اخبار نساجی

جزئیات آمار تجارت خارجی ۳۷.۶ میلیارد دلاری ایران در ۵ ماه اخیر

 

جزئیات آمار تجارت خارجی ۳۷.۶ میلیارد دلاری ایران در ۵ ماه اخیر

براساس آمار منتشره از سوی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در ۵ ماه سال جاری ۳۰ میلیون و ۲۶۹ هزارتن کالا با احتساب میعانات گازی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار صادر و ۱۵ میلیون و ۷۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار وارد کشور شده است. که بر این اساس حجم تجارت ایران با جهان به غیر از صادرات نفتی در ۵ ماه به ۳۷میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار رسید.
حجم تجارت خارجی کشور بر اساس آمار گمرک در ۵ ماه سال جاری به رقم ۳۷میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار رسید.

به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، براساس آمار منتشره از سوی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در ۵ ماه سال جاری ۳۰ میلیون و ۲۶۹ هزارتن کالا با احتساب میعانات گازی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار صادر و ۱۵ میلیون و ۷۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.
که بر این اساس حجم تجارت ایران با جهان به غیر از صادرات نفتی در ۵ ماه به ۳۷میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار رسید.

این گزارش حاکی است: وزن و ارزش صادرات غیرنفتی به ترتیب ۷.۹۹ درصد و ۱۱.۷۸درصد کاهش داشته است.
این درحالی است که واردات در این مدت به لحاظ وزنی۱۲.۲۰ درصد افزایش، اما از حیث ارزش ۸.۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی ۳ میلیارد و ۱۴۲میلیون دلار به میعانات گازی، ۴ میلیارد و ۶۲۱میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۷میلیارد و ۹۶۴ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.

براساس این گزارش، هرچند که آمار صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در ۵ماه سال جاری کاهش داشته است، اما صادرات سایر کالاها ۲۳.۱۷ درصد افزایش داشته است که ۵۰.۶۴ درصد از ارزش کل صادرات را در این مدت به خود اختصاص داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

* ۵ قلم عمده واردات

شمش از آهن و فولاد و غیرممزوج با ۸۷۳ میلیون دلار، گندم سخت به غیر از گندم دامی با ۸۷۲ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از دانه سویا با ۶۹۹ میلیون دلار، دانه ذرت دامی با ۶۹۴ میلیون دلار و برنج نیمه‌سفیدشده یا برنج کامل سفیدشده با ۵۱۳ میلیون دلار ۵ قلم عمده واردات در ۵ ماه سال جاری بوده‌اند.
در این گزارش آمده است: از مجموع صادرات غیرنفتی ۳ میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار آن به ۵ قلم فوق‌الذکر اختصاص داشت.

*کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

بیشترین میزان واردات کالا در ۵ ماه سال‌جاری از کشور امارات متحده عربی صورت گرفته است که به میزان ۴میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار بوده است.
پس از آن بیشترین میزان واردات از کشورهای چین با رقم ۲ میلیارد و ۹۳۶میلیون دلار، ترکیه با ۲میلیارد و ۱۷۸میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۸۸۶میلیون دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار صورت گرفت.

* ۳ قلم عمده صادرات

پروپان مایع‌شده با ۵۴۰میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم با ۵۱۷ میلیون دلار و بوتان مایع شده با ۴۵۳ میلیون دلار، ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی در ۵ماه سال جاری بوده‌اند.

*کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی

بیشترین میزان صادرات ایران در ۵ ماه سال جاری به مقصد کشورهای عراق با ۲ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار، چین با ۲میلیارد و ۷۸میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار و هند با ۸۶۳ میلیون دلار بوده است.
در مجموع ۶۴ درصد از صادرات کشور به ۵کشور فوق‌الذکر صورت گرفت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×