اخبار فرش ماشینی

کارخانه نساجی مازندران را به تاراج ندهید!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

چند سالی است کارخانه نساجی قائم شهر قربانی شعارهای تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و حتی شورای شهر است.

به گزارش ایرنا اقائم آنلاین کارخانه ای که روزی مردمش با سوت آن ساعت های خود را تنظیم می کردند و همین کارخانه نان آور نیمی از جمعیت کشور بود.

این کارخانه ی بزرگ توانست شهر کوچک قائم شهر را به دنیا معرفی کند و این شهر صنعتی روز به روز مورد توجه شهروندان دیگر قرار بگیرد.

همچنین اقوام مختلفی به این شهر مهاجرت کردند و امروز این شهر بعد از تهران، به پرتراکم ترین شهر کشور تبدیل شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

زمانی که از سابقه کاری نسل های گذشته سوالی پیش بیاید تنها تجربه کاری آنها در کارخانه نساجی بوده و اجداد بسیاری از مردم قائم شهر در این کارخانه زندگی خود را در تار و پود پارچه ها گره زده اند.

اما سال ها گذشت و با رکود اقتصادی و افزایش تورم و ورشکستگی بخش های مختلف صنعتی و تعطیلی کارخانه ها، متاسفانه کارخانه نساجی نیز با مشکلات بسیاری مواجه شد.

این کارخانه در سکوت تلخ خفته ماند و تنها خاطره اش در ذهن ها باقی ماند؛ کارخانه ای که بسیاری از اراضی آن در بخش مرکزی شهر واقع شده و متاسفانه مدیران با تصمیم گیری های نادرست خود تیشه به ریشه آن زدند.

با شعار احیای کارخانه نساجی یکی از کاندیداهای انتخاباتی مجلس در دوره گذشته دوباره کارخانه نساجی رنگ و بوی تازه ای گرفت اما متاسفانه این شعارها فقط در حد همان شعار باقی ماند.

با آوردن سرمایه گذار ترک به ایران وعده احیای نساجی قائم شهر داده شد. قرار بر این بود دستگاه های جدید از ترکیه وارد ایران شود و ۶هزار نیروی کاری بومی برای نساجی گرفته شود.

کامیون های حاوی دستگاه ها وارد قائم شهر شدند اما بعد ها منابعی گفتند: کامیون ها فاقد دستگاه بودند و حاشیه های راست و دروغ دامن کارخانه نساجی را گرفت.

حال به احیای نساجی قائم‎شهر دیگر امیدی نیست زیرا با تصمیم گیری های نادرست مسئولان گذشته متاسفانه گره کور نساجی به دست هیچ کس باز نخواهد شد.

با بدهی های سنگین به وجود آمده هیچ سرمایه گذاری جرات فکر کردن به کارخانه نساجی را ندارد؛ کارگران کارخانه در روز کارگر با در دست داشتن بنرهای مختلفی با عنوان ˈحق ما را بدهیدˈ فریادهای خود را به گوش مسئولان رساندند اما کو گوش شنوا و چشم بینا؟

این کارگران پینه به دست، خواهان حقوق از دست رفته خود بوده و با تجمع های همیشگی خود در جلوی فرمانداری فقط به دنبال تسکین دردهای خود هستند.

چند روز پیش کارگران نساجی تجمعی در فرماندرای قائم شهر انجام دادند.

فرماندار قائم شهر در رابطه با تجمع کارگران در جمع خبرنگاران گفت: باید حق کارگران را پرداخت کرد اما متاسفانه مشکلات موجود کارخانه نساجی با مشکلات بسیاری مواجه است که برطرف کردن این مشکلات نیاز به مدت زمان زیادی است.

مهدی محمدی ادامه داد: کارخانه نساجی در رهن بانک ملی مرکزی قرار دارد متاسفانه بانک اعلام کرده تا بدهی مربوطه ارائه نشود حاضر به آزاد کردن سند نیست.

وی گفت: کارشناسان مربوطه بانک ملی زمین کارخانه نساجی که ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد را ۴۹ میلیارد تومان برآورد کرده اند که این از انصاف به دور است.

محمدی اظهار داشت: درخواست کرده ایم قیمت زمین بر اساس صنعتی اعلام نشود بلکه تجاری مسکونی باید قیمت تعیین شود.

نماینده عالی دولت با بیان اینکه به دنبال مطالبات کارگران هستیم، افزود: تصمیم گرفته شد سوله ها در اختیار کارگران قرار گیرد اما متاسفانه عده ای ادعای ساخت سوله کرده اند و آنها نیز خواهان مطالبات خود هستند که با این وجود با مشکلاتی مواجه شده ایم. امیدواریم کارخانه نساجی قائم شهر که روزی سرمایه ملی ایران بود یک شبه همین اندک دارایی اش هم به تاراج نرود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×