اخبار نساجی

تولید خوب پشتوانه صادرات موفق است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی ظهر چهارشنبه در مراسم تقدیر از صادر کنندگان نمونه استان سمنان به میزبانی اتاق بازرگانی این استان، ضمن بیان اینکه امروز اگر تولید کننده را مورد حمایت قرار دهیم، صادرات محصولاتمان کار راحت تری خواهد بود، ابراز داشت: مشکل اصلی صادرات ایران مساله تولید است، اگر تولید را حمایت کنیم به صورت خودکار از صادرات حمایت کرده ایم.
وی افزود: در سال های تحریم الگوی تولید در ایران با الگوی تولید جهانی همراه نبود، و این امر سبب شد تا در بسیاری از موارد دچار عقب ماندگی شویم اما شرایط در سه سال اخیر بسیار تفاوت کرده هرچند همچنان یکی از دلایل اصلی عقب افتادگی تولید ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه با بیان اینکه شکاف فناوری بین ایران و سایر کشورها در زمان تحریم ها رخ داده است، گفت: ما در سال های قبل بر طبق الگوی مورد نیاز بازار جهانی پیش نرفتیم و این امر به دلیل عدم حمایت داخلی و همچنین تحریم های ظالمانه بود اما امروز با حمایت از تولید کننده در کنار رعایت الگوهای صادرات جهانی می توانیم موفقیت های گذشته را باز یابیم.

شافعی افزود: ما معتقد هستیم که تبادل فناوری ایران با جهان در سال های قبل کاملا به تعطیلی کشیده بود و کشورمان نمی‌توانست از فناوری های روز دنیا برای تولید کالای خود استفاده کند به همین دلیل کشور دچار عقب افتادگی تولیدی شد امروز نیز باید اذعان داشته باشیم که کشورمان از فناوری روز در تولید، عقب است که نمونه آن کالاهای تولید داخلی هستند که در حال منسوخ شدن قرار دارند لذا باید هشدار داد که اگر نتوانیم این فاصله ایجاد شده را به سرعت پر کنیم، تولید و صادرات کشور با مشکلات بیشتر و جدی تری مواجه می شود.
وی افزود: عقب افتادگی فناوری در تولید کالاهای صادراتی و قیمت تمام شده بالا در تولید کالا نسبت به رقبای خارجی، از چالش های اصلی حوزه صادرات محسوب می شود و این همان امری است که بارها و بارها توسط کارشناسان فعال حوزه تولید و صادرات در بخش های مختلف اقتصادی مورد تاکید قرار داده شده است و باید به آن نگاه ویژه ای داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در سال اخیر اقدامات خوبی برای برون رفت از وضعیت رکود اقتصادی و صادرات ایران صورت پذیرفته و نباید کاملا نا امید بود، گفت: تا کنون رایزنی های خوبی بین ایران و کشورهای خارجی در امور اقتصادی و تجاری انجام شده است.

شافعی با بیان اینکه موضوع برجام و مذاکرات هسته ای تحول بنیادین در روابط خارجی ایران ایجاد کرد، ابراز داشت: امروز دنیا برای تعامل با ایران در زمینه های اقتصادی پیشگام می شود و این نتیجه برجام برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود: امروز ایران اسلامی به علت داشتن ظرفیت های فراوان تولید، با ترافیک حضور هیئت های اقتصادی و مقام های بلند پایه خارجی روبه رو شده است و ما باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم و بدانیم که صادرات موفق به یک پشتوانه تولید قوی نیازمند است و باید از تولید کننده حمایت کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره مشکلات واحدهای تولیدی کشور هم گفت: امروز در ایران تولید کالای صادراتی در همه بخش ها از جمله صنعت، کشاورزی، دامداری، صادرات و … دارای مشکلاتی مانند بازار مستمر، ظرفیت‌سنجی، اولویت‌بندی و همچنین مکان یابی هستند که باید این امر با پیوند بین تولید و دانشگاه ها در کنار حمایت مسئولان رفع شود.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: استان سمنان یکی از نقاط مستعد تولید و صادرات است که به خصوص در بخش صنعت، معدن و کشاورزی می تواند ظرفیت های بسیار خوبی را به بخش های صادرات غیرنفتی کشور بیافزاید که این امر در سایه حمایت مسئولان دولتی از تولیدکنندگان میسر خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×