اخبار فرش ماشینی

بازار فرش دویدوخ در دست واسطه‌گران ‌

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

نماینده تولیدکنندگان فرش ترکمن خراسان‌شمالی گفت: بازار فرش دو روی تمام ابریشم ترکمن خراسان‌شمالی(دویدوخ) در دست واسطه‌گران است.

جبل یزدانی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه این فرش منحصر به فرد بیشتر توسط واسطه‌گران مشهدی و تهرانی خریداری می‌شود، افزود: مشتریان این فرش بیشتر در خارج از کشور قرار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این افراد خود بازاریابی برای کالاهای تولیدی خود ندارند، اظهار کرد: یکی از راه‌های بازاریابی برای این فرش شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی و خارجی است، اما به علت اینکه هزینه‌ها بالاست، این افراد توان شرکت در آن نمایشگاه‌ها را ندارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تاکید کرد: البته بازار این فرش به علت تحریم و عدم صادرات نیز راکد شده است.

یزدانی رنگ آمیزی این فرش منحصر به فرد را از دیگر مشکلات بیان کرد و توضیح داد: ترکیب رنگ‌های بازار فرش دو روی تمام ابریشم ترکمن خراسان‌شمالی(دویدوخ) ۱۰تا ۱۲رنگ است، این در حالیست که در فرش‌های دیگر تعداد رنگ‌های استفاده شده به ۳۰تا ۴۰رنگ می‌‎رسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رنگ زمینه بیشتر این فرش‌ها قرمز است.

یزدانی با بیان اینکه بیشتر طرح‌های بافته شده از سوی این بافندگان ذهنی بافت هستند، تصریح کرد: نبود نقشه‌های مناسب یکی از معضلات این بخش است.

وی با ذکر اینکه چله‌کشی در این فرش، فله‌ای است و فرد بر طبق تجربه خود چله‌کشی فرش را انجام می‌دهد، گفت: این درحالیست که سیه‌بندی در سایر فرش‌ها به صورت هفت سانت هفت سانت انجام می‌شود.

نماینده تولیدکنندگان فرش ترکمن خراسان‌شمالی در پاسخ به این سوال که هر یک از این نوع فرش‌ها با چه قیمتی به فروش می‌رسد، بیان کرد: قیمت این نوع فرش‌ها به صورت ایاقی(هر ۱۲سانت یک ایاق است) و همچنین بر اساس ظرافت فرش و نقشه‌های متنوع آن بستگی دارد.

وی در خصوص نحوه بافت این فرش افزود: چله‌کشی این فرش دو رویه، به صورت هشت انگلیسی و تک رو است که یک بافنده در یک سمت دار و بافنده دیگر در پشت دار به صورت همزمان شروع به بافتن می‌کنند.

یزدانی ادامه داد: علاوه بر آن بر روی تارهای فرش، دو، کومی نیز زده می‌شود‌ و ممکن است یک سوی فرش طرح جدید و در سوی دیگر طرح سنتی‌ یا هر دو طرح جدید‌ یا طرح سنتی بافته شود.

وی تصریح کرد: نخ‌های استفاده شده تمام ابریشم هستند که ۹۰درصد آن‌ها در داخل استان رنگ آمیزی می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×