اخبار نساجی

کمتر از ۰.۰۵ درصد ارزش مراتع سرمایه گذاری می کنیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیر کل دفتر مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری حداقل ارزش زیست محیطی و دیگر خدمات مراتع کشورمان را سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: اگر دو درصد از ارزش مراتع کشور را سرمایه گذاری کنیم، تولید پایدار خواهد بود اما اکنون کمتر از ۰.۰۵ درصد سرمایه گذاری در مراتع صورت می گیرد.

منوچهر سرداری در گفت وگو با خبرنگار منابع طبیعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ارزش مراتع کشورمان بسیار متنوع و فراتر از تولید علوفه، دامداری و چرای دام است چراکه براساس گزارش فائو علوفه حداکثر ۲۵ درصد از ارزش اقتصادی مراتع را تشکیل می دهد و ۷۵ درصد از مراتع ارزش زیست محیطی و خدمات دیگر دارد.

وی گفت: علاوه بر تولید علوفه، مراتع ۱۷ کارکرد و خدمات برای کشور دارند و حداقل ارزش زیست محیطی، خدمات و دیگر کارکرد های مراتع سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

به گفته ی سرداری تنظیم گاز و ایجاد تعادل بین اکسیژن و گازکربنیک، تنظیم آب و هوا با تنظیم گاز های گلخانه ای، تنظیم اختلالات و آشفتگی های جوی، کنترل سیل، تنظیم جریان هوا و هیدرولوژیکی، تامین آب توسط آبخیز ها و لایه های آبی، جلوگیری از فرسایش خاک، حفاظت خاک در مقابل باد و هرز آب ها از خدمات مرتع به سیستم زیست محیطی است.

مدیر کل دفتر مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: تشکیل خاک تاثیر در چرخه ی قضایی نظیر ازت و فسفر، کنترل آلودگی ها، گرده افشانی جوامع گیاهی، کنترل بیولوژیکی، تولید غذا، تولید مواد خام از قبیل الوار، سوخت و علوفه، منابع ژنتیکی گیاهی و جانواری و ارزش های توریستی از دیگر خدمات و کارکرد های زیست محیطی و ارزش های اقتصادی مراتع کشور است.

وی اظهار کرد: ارزش مراتع کشور تنها در تولید علوفه ی آنها نیست، بلکه ارزش یک هکتار مرتع سالانه ۲۳۲ دلار است و ارزش علوفه ای آن ۵۷ دلار در هکتار است که تولید علوفه ۲۵ درصد از ارزش اقتصادی مراتع را تشکیل می دهند و بیش از ۷۵ درصد ارزش اقتصادی مراتع ارزش های زیست محیطی از قبیل حفظ خاک، آب، تنظیم گاز، دفع گاز، گرده افشانی، کنترل بیولوژیکی و … است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سرداری اظهار کرد: اگر دو درصد از ارزش مراتع کشور را سرمایه گذاری کنیم تولید پایدار خواهد بود اما اکنون کمتر از ۰.۰۵ درصد سرمایه گذاری در مراتع صورت می گیرد. این درحالی است که بهره برداران مراتع کشور جزو قشر کم درآمد وفقیر جامعه محسوب می شوند که قدرت سرمایه گذاری در مراتع را ندارند ضمن این که حداکثر ۲۵ درصد از ارزش مراتع که تولید علوفه است به بهره برداران تعلق می گیرد و ۷۵ درصد ارزش مراتع کشورمان ارزش های زیست محیطی برای کشور هستند که نباید توقع داشت بهره برداران آن را بپردازند.

مدیرکل دفتر مراتع با اشاره به محدودیت منابع و اعتبارات در بخش مراتع، اظهار کرد: در برنامه اول توسعه ۵.۸ میلیارد تومان و در برنامه دوم توسعه ۱۲.۸ میلیارد تومان، در برنامه سوم توسعه ۶۲.۵ میلیارد تومان و در برنامه چهارم توسعه ۲۱.۵ میلیارد تومان اعتبار به بخش مراتع اختصاص یافته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×