اخبار نساجی

اختلاف دوباره اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر نفت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دولت خودگردان کردستان عراق ارسال روزانه ۵ تا ۱۰ کامیون تانکر حامل نفت را به ترکیه آغاز کرد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از”ورلدبولتن”, این اقدام دولت خودگردان کردستان فصل جدیدی از تنش بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان گشود. علی الدباش, سخنگوی دولت مرکزی در واکنش به این موضوع گفت که این اقدام دولت خودگردان غیر قانونی و غیر شرعی بوده و در مغایرت با قانون اساسی عراق است. وی از دولت ترکیه خواست با چنین اقداماتی همگام نشود چون این روش می تواند به روابط گسترده آنکارا-بغداد آسیب وارد کند.
ترکیه به تازگی اعلام کرد که واردات روزانه ۵ تا ۱۰ تانکر نفتی از طریق راه جاده ای را از کردستان عراق آغاز کرده و این تعداد می تواند در آینده به ۱۰۰ تا ۲۰۰ تانکر در روز افزایش یابد.
به گزارش این منبع خبری, یک منبع موثق در دولت کردستان گفته که تانکرها نفت خام را از راه های جاده ای به یک پالایشگاه ترکیه تحویل داده و در مقابل سوخت گازوییل را از این کشور وارد می کنند. وی افزود: میزان سوختی که دولت مرکزی به منطقه کردستان اختصاص داده برای تامین انرژی منطقه کافی نیست و دولت خودگردان برای جبران کمبود سوخت مجبور است انرژی مورد نیازش را از خارج وارد کند.
از زمان سقوط رژیم صدام و شکل گیری دولت خودمختار در کردستان عراق اختلاف بر سر منابع نفتی این منطقه بین بغداد و اربیل نیز اوج گرفت. بغداد می گوید منابع نفت شمال عراق متعلق به تمام عراقی هاست و بهره برداری از آن مطابق قانون اساسی عراق باید با مجوز دولت مرکزی صورت گیرد.
چندی پیش اقلیم کردستان قراردادی را برای توسعه میادین نفتی شمال عراق با غول امریکایی اگزون موبایل امضا کرد که این اقدام به تنش میان بغداد و اربیل دامن زد تا جایی که نوری مالکی, نخست وزیر عراق از باراک اوباما, رییس جمهوری امریکا خواست با مداخله در این معامله اگزون موبایل را از همکاری یک جانبه با دولت خودگردان کردستان باز دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×