اخبار نساجی

تاکید ایران و ترکیه بر افزایش حجم سالانه مبادلات تجاری به ۳۵ میلیارد دلار

 

 

معاونین وزرای اقتصاد ایران و ترکیه بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۳۵ میلیارد دلار در سال تأکید کردند.

“دام لاجی” معاون وزیر اقتصاد ترکیه که در رأس هیأتی از مقامات اقتصادی و تجاری این کشور به تهران سفر کرده است، در دیدار با عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: حجم تجارت ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۶ میلیارد دلار و در پایان سال ۲۰۱۲ افزون‌بر ۲۲ میلیارد دلار بوده که با توجه به روند افزایشی موجود و همچنین روابط خوب تجاری دو کشور، دستیابی به رقم ۳۵ میلیارد دلار دور از ذهن نخواهد بود.

وی افزود: اراده جدی مسئولان ایران و ترکیه به‌خصوص مقامات اقتصادی دو کشور در مورد بهبود مناسبات تجاری حتی می‌تواند امکان دستیابی به ارقام بالاتر از میزان پیش‌بینی شده را فراهم کند.

دام لاجی با اشاره به اینکه از ۲۲ میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری دو کشور، ۱۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات ترکیه به ایران و ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به ترکیه بوده است، اظهارداشت: مقامات اقتصادی ترکیه با استفاده از تجارب یک شرکت معتبر، موسوم به GTI درصدد تقویت زیرساخت‌های گمرک در مرزهای دو کشور هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون وزیر اقتصاد ترکیه همچنین با اشاره به برخی محدودیت‌های ایجاد شده برای ترانزیت کالاهای این کشور از طریق مرزهای ترکمنستان، از مقامات گمرک کشورمان تقاضای مساعدت کرد و اظهارداشت: قرار است این موضوع در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه که به‌زودی تشکیل خواهد شد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

براساس این گزارش، عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روابط اقتصادی و افزایش تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه گفت: انجام دیدار و مذاکرات مقامات گمرکی دو کشور به فاصله هر ۶ ماه یکبار نشان‌دهنده حسن همکاری و تمایل طرفین به گسترش مناسبات تجاری است و امیدواریم همه دستگاه‌های درگیر در امر تجارت خارجی در تحقق اهداف تعیین شده به‌خصوص افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به سطح ۳۵ میلیارد دلار در سال تلاش کنند.

وی با اشاره به رقم فعلی تبادلات تجاری دو کشور افزود: اگر آمارهای مربوط به خدمات و گردشگری را نیز به رقم کنونی تجارت دوجانبه اضافه کنیم، این رقم حتی از ۲۶ میلیارد دلار نیز فراتر خواهد رفت.

معمارنژاد در ادامه به امضای دو موافقت همکاری گمرکی و ۱۰ یادداشت تفاهم با موضوع گمرکی بین ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مهم و کلیدی در همه این اسناد، تسهیل تجارت بین دو کشور است.

رئیس کل گمرک با یادآوری توافقات پیشین ایران و ترکیه درخصوص توسعه و تجهیز گمرکات مرزی اظهارداشت: روند تشریفات گمرکی در مرز بازرگان- گوربلاغ رضایت‌بخش است و روزانه حدود ۶۰۰ کامیون از این طریق تردد می‌کنند و ما درصدد ایجاد درب سوم (لاین جدید) در گمرک بازرگان هستیم تا از معطلی احتمالی کامیون‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: در مرز سرو – اسن‌دره که دومین مرز مشترک ایران و ترکیه است و همچنین مرز رازی- کاپی‌کوی در حال انجام اقداماتی ازجمله احداث مسیرهای مناسب و تجهیز آنها به امکانات و ابزارهای مدرن هستیم و امیدواریم مسئولان گمرک ترکیه نیز بر میزان تلاش‌های خود در این زمینه بیفزایند.

رئیس کل گمرک همچنین با اشاره به اینکه ایران در ترانزیت کالاهای خارجی از طریق ریلی هیچ مشکل و محدودیتی ندارد، اضافه کرد: یکی از راهکارهای موجود در این خصوص، دعوت از مقامات ارشد گمرک ترکمنستان و گفت‌وگو در این باره است که چنانچه ترکیه نیز نماینده‌ای اعزام کند، می‌توان به توافق مورد نظر دست یافت.

میزان تبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در پایان سال ۲۰۱۲ به رقم ۲۲ میلیارد دلار رسید و براساس توافق رؤسای جمهوری دو کشور، قرار است تا پایان سال ۲۰۱۵ این رقم به ۳۵ میلیارد دلار بالغ شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×