حقوق فروشگاه داران دفاع کند؟ در حال حاضر اتحادیه انسجام و استحکامی که باید در روابط خود با اعضاء داشته باشد را ندارد و شاید به همین دلیل هم در بخش های دولتی چندان قدرتمند نیست. منافع شخصی زودگذر است اما منافع صنفی شامل طیف وسیعی از افراد جامعه می شود. متاسفانه دارایی در حال حاضر قانون و منطقی ندارد. این موجب فرار مالیاتی می شود و در نهایت برای دولت نتیجه عکس خواهد داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای میرعظیمی:
اتحادیه ها در ایران قدرت اجرایی ندارند.
ببینید این مشکل یک مشکل اساسی است که گریبان گیر همه اصناف است و فرش ماشینی فروشان، صنف مبلمان، طلا و جواهر و … همه به نوعی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. اما باید صادقانه بپذیریم که اتحادیه ها نمی توانند به هیچ عنوان در این بین وارد شوند و اظهار نظر کنند. چرا که اصولاً قدرت اجرایی ندارند. نه اینکه اتحادیه ها و اصناف نخواهند این کار را انجام دهند بلکه قانونگذار این قدرت را از آن ها سلب کرده است.
اگر کمی واقع بین باشیم وقتی حتی شورای اصناف کشور نمی تواند در مقابل تصمیمات سازمان های متولی مالیات و دارایی کاری انجام دهد چگونه اتحادیه صنف فرش ماشینی و موکت که جزء کوچکی از شورای اصناف است می تواند در مالیات دخالت کند.
ما باید با واقعیت ها زندگی کنیم و نمی شود شعار داد. اتحادیه به نوبه خود زحمت می کشد و مشاور امور مالیاتی ویژه ای را به اعضاء جهت همفکری و مشورت معرفی کرده است.

▼ نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا انتظارات فعالان صنف را برآورده کرده است؟
آقای قاسم زاده:
اتحادیه از نمایشگاه حمایت می کند
به نظر من این نمایشگاه یک اتفاق خوب در این صنعت است و رقابت خوبی را بین کارخانه داران ایجاد نموده است. صنف فرش ماشینی و موکت نیز هر ساله از این نمایشگاه حمایت کرده است. از همین جا از همه همکاران عزیز و دوستان گرامی دعوت می کنم از این نمایشگاه دیدن کنند و با آخرین دستاوردها و نیازهای بازار آشنا شوند. این نمایشگاه در واقع تبلور همکاری بین تولیدکنندگان فرش ماشینی کشور، شرکت برگزار کننده نمایشگاه و صنف محترم فرش ماشینی و موکت است که امیدواریم بتوانیم با همفکری و تبادل نظر بیشتر به هر چه با شکوه تر شدن آن کمک کنیم.

آقای غفاری:
همه برندها باید در نمایشگاه حاضر شوند
به نظر من نمایشگاه یک ایده بسیار جالب بود و به دلیل شناسایی یک ظرفیت خالی موفقیت بسیار زیادی را پیدا کرده است. تولیدکنندگان باید عادت کنند که محصولات خود را از طریق نمایشگاه ها به نمایش بگذارند. به نظر من این نمایشگاه یک کلاس آموزشی بسیار خوب برای حضور شرکت های تولیدکننده فرش ماشینی در رویدادهای بین المللی بزرگ است. نمایشگاه سال به سال با رشد خوبی مواجه بوده است. تنها مشکل موجود تفاوت بین سالن هاست که یکدست نیستند و بسیاری از شرکت ها از این موضوع گله مند هستند که برگزار کننده نمی تواند سالن های یکدست و موقعیت های برابر را در اختیار شرکت های رقیب و بزرگ قرار دهد. مثلاً سالن های ۸ و ۹ بهترین سالن های نمایشگاه است و تقریباً مابقی سالن ها از کانون توجهات دور هستند. قطعآً باید نمایشگاه جنبه های بین المللی بسیار بیشتری داشته باشد و مهمانان خارجی و حتی غرفه گذاران خارجی در آن حضور پیدا کنند. به نظر من در بین تولیدکنندگان داخلی هنوز فرهنگ و دانش تبلیغات و برند سازی، حضور در نمایشگاه و استفاده از شیوه های نوین کاری وجود ندارد. بسیاری از آن ها احساس می کنند چون همه تولیدات خود را می فروشند یا صادر می کنند دیگر نیازی به این چیزها ندارند در حالی که این یک نظریه اشتباه است.
نمایشگاه فقط فروش و بازاریابی نیست اگر این نمایشگاه محلی برای نمایش همه پتانسیل های ما باشد و خارجی ها هم از آن دیدن کنند بهترین محل جهت زمینه سازی برای صادرات است.

آقای میر عظیمی:
تبلیغات نمایشگاه ضعف های جدی دارد.
نگاه تخصصی به نمایشگاه اشتباه بزرگی است.
من با اصل برگزاری این نمایشگاه موافق هستم اما با دید بعضی از همکاران که می گویند این نمایشگاه باید تخصصی باشد و فقط همکاران، متخصصین و دست اندرکاران این صنعت به نمایشگاه بیایند مخالفم. چرا که به نظر من مخاطب اصلی این نمایشگاه مصرف کننده است که باید به نمایشگاه بیاید و فرش بخرد و مستقیماً آخرین دستاوردها را رصد کند. به نظر من یکی از نقص های اساسی این نمایشگاه تا دوره پنجم که امسال برگزار می گردد عدم تبلیغات مناسب جهت جذب مخاطب عام بوده است و مجری نمایشگاه برای جذب خریدار و مردم اصلاً خوب عمل نکرده است. در جذب مخاطب تخصصی هم که اصلاٌ نیازی به فعالیت های تبلیغاتی نیست چرا که تمام فعالان این بخش از این نمایشگاه آگاهی کامل دارند و هم شرکت های غرفه گذار از طریق sms، دعوتنامه و … تمام مشتریان و عاملین فروش و همکاران را به بازدید از نمایشگاه دعوت می کنند. به نظر من این یک ضعف بسیار قابل توجه برای مجری این نمایشگاه محسوب می شود. عده معدودی از مردم هم که به نمایشگاه می آیند بیشتر جنبه تفریحی دارد و به دلیل عدم تبلیغات مناسب و بازار سازی بازخورد خوبی ندارد و نمایشگاه از این نظر خیلی ضعیف است.

آقای حیدری دستجردی:
نمایشگاه نباید به محلی برای رقابت ناسالم شرکت های تولیدی بدل شود.
این نمایشگاه یک رویداد موفق و لازم برای صنعت فرش ماشینی کشور است که البته نقاط ضعف و کمبودهایی خاص خود را دارد. امسال فرش خاطره به دلیل حضور در نمایشگاه دموتکس آلمان در این رویداد حضور نخواهد داشت. به نظر من برگزاری این نمایشگاه جنبه های منفی هم دارد و آن ظهور رقابت ناسالم در آن بوده است. شرکت ما با صرف هزینه های بسیار زیاد برای تولید نقشه و طرح های جدید و بافت فرش های متفاوت تلاش می کند اما متاسفانه در نمایشگاه سال گذشته در اغلب غرفه های شرکت های حاضر در نمایشگاه طرح های کپی شده شرکت خاطره کاشان را به نمایش گذاشته بودند. نمایشگاه محلی برای نمایش آخرین دستاوردها و محصولات خاص هر شرکت است و اگر قرار باشد هر شرکتی با کپی کردن نقشه های دیگران و یک غرفه سازی آنچنانی  و فریبنده در نمایشگاه حاضر شود از هدف خود دور شده ایم. متاسفانه نمایشگاه پارسال حس خوبی از این منظر برای ما نداشت و از لحاظ فروش و ثبت قراردادهای جدید نیز چندان برای ما راضی کننده نبود. به نظر من نمایشگاه با وجود استقبال خوب نتوانسته نیازهای صنعت را به خوبی برآورده کند و به انتظارات ما پاسخ بدهد.

▼ صنعت فرش ماشینی و تولیدات داخلی را چطور ارزیابی می کنید؟
آقای قاسم زاده:
تقلب تنها آفت این صنعت است
آنچه مسلم است کیفیت فرش های ایرانی بسیار بالاست و از این نظر مشکلی وجود ندارد. تنها مشکل ما عده معدودی از کارخانجات کوچک و بی نام و نشان هستند که می خواهند ره صد ساله را یک شبه بروند و بدون توجه به اصول فنی و تکنیکی تولید فرش و نیز بدون توجه به اخلاق مشتری مداری تولیدات بی کیفیت خود را با آرم و نام و نشان تقلبی و حتی متاسفانه با لیبل های تقلبی روانه بازار می کنند که البته اتحادیه تمام توان خود را برای برخورد با همین تعداد محدود نیز به کار خواهد بست. مردم امروز می توانند تقریباً با خیال راحت به خرید فرش ماشینی بروند چرا که گزینه های خوب به قدری است که مجالی برای متقلبان باقی نمی گذارد.

آقای غفاری:
۸۰ درصد ماشین آلات بافندگی درایران مطابق با آخرین تکنولوژی های روز دنیاست.
صنعت فرش ماشینی یکی از بخش هایی است که با تلاش و خلاقیت دست اندرکاران بخش خصوصی و حمایت های دولت در برهه ای از زمان توانست گام های بلندی بردارد و ضمن افزایش تولید و تامین نیاز بازار داخل و جلوگیری از واردات، خود را به خوبی با تکنولوژی روز و مدرن تجهیز کند. به جرات می توان گفت در حال حاضر ۸۰ درصد ماشین آلات بافندگی فرش ماشینی در حال کار در ایران ماشین آلات مدرن و مطابق با آخرین تکنولوژی های روز دنیا هستند که فرش های بسیار خوب و با کیفیتی را روانه بازار می کند. اما متاسفانه یکی از اتفاقات نه چندان خوبی که در صنعت فرش ماشینی ما رخ داده این است که امروز تولیدکنندگان خودشان توزیع کننده و فروشنده شده اند که به نظر من این به ضرر صنعت فرش ماشینی و خود تولیدکنندگان است. در چنین شرایطی نوعی بی نظمی در بازار به وجود می آید. به طوری که بنکداران و توزیع کنندگان عمده، کارخانه داران و توزیع کنندگان جزء با نوعی به هم ریختگی روبرو می شوند. قصد ندارم بگویم اگر یک خرده فروش با وانت هر هفته روانه کاشان شود و هر کارخانه یکی دو تخته فرش به او بفروشد کار غیر قانونی است اما قطعاً سیستم های توزیع و فروشی که در حال حاضر در دنیا شناخته شده است و بر بزرگترین و موفق ترین زنجیره های فروش حکمفرمائی می کند چنین روش هایی را رد می کند.
در حال حاضر صنف فرش ماشینی و موکت زحمات فراوانی را برای توزیع فرش در کشور متحمل می شود. به نظر من همیشه پیشرفت نتیجه هماهنگی، نظم و عدم موازی کاری است. باید هر کسی کار خود را انجام دهد تا نتیجه نهایی خوب باشد. به نظر من در حال حاضر بین انجمن تولیدکنندگان نساجی و اتحادیه هایی مانند فرش ماشینی و موکت، اتحادیه پوشاک و… چند دستگی ایجاد شده است. اگر هم این انجمن ها و اتحادیه ها زیر یک چتر و به صورت یک مجموعه کار کنند خیلی از مشکلات حل خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر انجمن تولیدکنندگان، صنف فرش ماشینی و موکت را در بسیاری از موارد به بازی نمی گیرند و در تعیین قیمت ها، سیاست گذاری ها و … با صنف مشورتی انجام نمی شود. این عدم هماهنگی و اینکه هر اتحادیه و انجمن ساز خود را بزند نتیجه خوبی نخواهد داشت. عدم هماهنگی و نظارت موجب افزایش تقلب در بازار شده و مشتری نهایی که اطلاعی از تولید و کیفیت های موجود در بازار ندارد متضرر می شود.

باید فرهنگ صادرات فرش را ایجاد کنیم
قطعاً بازار داخل ظرفیت های تازه سرمایه گذاری حداقل در بخش تولید را ندارد و نیاز به صادرات احساس می شود. اما صادرات نیاز به فرهنگ خاصی دارد. متاسفانه گاهی می شنویم که فرش های نامرغوب و ارزان بی کیفیت را به کشورهای همجوار ارسال می کنند که بسیار ناخوشایند است. صنعت فرش ماشینی نیاز به صادرات هدفمند و اصولی دارد. کما اینکه در حال حاضر تولیدکنندگانی هم هستند که به بهترین کشورهای دنیا و بزرگترین بازارها  فرش ماشینی صادر می کنند و با رقبای ترک و بلژیکی به خوبی رقابت می کنند و حتی از آن ها جلوتر هستند. طبق یک مثال قدیمی یک قطره خون یک تشت آب را ضایع می کند.

آقای حیدری دستجردی :
در سالهای آینده مجبور به افزایش صادرات فرش ماشینی هستیم
به نظر من تولیدات فرش ماشینی ایران در بخش اکریلیک در دنیا بی نظیر است. البته شاید این نوع تولید به غیر از بازار داخلی ایران، در برخی کشورهای عربی، روسیه و چند کشور دیگر مشتریان خوبی داشته باشد اما مورد پسند همه بازارها نیست. فرش های وارداتی هم بعضاً دارای طرح ها و نقش های بسیار زیبایی است که می تواند نیاز بخشی از بازار به ویژه خریدارانی که فرش های مدرن و خاصی می خواهند را جوابگو باشد. واردات منافع بسیار زیادی برای فرش ماشینی ما دارد.

آنچه مسلم است اینکه در این دنیای بزرگ و بازارهای بین المللی با سلایق و فرهنگ های مختلف رقابت با کشورهایی مانند بلژیک و ترکیه حداقل در شرایط فعلی برای ما بسیار سخت و غیر قابل تصور است. اما به نظر من هر چه ما شانس زیادی برای رقابت با این کشورها در بازارهای بین المللی فرش نداریم اما ما ایرانی ها محصولاتی  داریم که همیشه مورد توجه برخی از بازارها و مناطق خاص دنیاست. اگر ما بر روی تولید این نوع محصولات تمرکز کنیم موفق تر خواهیم بود. در حال حاضر هم فرش ماشینی ما توسط برخی از همین بازارها صادرات خوبی را دارد اما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. به نظر من شاید در ده سال آینده بازارهای صادرات بسیار زیادی بر روی فرش های ماشینی ایران گشوده شود. چرا که ما مجبور به انجام این کار هستیم در غیر این صورت رشد فرش ماشینی متوقف خواهد شد. اگر شرکت ها بخواهند خود را درگیر بازارهای بسیار رقابتی داخلی کنند فرصت های بسیاری را از کف داده اند. رقابت در بازار داخلی بسیار شدید و البته ناعادلانه است. همان طور که عرض کردم شاید یکی از مهمترین کارهایی که باید اتحادیه انجام دهد جلوگیری از تقلبات در بازار و صنف است. نقشه های ما حداکثر پس از ۲ یا ۳ ماه در بازار کپی می شود و حتی در مواردی فرش ها را با آرم های استاندارد تقلبی وارد بازار می کنند. اتحادیه حتماً باید با متخلفین برخورد کند چرا که به شدت بازار را مسوم کرده اند.

آقای میر عظیمی:
آزاد شدن واردات ؛صادرات فرش را رونق می دهد!!
تا حدود ۱۰ سال پیش بازار داخلی آن قدر کشش و ظرفیت خالی داشت که اصلاً هیچکس به صادرات فکر نمی کرد و شاید تعداد صادرکنندگان فرش ماشینی ما به تعداد انگشتان دست هم نمی رسیدند. در شرایط کنونی به دلیل وضعیت بازار داخل صادرات اهمیت پیدا کرده است. در صادرات همه چیز باید حساب شده و دقیق باشد. حاشیه سود و قیمت ها باید بسیار رقابتی و معقول باشد. در معاملات جهانی حتی یک دلار هم ارزشمند است. ضمناً بخشی از پروسه صادرات کاملاًٌ از دست یک صادرکننده خارج است. مسائلی مانند روابط سیاسی، روابط مالی و بین بانکی، وجهه کشور مبدا در معادلات بین المللی و … صادرات در یک کلمه کار آسانی نیست و به ویژه در کشوری مانند ایران تولیدکننده تا مجبور به این کار نشود به این سمت نمی رود. چرا که در بازار داخلی فرش خود را با حاشیه سود بسیار بالاتر (البته در شرایط عادی و بدون در نظر گرفتن نوسانات دلار) به فروش می رساند.
در حال حاضر تنها رقابت شدید کمی قیمت ها را شکسته اما هنوز کافی نیست. به همین دلیل است که می گویم اگر واردات آزاد شود صادرات ما هم تقویت می شود. متاسفانه فرهنگ صادرات در کشور ما وجود ندارد.

▼ اخلاق صنفی و مشتری مداری در صنف فرش ماشینی و موکت را در چه حدی ارزیابی می کنید؟
آقای حیدری دستجردی :
اتحادیه باید فرهنگ سازی کند
به نظر من در این زمینه جای کار زیادی وجود دارد و اتحادیه در این بخش وظیفه سنگینی را برعهده دارد. متاسفانه مشغله هایی که امروز همه مردم و به ویژه اصناف دارند مانع این می شود که اتحادیه بخواهد گردهمایی ها یا همایش هایی را به صورت دوره ای برگزار کند و فرهنگ سازی کند. به نظر من اتحادیه فقط باید یک سری اصول و بحث ها را به صورت دوره ای از طریق فراخوان ها یا از طریق همین نشریه که می تواند بهترین تریبون برای اتحادیه باشد به اعضای صنف منتقل کند. اما بالطبع خود فروشنده است که باید برای فروش بهتر جنس خود تلاش کند. واضح است که اگر فروشنده ای کاسبی را بلد باشد و اخلاق و مشتری مداری را یاد گرفته باشد و به فروشندگان خود هم آموزش دهد در کار خود موفق است و کار خود را رونق می دهد و اگر هم اخلاق را رعایت نکند مطمئن باشید مردم از او خرید نمی کنند. رضایت مشتری ضامن موفقیت است. به نظر من اتحادیه باید بتواند ارتباط خود را با اعضاء به هر عنوان که می تواند زیاد کند همین که اعضاء و اتحادیه بتوانند جلسات منظم و همیشگی داشته باشند به نفع صنف خواهد بود.

آقای غفاری :
مشتری مداری در فرهنگ کاری برخی از همکاران جایی ندارد!
اصولاً مشتری مداری در مواجهه خریدار با فروشنده و فروشگاه دار فرش ماشینی معنی پیدا می کند جایی که فروشنده و مدیر واحد صنفی باید بداند چطور نیازهای مشتری را برآورده کند و با رفع ابهامات و دادن اطلاعات صحیح به او در خرید بهتر کمک کند. متاسفانه در این صنف عده محدودی هستند که یا به علت عدم تحصیلات کافی و یا عدم آشنایی با کسب و کار به هیچ وجه اخلاق و رفتار با مشتری را نمی دانند و مشتری مداری جایی در فرهنگ لغات کاری آن ها ندارد به ویژه در صنعت فرش ماشینی و موکت مشتری مداری و رفتار با مشتری بسیار مهم است چرا که فرش با سلیقه خریدار ارتباط دارد و معمولاً در خرید آن نظر اکثر اعضای خانواده لحاظ می شود و معمولاً خانواده ها برای خرید فرش با دقت و حوصله خاصی عمل می کنند.
حقیقتاً برای خریدار هم مشکل است که بخواهد از میان صدها طرح و نقش و برند مختلف بهترین را انتخاب کند. حالا در شرایطی که مشتری خودش از انتخاب دقیق فرش و تطابق خواسته هایش با موجودی بازار مطمئن نیست و هزارن علامت سوال در ذهن دارد تصور کنید وجود یک فروشنده و یا فروشگاه دار عصبی یا بی اخلاق چقدر می تواند عذاب آور و مایوس کننده باشد. به نظر من اینجا وظیفه اصلی بر عهده اتحادیه است چرا که به عنوان متولی وظیفه دارد با اطلاع رسانی و آموزش فرهنگ مغازه داری، کسب و کار و رفتار با مشتری را برای درصد کمی از اعضاء نهادینه کند. قطعاً این کار بخشی از مسئولیت های اتحادیه به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات را هم کم خواهد کرد چرا که احتمالاً میزان نارضایتی و شکایت مردم از واحدهای صنفی هم کاسته خواهد شد.

نقش مهم مجله اتحادیه در فرهنگ سازی
به نظر من کار بسیار خوبی است که انجام شده و قطعاً نقش بسیار زیادی در ارتقاء سطح صنف خواهد داشت. البته هنوز فرهنگ استفاده از مجلات و مطالعه در صنف آنچنان که باید و شاید وجود ندارد. ان شاء الله این توجه ایجاد شود. وقتی همه اعضاء به یک مجله صنفی توجه داشته باشند به روز می شوند و احاطه بیشتری بر صنف خواهند داشت. مجله یکی از بهترین ابزارهای ارتباط اتحادیه با اعضاست، به طوری که می توان به طور دو جانبه نظرات اتحادیه و اعضاء را به یکدیگر و به نهادهای مسئول انتقال دهد.

▼ نظر شما در رابطه با واردات فرش های خارجی چیست؟
آقای میر عظیمی:
واردات فرش ماشینی تولید داخلی را به شدت ارتقاء داده است
امیدواریم نظرات من به دلیل اینکه سابقه طولانی در واردات فرش به ایران دارم از طرف دوستان و همکاران جانب دارانه به نظر نرسد. به نظر من اگر رقابت نباشد و کارهای جدید نباشد رکود آغاز می شود. بخشی از پیشرفت صنعت فرش ماشینی ما در ایران مدیون همین واردات است. به نظر من هر محصول جدید و هر ایده خلاقانه جدید که به کشور وارد می شود بازار رقابت و فکر و ایده پردازی را باز می کند. واردات فرش ماشینی با واردات سایر کالاهای لوکس که ما فقط مصرف کننده آن هستیم کاملاً متفاوت است. صنعت فرش ماشینی ما در ایران به قدری قدرتمند و به قدری به روز است که می تواند هر محصول خارجی را مشابه سازی و تولید کند. اگر تصمیم گیران کشور و کسانی که واردات فرش ماشینی را ممنوع کرده اند دهه اخیر را با دقت بررسی کنند خواهند دید که هر فرشی که وارد کشور شده است در حال حاضر با کیفیت بالاتر و یا مشابه خارجی در داخل تولید می شود. به نظر من صنعت فرش ماشینی ما به حدی از بلوغ رسیده که می تواند هر کالای وارداتی را در خود هضم کند و به راحتی با آن رقابت کند. البته از طرف دیگر واردات به نفع مصرف کننده هم هست، چرا که متاسفانه برخی از تولیدکنندگان ما برای فروش فرش های خود حاشیه سود بسیار بالایی را در نظر می گیرند و دوست ندارند با قیمت های واقعی رقابت کنند که البته این موضوع از نظر هیچ کسی پذیرفته نیست. به نظر من رقابت با فرش های وارداتی تولیدکننده ما را به بازارهای جهانی نزدیک تر خواهد کرد.

وقتی تولید کنندگان از واردات هراس دارد چطور از توان صادراتی بالا صحبت می کنند؟؟

شاید این بخش از صحبت های من به مذاق تولیدکنندگان خوش نیاید اما همکارانی که به بحث واردات و تولید داخلی اشراف لازم دارند می دانند که هزینه های تولید، کارگری، استهلاک ماشین و… به علاوه حاشیه سود معقول و اصولی برای فرش های موجود در بازار با قیمت های فروش کارخانجات فاصله معنا داری دارد. به همین دلیل برخی کارخانجات حاضر نیستند از این حاشیه سود بالا صرف نظر کنند، به همین دلیل به بهانه حمایت از تولید و تولید کننده داخلی بحث هایی را مطرح می کنند که کارشناسی نیست. من شخصاً یکی از حامیان تقویت تولید داخلی و ملی به ویژه در صنعت فرش ماشینی هستم اما به طور همزمان واردات قانونمند و کنترل شده فرش ماشینی را هم لازم می دانم.
کارخانه داران ما می خواهند پول ماشین بافندگی فرش خود که بیش از یک میلیون یورو خریده اند را در همان سال اول جبران کنند که به نظر من هیچ جای دنیا چنین استراتژی پذیرفتنی نیست. به نظر من این ها باعث شده که فرش ما روز به روز گران شود. ما هزینه انرژی و نیروی انسانی مان از کشوری مانند ترکیه بسیار ارزان تر است. البته باید به این نکته اشاره کرد که حمایت هایی که ترکیه از صنایع نساجی و فرش ماشینی انجام می دهد اصلاً دولت ما به آن توجهی ندارد و مشکلاتی که تولیدکننده ما در ایران با آن دست به گریبان است صدها برابر بیشتر از ترک هاست اما حتی در شرایط برابر هم قیمت تولیدکننده ما بالاتر از ترک هاست چرا که آن ها به دنبال حاشیه سود رقابتی در بازار هستند اما تولیدکنندگان ما تولید با حاشیه سود کم و رقابتی را دوست ندارند. جنس خارجی باید وارد شود تا قیمت های تولیدکنندگان داخلی منطقی شود. به نظر من این واقعیتی است که همه می دانند و تولیدکنندگان با هر دلیل و مدرک و استدلال نمی توانند این مطلب را انکار کنند.
آیا تا به حال از خود پرسیده اید چرا همیشه جدیدترین ماشین آلات وندویل و شونهر وارد ایران می شود؟ به این دلیل که کارخانه دار ایرانی می داند محصول جدید بالاترین حاشیه سود را برای او دارد بنابراین سریع وارد بازار می شوند. متاسفانه با این شیوه همیشه حقوق مصرف کننده است که ضایع می شود چون اوست که باید این مبلغ را در نهایت پرداخت کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×