اخبار فرش ماشینیاسلاید شونساجی و مردم

پیشرفت صنعت نساجی کشور در دوران پس از انقلاب

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه پوشاک اظهار کرد: به لحاظ بحث‌های ریسندگی و صنایع بالادستی به‌مراتب نسبت به قبل از انقلاب و بخصوص دوران جنگ پیشرفت داشته‌ایم و توانستیم بسیاری از کارخانه‌های موردنیاز در صنایع بالادستی مانند ریسندگی، رنگرزی، پارچه‌بافی و غیره را در کشور ایجاد کنیم.

به گزارش مجله نساجی کهن به نقل از جام جم آنلاین بهرام شهریاری نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در خصوص دستاوردهای اقتصادی کشور در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه صنعت نساجی کشور در طی این ۴۰ سال توانسته ازنظر تکنولوژی همپای دنیا جلو رود خاطرنشان کرد: مثلاً اگر در داخل دنبال ماشین‌آلاتی باشید که اکنون در ترکیه به‌عنوان شاخص صنعت نساجی و پوشاک وجود دارد تقریباً می‌توانید همه آنها را پیدا کنید.

شهریاری با تأکید براین که کشور به لحاظ تکنولوژی و سخت‌افزار در صنعت نساجی همپای جهان است خاطرنشان کرد: بااین‌حال متأسفانه به لحاظ نرم‌افزاری و بحث‌های مدیریت مُد هنوز نتوانسته‌ایم هم‌پای دنیا جلو رویم.

وی در ادامه بابیان اینکه در ۸ الی ۹ سال اخیر پوشاک قاچاق خیلی به صنعت نساجی کشور ضرر زده است اظهار کرد: این مسئله موجب شد تا روند دهه ۸۰ که ما به کشورهای درجه‌یک اروپایی هم صادرات داشتیم متوقف شود؛ مدیران ترجیح دادند به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی خودروها بروند و از برخی صنایع مانند پوشاک و نساجی غفلت شد درحالی‌که این صنعت می‌توانست کمک بیشتری به وضعیت اشتغال و تأمین ارز کشور کند.

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه پوشاک بابیان اینکه تحریم‌های یکی دو سال اخیر کمی دست ما را بسته است خاطرنشان کرد: در دوره قبلی تحریم‌ها خیلی مشکلی نداشتیم ولی سری جدید تحریم‌ها مقداری مشکل در ورود ماشین‌آلات و غیره ایجاد کرده که طبیعی هم هست چون فعلاً تمام کشور به لحاظ ارزی اندکی محدودیت دارد بااین‌حال شکر خدا هنوز توانسته‌ایم به لحاظ تکنولوژی قابلیت رقابتی خود را حفظ کنیم.

وی در ادامه در واکنش به شایعات مطرح‌شده مبنی بر پسرفت صنعت پوشاک کشور در دوران بعد از انقلاب بابیان اینکه من این حرف را قبول ندارم تأکید کرد: به لحاظ بحث‌های ریسندگی و صنایع بالادستی به‌مراتب نسبت به قبل از انقلاب و بخصوص دوران جنگ پیشرفت داشته‌ایم و توانستیم بسیاری از کارخانه‌های موردنیاز در صنایع بالادستی مانند ریسندگی، رنگرزی، پارچه‌بافی و غیره را در کشور ایجاد کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شهریاری در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند ماقبل از انقلاب کارخانه‌هایی مانند چیت ری را داشتیم که الان تعطیل‌شده است ولی بعد از انقلاب نه‌تنها به لحاظ تعداد محصول و تکنولوژی عقب نیفتاده‌ایم بلکه کارخانه‌های بیشتر هم شده‌ است.

وی در ادامه بابیان اینکه قاچاق موضوعی است که اوضاع را برای ما سخت کرده است خاطرنشان کرد: هرچند موضوع قاچاق در طول سال‌های اخیر موجب شده تا صنعت پوشاک کشور ضعیف شویم بااین‌حال چون این صنعت دست بخش خصوصی بود توانسته بر بسیاری از مشکلات فائق آید، بخش خصوصی مواظبت کرده تا به‌روز باشد و ماشین‌آلات مختلف را تهیه کند.

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه پوشاک شرایط فعلی کشور را خاصی دانست و خاطرنشان کرد: اگر در دهه ۸۰ بودیم به دولت می‌گفتیم بازهم با ما کاری نداشته باش و بگذار کار خود را انجام دهیم ولی الان شرایط خاصی به وجود آمده و ما الان مشکلاتی مانند تأمین مواد اولیه و نقدینگی داریم که در همین یکی‌دوساله اخیر به دلیل تغییر نرخ ارز ایجادشده است و در این شرایط نیاز به حمایت داریم.

وی بابیان اینکه تحریمی که به‌کل کشور تحمیل می‌شود بر ما خیلی اثرگذار است خاطرنشان کرد: بخش خصوصی توانی مشخصی دارد مثلاً یک کارگاه کوچکی که پارسال با ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی، تعداد مشخصی تولید داشته به دلیل اینکه مواد اولیه چند برابر شده امسال فقط می‌تواند نصف آن را تولید کند و طبیعتاً از اول فروردین هم که حقوق دو برابر می‌شود هزینه‌هایش بالا می‌رود، در این شرایط ما فقط از دولت می‌خواهیم بانک‌ها را مجاب کند سقف اعتبارات ما را دو برابر کند تا بتوانیم چرخه تولید را حفظ کنیم.

شهریاری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص ممنوعیت واردات پوشاک توسط دولت بابیان اینکه اصلاً ما واردات قانونی نداشتیم که الآن ممنوع شود خاطرنشان کرد: در شرایطی که قبلاً ۶۰ میلیون دلار واردات قانونی و ۲.۸ میلیارد دلار قاچاق داشتیم الآن با ممنوع کردن واردات یعنی نمی‌گذارند آن ۶۰ میلیون وارد شود منتها این اقدام بر ۲.۸ میلیارد اصلاً اثری ندارد و کسی که قبلاً قاچاق می‌آورده الآن هم وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه تقاضای برخورد با قاچاقمان راداریم اظهار کرد: در شرایطی ممنوع کردن واردات پوشاک به ما کمکی نمی‌کند، طرح ستاد مبارزه با قاچاق، مخصوصاً به برندهای ما کمک خیلی زیادی می‌کند.

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه پوشاک افزود: در شرایطی که برند سازی در دنیا سابقه ۶۰ الی ۷۰ ساله دارد ولی در کشور ما حدود ۴ الی ۵ سال است که به شکل جدی دنبال می‌شود حال چون برندهای ما خیلی نوپا هستند برای اینکه بتوانند با برندهای خارجی‌ها رقابت کنند احتیاج به حمایت دارند.

وی بابیان اینکه بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق حدوداً ۸ میلیارد دلار مصرف سالیانه پوشاک کشور است که ۲.۸ میلیارد دلار آن به شکل قاچاق وارد می‌شود و عملاً باقی این نیاز در داخل تولید می‌شود خاطرنشان کرد: تقریباً همگی ما می‌توانیم در بخش تولید نساجی و پوشاک با دو برابر ظرفیتی که الآن کار می‌کنیم کارکنیم و با این افزایش دو برابری می‌توانیم کارگران بیشتری را استخدام کنیم.

شهریاری در ادامه بابیان اینکه از طرف دیگر مواد اولیه یکی دیگر از موضوعات موردنیاز است که دولت باید تمهیداتی را برای تأمین آن بی اندیشد خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر تولید داخلی را ۵.۵ میلیارد دلار تصور کنیم می‌توانیم به ۱۰ میلیارد دلار برسیم که مازاد تولید هم ایجاد می‌شود و حتی می‌توانیم صادرات انجام دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۹ هزار واحد تولیدی در زنجیره نساجی و پوشاک کشور فعال هستند خاطرنشان کرد: از این ۹ هزار واحد حدود ۱۵۰۰ تا از آن واحد تولید پوشاک و بقیه این تعداد در دیگر بخش‌های زنجیره مانند ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، فرش، موکت، پرده، روی مبلی و غیره هستند.

وی با تأکید براین که خوشبختانه پوشاک جز اقلام باارزش افزوده بالا است خاطرنشان کرد: وقتی زنجیره این صنعت از الیاف تا پوشاک را نگاه می‌کنید شاهد ارزش‌افزوده فوق‌العاده آن هستید؛ ما ریسندگی‌های خیلی خوبی داریم که می‌تواند با الیاف طبیعی و مصنوعی مواد اولیه پارچه‌بافی‌هایمان را تأمین کند و همین ارزش‌افزوده بالا درآمد زیادی را برای کشور ایجاد می‌کند.

نائب رئیس هیات مدیره اتحادیه پوشاک با تأکید براین که حتی اگر مواد اولیه مانند پارچه و نخ را وارد کنیم بازهم می‌توانیم در بازارهای صادراتی کارکنیم خاطرنشان: البته شرط انجام این کار این است که دولت دوباره تصمیم نگیرد برای ۵ سال نرخ ارز را ثابت نگه دارد.

وی بابیان اینکه یکی از اشتباهات استراتژیک دولت‌ها این بوده است که در بدو ورود سعی می‌کنند نگذارند نرخ ارز بالا رود خاطرنشان کرد: وقتی مثلاً کشور سالی ۲۰ درصد تورم دارد و باوجوداین تورم دولت قیمت ارز را مصنوعی پائین نگه می‌دارد معنای آن این است که می‌خواهم امسال بر روی یک دلار ۲۰ درصد به وارد کنند سوبسید بدهم.

شهریاری در پایان افزود: این روش همان اتفاق اوایل دهه ۹۰ را رقم می‌زند که چون دلار مفت بود تمام کسانی که جنس از ما می‌گرفتند به وارد کنند لباس با نصف قیمت داخلی از چین تبدیل شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×