اخبار فرش ماشینی

کمیته ۵ نفره برای باز کردن گره کور قیمت نخ

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سومین جلسه کمیته فرش ماشینی روز سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ در انجمن صنایع نساجی ایران با حضور مهندس محمد مروج حسینی رییس انجمن صنایع نساجی،محمد مهدی رییس زاده دبیر کل انجمن و اعضای ریسندگان و بافندگان فرش ماشینی در ساختمان مرکزی این انجمن برگزار شد.

پس از شکایت تعدادی از تولیدکنندگان فرش ماشینی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دلیل بالا رفتن قیمت فروش نخ در چندین نوبت، این جلسه با هدف تبادل نظر و رفع اختلاف‌نظرها درباره قیمت فروش نخ اکریلیک تشکیل شد تا طرفین به نقطه نظر مشترکی برسند.

آقای جلالی عضو گروه بافندگان فرش ماشینی ضمن انتقاد از این افزایش قیمت نخ گفت: در جلسه گذشته با حضور مهندس مروج ،تصمیم بر آن شد تغییر قیمت نخ در صورت افزایش قیمت سایر عوامل تاثیر گذار بر قیمت تمام شده نخ باشد که متاسفانه برخلاف این توافق‌ها شاهد افزایش مجدد قیمت نخ بودیم.

در همین زمینه رییس انجمن صنایع نساجی نیز خطاب به ریسندگان گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت انجمن دنبال کاهش قیمت الیاف است، از این رو ریسندگان در صورت پافشاری بر افزایش قیمت نخ باید دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

توکلی یکی از تولید کنندگان نخ و فرش، با اشاره به وضعیت نا مناسب بازار فرش تاکید کرد:تعیین قیمت ها باید به گونه ای انجام شود که هم بافنده و هم ریسنده بتواند با طیب خاطر به کارش ادامه دهد.

محمد مهدی رییس زاده دبیر انجمن صنایع نساجی ضمن تاکید بر بی طرفی انجمن صنایع نساجی از ریسندگان خواست با معرفی ۳ نماینده و مشارکت آن ها با ۲ عضو انجمن ،کمیته ای ۵ نفره تشکیل دهند.

در همین رابطه کارشناسی های لازم برای تعیین قیمت نخ توسط این کمیته انجام وعدد تعیین شده به بافندگان اعلام شود.همچنین مهندس مقصودی و مهندس ایرانی به عنوان دو عضو انجمن انتخاب شدند.

در پایان جلسه ، دبیر انجمن صنایع نساجی از پیشنهاد سه گزینه ای وزارت صنعت،معدن و تجارت درباره نحوه بازپرداخت معوقات بانکی به شورای پول و اعتبار خبر داد.

گزینه نخست این است که صاحبان صنعتی که معوقات بانکی دارند شش ماه فرصت برای پرداخت خواهند داشت. محمد مهدی رییس زاده ادامه داد: برابر گزینه اول این طرح پیشنهادی، بدهکاران ارزی چنانچه ظرف مدت زمان شش ماه اقساط سررسید شده معوق خود را تسویه کنند، ضمن بخشودگی جرایم دیرکرد، نرخ تبدیل ارز برای آنان معادل ۷۰ درصد نرخ ارز در اتاق مبادله در روز تسویه خواهد بود.

رئیس‌زاده اضافه کرد: برابر همین گزینه اگر بدهکاری اقساط سررسید شده معوق خود را از تاریخ تصویب این پیشنهاد تا یک‌سال بعد تسویه کند، نرخ ارز معادل ۸۵ درصد نرخ مبادله‌ای در روز تسویه خواهد بود.

دبیر انجمن صنایع نساجی افزود: در هر یک از این حالات اقساط سررسید نشده در تاریخ سررسید به نرخ ۷۰ درصد ارز مبادله‌ای در روز پرداخت، محاسبه خواهد شد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران توضیح داد که در این بند ذکر شده است چنانچه بدهکاری طی یک‌سال از تصویب این طرح اقدام به تسویه معوقات خود نکند، مشمول بازپرداخت با نرخ مبادله‌ای به همراه پرداخت چهار درصد وجه التزام خواهد بود.

گزینه دوم که می‌تواند جایگزین روش اول شود؛ پرداخت ریالی اقساط معوق با نرخ ارز روز دریافت تسهیلات است اما در این روش سود تسهیلات نیز نرخ سود تسهیلات ریالی در زمان دریافت خواهد بود.

رئیس‌زاده گفت: در این روش در صورتی که بدهکار ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این طرح، کل بدهی معوق را پرداخت نمایند، کل جرائم ناشی از تاخیر او بخشیده می‌شود. در این روش بدهکار معوقات و مانده اقساط خود را با نرخ ارز روز دریافت تسهیلات پرداخت خواهد کرد اما نرخ سود این تسهیلات برابر نرخ سود تسهیلات ریالی در همان روز دریافت خواهد بود که بسته به سال‌های متفاوت دریافت تسهیلات بین ۱۲ تا ۱۶ درصد خواهد بود.

اما گزینه سوم که با هر دو سناریوی اول و دوم به طور همزمان قابل استفاده است، مربوط به افزایش دوبرابری مدت زمان بازپرداخت اقساط است. برابر این گزینه اگر بدهکاری ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این پیشنهاد نسبت به پرداخت بدهی‌های معوق خود اقدام کند می‌تواند از مصوبه اسفندماه ۹۲ هیات وزیران استفاده کند و مدت زمان بازپرداخت اقساط خود را به دوبرابر زمان اولیه افزایش دهند.

رئیس‌زاده در ادامه به یک بند جدید و قابل‌توجه در این طرح نیز اشاره کرد. وی با بیان اینکه در جریان اخذ تسهیلات و پرداخت اقساط آن، همواره مشتریان خوش‌حساب زیان دیده‌اند و همه مزایا برای بدحساب‌ها منظور می‌شده تاکید کرد که در این طرح پیش‌بینی شده تا آن دسته از دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی که اقساط خود را در سررسید معین با نرخ ارز مبادلاتی پرداخت کرده‌اند مشمول جایزه خوش‌حسابی به میزان ۳۰ درصد شوند.

رئیس‌زاده گفت: این جایزه ظرف مدت شش ماه از تصویب طرح، محاسبه و توسط بانک عامل به حساب پرداخت بدهی جاری آنها منظور خواهد شد، ضمن این که این افراد می‌توانند برای پرداخت مانده اقساط خود در موعد سررسید از گزینه‌های یادشده نیز استفاده کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×