اخبار فرش ماشینی

گمرک نباید بخشنامه ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا را تفسیرکند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گمرک نباید بخشنامه ممنوعیت صادرات 52 قلم کالا را تفسیرکند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت گمرک نباید بخشنامه دولت مبنی بر ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا را تفسیر و با این بخشنامه سلیقه ای برخورد کند.

محمد بیاتیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: این بخشنامه برای حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از خام فروشی است.

به گفته وی اقلامی که دراین بخشنامه صادرات آنها ممنوع شده مواد اولیه خام است که تبدیل آنها به کالاهای با ارزش افزوده می تواند به صادارات نیز کمک کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد : برای اجرای این بخشنامه سازمان گمرک با سازمان توسعه تجارت هماهنگ نبوده است اما بخش خصوصی نیز نباید واکنش عجولانه نشان دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی از بخش خصوصی خواست با کار کارشناسی از این بخشنامه حمایت کند.

عباس معمار نژاد رئیس کل گمرک نیز در گفتگوی تلفنی با این برنامه مدعی شد این سازمان مصوبه دولت را تفسیر نکرده است و عین آن را اجرا میکند.

این مطلب را معمار نژاد در حالی بیان کرد که سید رضی میری رئیس کنفدراسیون صادرات کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت : گمرک از صادرات برخی اقلام که فقط حدود ۵ درصد از مواد ساخت آنها به وسیله ارز ۱۲۲۶ تومانی تامین شده جلوگیری کرده است.

وی فرش دستباف ، بیسکویت، روده و آبگرمکن را از جمله این کالاها برشمرد که برخی از آنها در مبادی خروجی کشور مانده اند.

میری با بیان اینکه این بخشنامه بدون کار کارشناسی بوده است و نباید یکشبه ابلاغ میشد افزود : با این سیاست ها نمی توان صادرات ۴۰ میلیارد دلاری کشور را به ۸۰ میلیارد دلار افزایش داد.

معمار نژاد رئیس کل گمرک در پاسخ به سخنان میری گفت : این بخشنامه هشتم مهر ابلاغ شد و یکشبه نبوده است.

وی افزود : در این بخشنامه تاکید شده است صادرات کالاهایی که با ارز مرجع وارد کشور یا تولید شده اند، ممنوع است.

سید رضی میری نیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت اگر می خواهد جلوی صادرات کلاهایی که از ارز مرجع استفاده می کنند، بگیرد باید یا بر آنها عوارض وضع کند یا به جز کالاهای ردیف یک و دو دیگر کالاها را از شمول اختصاص ارز مرجع خارج کند تا انگیزه ای برای صادارت وجود نداشته باشد.

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت : در بخشنامه دولت صادرات کالاهایی ممنوع شده که تامین کننده مواد اولیه صنایع پایین دستی خود هستند.

به گفته وی اکنون تولید داخلی با صادرات مواد خام با تهدید روبه رو شده است و اگر نیاز داخل رفع شود صادرات مازاد هرکدام از ۵۲ قلم کالای ممنوع شده، آزاد خواهد شد.

معاون وزیر صنعت و معدن افزود: کالاهایی که بسته بندی و در پایانه های صادراتی کشور آماده صادرات هستند مشمول این بخشنامه نمی شوند.

صالحی نیا اضافه کرد: گمرک بر اساس بخشنامه دولت اقدام به محدودیت صادرات کالاها کرده است.

همچنین حمید صافدل رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره دلیل ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا گفت: با نوسان قیمت ارز، صنایع بالا دستی انگیزه ای برای فروش محصولات خود در بازار داخل حتی در بورس ندارند و ترجیح می دهند آنها را صادر کنند.

وی اضافه کرد: باید به جای صادرات مواد خام، کالاهای تولید شده و با ارزش افزوده بالا صادر شود.

به گفته صافدل سازمان مجری در بخشنامه دولت، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده معرفی شده و این سازمان این ۵۲ قلم کالا را به دولت برای ممنوعیت صادرات اعلام کرده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: این فهرست قابل تجدید نظر است و اگر مواد اولیه صنایع پایین دستی کشور تامین شود صادرات مازاد مواد اولیه آزاد خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×