اخبار نساجی

شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران می‌توانند مالک زمین شوند

شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران می‌توانند مالک زمین شوند

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در واکنش به خبر حضور سرمایه‌گذاران قطری در زمین کشاورزی ایران گفت: براساس قانون ثبت شرکت‌ها در سال ۱۳۱۰ شرکت‌های ثبت شده خارجی در ایران می‌توانند مالک زمین شوند.

به گزارش فارس، بهروز علیشیری در حاشیه نشست اعضای هیئت مقررات‌زدایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر واگذاری زمین‌های کشاورزی به سرمایه‌گذاران قطری گفت: متاسفانه همه پنبه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری خارجی بافته بودیم، با یک خبر رشته شد، رسانه ها باید با سیاست سازمان سرمایه گذاری همسو باشند.

وی افزود:‌ براساس قانون مصوب سال ۱۳۱۰ در مورد مالکیت اتباع خارجی، خارجی‌ها نمی‌توانند مالک زمین در ایران شوند اما طبق قانون ثبت شرکت‌ها مصوب ۱۳۱۰ هرگاه یک شرکت خارجی در ایران به ثبت برسد به عنوان یک شخصیت حقوقی ایرانی تحت تابعیت قانون ایران قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی افزود: براساس قانون ثبت شرکت‌ها، شرکت‌‌های حقوقی خارجی ثبت شده در ایران به عنوان سرمایه‌گذار خارجی می‌توانند مالک دارایی‌ها و اموال منقول و غیرمنقول از جمله مالک زمین شوند و سهامداران خارجی آن می‌توانند مالک سهام آن شرکت شوند.

علیشیری افزود: همانگونه که در جلسه گزارش آنکتاد از سفیران برتر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی تقدیر به عمل آمد، سفیر ایران در قطر از مدت‌ها قبل براساس دیپلماسی اقتصادی با تعدادی از سرمایه‌گذاران قطری گفت‌وگو کرده و تقاضای آنها برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را به سازمان توسعه تجارت منعکس کرده بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی افزود: بعد از این مرحله تقاضای مزبور به سازمان سرمایه‌گذاری خارجی منعکس شد که این سازمان نیز براساس وظیفه قانونی این تقاضا را به سازمانهای جهاد کشاورزی استانها برای معرفی پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی ارجاع داد.

علیشیری افزود: در شرایطی که کارکردن در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی بسیار پیچیده است و طبق آمار آنکتاد از ۴.۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در سال گذشته تنها یک درصد در بخش کشاورزی جذب شده است باید رسانه‌ها در افزایش این سهم کمک کنند.

علیشیری افزود: کشور قطر برای امنیت غذایی تقاضای سرمایه‌گذاری و اجاره زمین به ایران، استرالیا، مالزی ارائه کرد.

وی افزود: متاسفانه برخی از رسانه‌ها با انشتار خبر خود طوری وانمود کردند که انگار مچ ۵۰ مدیر وطن‌فروش و زمین‌فروش به خارجی ‌ها را گرفته‌‌اند. در حالی که طبق قانون سرمایه‌گذار خارجی تقاضای حضور در بخش کشاورزی و در زمینه‌هایی مانند کشت و صنعت شده است.

علیشیری گفت: در این زمینه حدود ۱۰ پروژه مطالعه شده در استان خوزستان آماده ارائه به سرمایه‌گذار خارجی شد که باید این پروژه‌ها و توجیه فنی و اقتصادی آن به زبان انگلیسی ترجمه شود.

خبرنگار فارس از علیشیری پرسید، با وجود اینکه براساس آمار سازمان نظام مهندسی کشاورزی ۱۲۰ هزار مهندس کشاورزی در کشور وجود دارند که از این تعداد تنها ۵۰ هزار نفر در کارهای مرتبط و غیرمرتبط کشاورزی مشغول کار بوده و ۷۰ هزار مهندس کشاورزی بیکار و جویای کار وجود دارند چرا برای حضور این مهندسان در بخش کشاورزی امکاناتی فراهم نمی‌شود و در عوض زمین کشاورزی به اجاره سرمایه‌گذاران قطری درمی‌آید؟

علیشیری پاسخ داد: وقتی یک سرمایه‌گذار خارجی مثلا در مقیاس ۱۰۰ میلیون دلار حضور پیدا می‌کند ۹۵ درصد کارکنان آن شرکت خارجی از مهندسان ایرانی استفاده می‌شود و تعداد اندکی از مدیران خارجی در آن به کار برده می‌شوند.

علیشیری گفت: من به عنوان رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی برای ۱۰ دقیقه ارائه گزارش به سرمایه‌گذاران خارجی در یک مجمع بین‌المللی و یا کنفرانس جهانی بیش از ۱۰ هزار دلار خرج می‌کنم تا قراردادها و امکانات اقتصاد ایران را برای سرمایه‌گذار خارجی تشریح کنم اما درج یک خبر تمام این سرمایه‌گذاران خارجی را فراری می‌دهد به گونه‌ای که سرمایه‌گذار خارجی هندی از من سوال می‌کند آیا چنین مشکلاتی از نظر زمین برای ما هم پیش می‌آید.

وی تاکید کرد: در شرایط تحریم رسانه‌ها باید در جذب سرمایه‌گذار خارجی کمک کنند نه اینکه با درج اخباری سرمایه‌گذار خارجی را از حضور در ایران منصرف کنند.

علیشیری افزود: امیدواریم هیئت مقررات‌زدایی با همکاری همه دستگاه‌ها موفق شود رتبه فضای کسب و کار ایران را بین ۷۰ تا ۱۰۰ پله در سال جاری ارتقاء دهد و یکی از مهمترین این شاخص‌ها در زمینه گرفتن مجوز است که عمدتا با شهرداری‌ها و سایر ارگانهای مرتبط است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×