اخبار نساجی

انتشار اسکناس‌های ۲۰ هزار تومانی

 

انتشار اسکناس‌های 20 هزار تومانی

به گفته دبیر کل بانک مرکزی در صورتی که اجازه تمدید استفاده از ایران‌چک- برای سال آینده- داده نشود، بانک مرکزی انتشار اسکناس‌های ۲۰ هزار تومانی را پیشنهاد خواهد داد.

پیش از این اعلام شده بود که بانک مرکزی مهلت یک ساله برای جمع‌آوری ایران‌چک در امسال دارد. محمود احمدی در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد وضعیت اسکناس در کشور عنوان کرد: در مورد بحث اسکناس ما خوشبختانه موفق شدیم ایران‌چک را برای امسال نگه داریم و درصدد هستیم برای اسکناس درشت‌تر یا ابقای ایران‌چک اقدام کنیم. موضوع تعداد اسکناس و مقدار آن گرچه مهم است، اما اهمیت آن در جاهای دیگر است و برای جابه‌جایی و مسائل دیگر مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از سویی هم ما در بانکداری الکترونیکی درصدد توسعه هستیم که در این مورد اخیرا شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) راه‌اندازی شد که کمک بسیار بزرگی به توزیع شبکه POS کشور و استفاده مردم از سیستم POS به جای اسکناس می‌کند. احمدی در پاسخ به این سوال که با روند فعلی آیا اسکناس درشت‌تر نخواهیم داشت، افزود: این موضوع بستگی به مسائلی دارد. ما پیشنهاد اسکناس درشت را سال‌هاست که در نظر داریم، اما با توجه به اینکه مجلس دستور جمع آوری ایران‌چک را در دست داشت و صرفا برای امسال در بودجه پیش‌بینی شد که می‌توان از ایران‌چک بهره برد، اگر به سمت‌وسویی برویم که اجازه تمدید استفاده از ایران‌چک داده نشود، حتما باید سراغ اسکناس‌های درشت‌تر برویم.

دبیر کل بانک مرکزی در مورد پیشنهاد این بانک برای اسکناس جدید تایید کرد که اسکناس‌های ۲۰ هزار تومانی مدنظر است. چندی قبل رییس مجلس هشتم با استناد به بررسی‌های هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علی لاریجانی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ نامه عدم تطبیق مصوبه بانک مرکزی در مورد انتشار ایران چک با قوانین را ابلاغ کرده و به دولت(بانک مرکزی) یک هفته مهلت داده بود تا در مدت زمان تعیین شده نسبت به توقف انتشار ایران چک های جدید اقدام کند.در این نامه ضمن تاکید بر ممنوعیت رواج ایران چک ۱۰ مورد مغایرت انتشار ایران چک با قوانین کشور را گوشزد کرده واز دولت خواسته شده بود به تخلفات در این زمینه پایان دهد. اما پس از بررسی لایحه بودجه سال ۹۱، نمایندگان مجلس در بند الحاقی ۲۵ این لایحه اجازه انتشار ایران چک را به بانک مرکزی دادند.

در هنگام تصویب این مصوبه، نمایندگان دولت عنوان کردند که توقف انتشار ایران چک، موجب بروز مشکلاتی در کشور خواهد شد. در هنگام رسانه ای شدن این مصوبه، برخی از مسوولان بانک مرکزی از منتفی شدن انتشار اسکناس درشت تر از ۱۰ هزار تومانی خبر دادند. در آن هنگام، صحبت از انتشار اسکناس‌های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی بود. فعلا اجازه انتشار ایران چک‌های بانک مرکزی در سال ۹۱ از سوی مجلس داده شده است. اما اگر این مجوز تمدید نشود، بانک مرکزی باید به فکر راهکار دیگری به نام انتشار اسکناس درشت‌تر باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×