اخبار نساجی

سکته دوم سکه در راه است

 

سکته دوم سکه در راه است

گروه اقتصادی- محمد هرمزی: کارشناسان براین باورند اگر سال گذشته سال جولان دهی سکه و ارز بود، امسال به احتمال زیاد سال ترکید ن بغض سکه باشد، سالی که باید منتظر ترکیدن حباب قیمت در بازار سکه بود.

البته در سال گذشته قیمت سکه وطلا بیش از آنکه متاثر از قیمت جهانی طلا باشد، متاثر از سونامی قیمتی ارز بود؛ بنابراین چنانچه قیمت ارز فرو بریزد سکه نیز از سکه خواهد افتاد. از سوی دیگر با سیاستهای بانک مرکزی که بیشتر به آزمون خطا شبیه است، به نظر می رسد درسال جاری نقدینگی سرگردان نتواند طوفانهای قیمتی رادر بازار ها به راه اندازد .
با این حال پیش بینی ها حاکی است که موج جدید کاهش نرخ سکه از دو هفته دیگر آغاز خواهد شد، اما اینکه قیمت سکه تاچه حد متاثر از برخی تدابیر اتخاذ شده است باید تاآن زمان صبر کرد.

سکه های پیش فروش شده در راه بازار

از سوی دیگر سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی تا دو هفته آینده راهی بازار می شوند، این در حالی است افرادی که ۴ ماه به انتظار دریافت سکه های پیش خرید نشسته اند، امید دارند با دریافت این سکه ها سودی را نصیب خود کنند.
بررسی وضعیت قیمت انواع سکه در روزهای کاری ابتدای سال جاری از آن حکایت دارد که بازار سکه روزهای آرامی را پشت سر می گذارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آخرین قیمت اعلام شده توسط سکه فروشان و صرافان بازار که روی تابلوی آنها درج شده است، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید برای خرید را بین ۷۶۰ تا ۷۷۰ هزار تومان و قیمت فروش را حدود ۷۸۵ تا ۷۹۵ هزار تومان نشان می دهد.
همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم برای فروش ۷۸۰ تا ۷۹۰ هزار تومان و برای خرید ۷۶۰هزار تومان اعلام و نرخ هر قطعه نیم سکه هم برای خرید ۳۷۵ هزار تومان و برای فروش ۳۹۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت هر قطعه ربع سکه هم بر اساس آخرین نرخها در هفته گذشته که نخستین هفته کاری سال جاری محسوب می شود، حاکی از نرخ خرید ۱۹۹ تا ۲۰۰ هزار تومان و فروش ۲۰۶ تا ۲۰۸ هزار تومان است، نرخ سکه گرمی هم حدود ۱۰۷ هزار تومان می باشد.
این وضعیت در حالی است که تا دو هفته آینده سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی راهی بازار می شود، سکه هایی که با نرخ ۵۴۶ هزار تومان با زمان تحویل ۴ ماه از شعب بانک ملی از سوی خریداران خریداری شده است .از همین رو عرضه مجدد سکه دربازار به احتمال زیاد سبب کاهش قیمت سکه خواهد شد.

تغییر شیوه پیش فروش سکه

از سوی دیگر بانک مرکزی پس از یک دوره طولانی و دست وپنجه نرم کردن با بازار ارز وسکه توانست نفس راحتی در تعطیلات نوروز بکشد و سیاستهای جدیدی را در خصوص مهاربازار سکه در پیش گیرد در همین ارتباط مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از تغییر شیوه پیش فروش سکه و راه اندازی سامانه اینترنتی خبرداده و تصریح کرده است : با ورود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه سکه جدید به بازار از ۲۹ فروردین ماه، بازار سکه اشباع و سفته بازی کمرنگ می شود.
عباس کمره ای با اعلام اینکه پیش فروش سکه های بانک مرکزی بزودی اینترنتی خواهد شد، گفت: با راه اندازی سایت و نرم افزار مربوط دیگر مراجعه حضوری برای پیش خرید سکه از بین خواهد رفت.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه بخش فناوری های بانک مرکزی نرم افزار مربوط به پیش فروش سکه را اجرایی خواهد کرد، افزود: با راه اندازی سامانه، برنامه دور جدید پیش فروش سکه و چگونگی آن اطلاع رسانی خواهد شد.وی اعلام کرد: فعلا بانک مرکزی فروش سکه را از طریق بانک کارگشایی پیگیری می کند و از چند روز آینده حراج سکه از سوی این بانک آغاز خواهد شد.

این مقام مسؤول در بانک مرکزی از آغاز عرضه سکه های پیش فروش شده از تاریخ ۲۹ فروردین ماه جاری خبرداد و افزود: پیش بینی می شود در بازه زمانی یک ماه پس از آغاز عرضه سکه حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه سکه وارد بازار شود، زیرا این تعداد سکه پیش خرید شده و باید تحویل شود.کمره ای با ذکر این مطلب که ورود این تعداد سکه به بازار می تواند تاثیر گذار باشد، عنوان کرد: ورود این تعداد سکه به بازار می تواند سایر مؤلفه ها و انتظارات قیمتی را برآورده کند و سفته بازی را کمرنگ نماید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×